@article { author = {Abdolhoseini, Hamide and nilforooshan, parisa and Abedi, Mohammadreza and Hosseinian, Simin}, title = {Development of career engagement among undergraduate students}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {38}, pages = {9-24}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.1.9}, abstract = {Aim: This study aimed to investigates the development and change process of career engagement among female Iranian undergraduate so it would compare career engagement during the semesters in undergraduate students. Methods: This research was a descriptive cross sectional study. Among the population of 6000 students, 361 students were selected by cluster sampling method who completed the Career Engagement Scale (Hirsch, Freund, & Herrmann, 2014). Results: Based on descriptive findings, career engagement was at the highest degree in fifth semester. The one-way analysis of variance (ANOVA) showed that there was no significant difference between amounts of career engagement among the female students in different semesters. But in pairwise comparisons, the degree of career engagement in first semester was significantly lower than third and fifth semesters. Conclusion: Results showed that career engagement increases during different academic years, so one of the most important missions of career interventions for the students of the first year is to focus on increasing their career engagement.}, keywords = {Career engagement,career behaviors proactivity,career development}, title_fa = {سیر رشد اشتیاق مسیرشغلی دانشجویان کارشناسی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی فرایند رشد و تغییر اشتیاق مسیرشغلیدانشجویان دختر دانشگاه الزهرا و مقایسه میزان اشتیاق مسیرشغلی دانشجویان کارشناسی در بین ترم­های تحصیلی مختلف بود.روش:  این پژوهش توصیفی از نوع مقطعی بود که با توجه به هدف آن از روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب با حجم جامعه استفاده شد. از بین 6000 دانشجوی کارشناسی تعداد 361 نفر از دانشجویان مقیاس اشتیاق مسیرشغلی (هیرشی، فروند و هرمن،2014) را تکمیل کردند.یافته­ها: براساس آمار توصیفی اشتیاق مسیرشغلی و نمره گویه­های آن در میان دانشجویان ترم 5 برجسته­تر از سایر ترم­ها بود. در تحلیل واریانس یکراهه بین میزان اشتیاق مسیرشغلی دانشجویان دختر در ترم­های تحصیلی مختلف تفاوت معنا­داری وجود نداشت. اما در مقایسه زوجی میزان اشتیاق مسیرشغلی دانشجویان ترم یک به طور معناداری کمتر از دانشجویان ترم سه و پنج بود.نتیجه­گیری: نتایج نشان داد اشتیاق مسیرشغلی در طول سالهای تحصیلی افزایش می­یابد. بنابراین یکی از مهمترین مداخلات مسیرشغلی برای دانشجویان سال اول می­تواند تمرکز بر افزایش اشتیاق مسیرشغلی باشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99937.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99937_e4c59c4e3e6d756588f2368bc8049307.pdf} } @article { author = {abedinivalamdahy, raziyeh and naami, abdulzahra}, title = {Designing and testing a model of the effect of important antecedents and outcomes harmonius passion at work in employees of the social security organization of Ahwaz city}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {38}, pages = {25-48}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.1.25}, abstract = {The purpose of the present study was designing and testing a model of important antecedents and outcomes harmonius passion at work in employees of the social security organization of Ahwaz city. The sample consisted of 230 employees who were selected by simple random sampling method. After removing Perth data, 170 questionnaires were analyzed. The research instruments or Questionnaire were clan culture, proactive personality, learning goal orientation, harmonious passion at work, emotional commitment, flow, work-family conflict and emotional exhaustion. The proposed model was evaluated through structural equation modeling (SEM). Finding indicated that the proposed model fit the data property. The path coefficients showed that the variables of proactive personality, clan culture, and learning goal orientation have a meaningful direct effect on the harmonious passion at work, and harmonious passion at work have a meaningful direct effect on the variables of emotional commitment, flow at work, emotional exhaustion, and work-family conflict. Also, Finding indicated that harmonious passion at work mediated the relations between clan culture, proactive personality, and learning goal orientation with emotional commitment, flow at work, emotional exhaustion, and work-family conflict.}, keywords = {antecedents,outcomes,harmonius passion at work}, title_fa = {طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای شور و شوق هماهنگ به شغل در کارکنان سازمان تأمین اجتماعی}, abstract_fa = {چکیدههدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای شور و شوق هماهنگ به شغل در کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل 170 نفر از کارکنان سازمان بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان، پرسشنامه‌ها یا مقیاس‌های فرهنگ همکاری (کامرون و کوین)، شخصیت پویا (سیبرت و همکاران)، جهت‌گیری هدف یادگیری (واندوال)، شور و شوق هماهنگ به شغل (والرند)، تعهد عاطفی (آلن و مییر)، شیفتگی به شغل (باکر)، تعارض کار-خانواده (نت مایر و همکاران) و فرسودگی عاطفی (مسلش) را تکمیل نمودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM)  انجام گرفت. شاخص‌های برازش حاکی از برازش نسبتاً خوب الگو با داده‌ها بود. ضرایب مسیر نشان دادند متغیرهای شخصیت پویا، فرهنگ همکاری و جهت‌گیری هدف یادگیری بر شور و شوق هماهنگ به شغل اثر دارند، و شور و شوق هماهنگ به شغل بر متغیرهای تعهد عاطفی، شیفتگی به شغل، فرسودگی عاطفی و تعارض کار-خانواده اثر دارد. همچنین متغیرهای فرهنگ همکاری، شخصیت پویا و جهت‌گیری هدف یادگیری، به طور غیرمستقیم از طریق شور و شوق هماهنگ به شغل بر متغیرهای تعهد عاطفی، شیفتگی به شغل، فرسودگی عاطفی و تعارض کار-خانواده اثر دارند. با توجه به اثرات و پیامدهای مثبتی که این سازه بر اساس تحقیق حاضر در ابعاد مختلف سازمان دارد، پیشنهاد می‌شود مدیران سازمان‌ها از ظرفیت و توانایی این متغیر جهت افزایش بهره‌وری و حفظ سلامت روان‌شناختی کارکنان نهایت استفاده را به عمل آورند. }, keywords_fa = {پیشایندها,پیامدها,شور و شوق به شغل}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99924.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99924_10547d16b97eb7f3e5056025eeb6d453.pdf} } @article { author = {Rasouli, Aras and karami, farahnaz and tajik, afsaneh}, title = {The causal relationship of job adaptability based on job self-efficacy and personality traits and career mediation}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {38}, pages = {49-66}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.1.49}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the causal relationship of career adaptability based on work self-efficacy, personality traits and mediation of career maturity among employees of Kermanshah prison. The present study is a descriptive study of correlation and path analysis. The statistical population of this research includes all employees of Kermanshah prison. 200 employees were selected through convenience sampling. The following questionnaires were used to collect data; Savickas's Career Adapt-Abilities Scale: (2012); Riggs and Knight's Work SelfEfficacy Scale (1994) and Izadi Yazdani Abadi's Career Maturity (2006). Pearson correlation coefficient, regression, and path analysis were used to analyze the data. The results showed that there is a relationship between personality traits, career maturity, work self-efficacy, and career adaptability. Also, Personality traits, in addition to the direct effect, through career maturity variable have an effect on work self-efficacy and career adaptability. The model also has a good fit (p <0. 01)}, keywords = {Career Adaptability,Work Selfefficacy,Personality Traits,Career Maturity}, title_fa = {رابطه ی علّی انطباق پذیری شغلی بر اساس خودکارآمدی شغلی و ویژگی های شخصیتی و میانجیگری بلوغ شغلی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی علّی انطباق‌پذیری شغلی بر اساس خودکارآمدی شغلی و ویژگی های شخصیتی و میانجی‌گری بلوغ شغلی بین کارکنان اداره‌ی زندان‌های کرمانشاه، می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره زندان‌های کرمانشاه می‌باشد . تعداد 200 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها از پرسشنامه های زیر استفاده گردید که عبارتند از الف: انطباق‌پذیری شغلی ساویکاس(2012) ب: خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994ج: NEO و د: بلوغ شغلی ایزدی یزدان آبادی (1385) . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده گردید . نتایج نشان داد بین ویژگی های شخصیتی با بلوغ شغلی، خودکارآمدی شغلی و انطباق پذیری شغلی وجود دارد . همچنین ویژگی های شخصیتی علاوه بر تأثیر مستقیم، از طریق متغیر بلوغ شغلی نیز بر متغیرهای انطباق پذیری شغلی و خودکارآمدی شغلی تأثیر دارد. همچنین مدل از برازش مناسبی برخوردار است  (p <0. 01)}, keywords_fa = {انطباق‌پذیری شغلی,خودکارآمدی شغلی,ویژگی های شخصیتی,بلوغ شغلی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99928.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99928_b46ac0d7f09d10f1db26fd0f224051c4.pdf} } @article { author = {Hosseini, Fakhrossadat}, title = {The effect of Reflective Thinking Model on the certainty for profession decision making and reflective thinking in the students of Farhangian university of Ahvaz}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {38}, pages = {67-82}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.1.67}, abstract = {Aim. This study aims to determine the effect of reflective teaching model on certainty for profession decision making and reflective thinking of female students of Farhangian University of Ahvaz. Method. The research methodology is semi-experimental study therein pretest, posttest and follow up design with control group was implemented. Statistical population were female students of Farhangian University of Ahvaz (376 person) that 45 person were selected by random sampling method and assigned to one experimental and two control groups. Profession decision making certainty scale (Landry, 2003) and reflective thinking questionnaire (Camber & Jung) were completed at pretest and after 10 session of reflective thinking model on experimental group, posttest was implemented and after one month follow up accomplished. Results. MANCOVA showed that RTM significantly increased profession decision making certainty (F= 34.7, p < 0.001) and reflective thinking (F= 14.6, p < 0.001). Analysis of follow up showed that this effects were stable. Conclusion. It is suggested to apply RTM as an efficient teaching method in the teaching patterns in teaching principles and techniques course for teaching fields of Farhangian University.}, keywords = {Reflective thinking model,profession decision making,Farhangian University}, title_fa = {تاثیر الگوی تفکر تاملی بر اطمینان از تصمیم گیری شغلی و تفکر تاملی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اهواز}, abstract_fa = {هدف. هدف پژوهش تعیین تأثیر الگوی تفکر تأملی بر اطمینان از تصمیم گیری شغلی و تفکر تاملی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر اهواز بود. روش. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهواز بودند (376 نفر) که از بین آنها 45 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در یک گروه آزمایش و دو گروه گواه گماشته شدند. پرسشنامه اطمینان از تصمیم گیری شغلی لاندری (2003) و پرسشنامه تفکر تاملی کمبر و یونگ (2000) در پیش آزمون اجرا شد و پس از 10 جلسه آموزش گروه آزمایشی پس آزمون اخذ شد و یک ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. یافته ها. تحلیل کوواریانس نشان داد الگوی تفکر تاملی، اطمینان از تصمیم گیری شغلی (7/34=F، 001/0 >p) و تفکر تاملی(6/14=F، 001/0 >p) را در گروه آزمایش بهبود داده است. تحلیل مرحله پیگیری هم حاکی از پایدار بودن این اثرات بود. نتیجه گیری. نظر به تاثیر مدل تدریس تأملی به عنوان الگوی تدریس نوین در بهبود مهارتهای دانشجویان، پیشنهاد می شود در قالب روش تدریس در واحد اصول و فنون تدریس برای رشته‌های دبیری دانشگاه فرهنگیان گنجانده شود.}, keywords_fa = {الگوی تفکر تاملی,تصمیم گیری شغلی,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99931.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99931_356619520f0ae2f6ffcce6c14af70807.pdf} } @article { author = {azadfarsani, yaser and farahbakhsh, kiiumars and shafiabadi, abdollah and salimibajestani, hosein and rabiei, mohammad}, title = {Successful Students' Experiences about growth path of Career Selection: A Qualitative Research}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {38}, pages = {83-102}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.1.83}, abstract = {the aim of this study was to evaluate successful students' lived experiences about the growth pathof career selection. This qualitative study was carried out using a phenomenological approach. To this end, 17 successful students who completed four terms of the study were studied through in-depth interviews and explorations. Data was collected, recorded and encoded and categorized in the main categories. The analysis of participants' experiences led to the identification of 510 initial codes, 27 sub-themes and seven main themes including individual factors, environmental factors, self-knowledge, academic skills, decision-making problems, career goals, and career maturity. The results showed that factors such as personality, interests, values, atmosphere of learning environment, socioeconomic class, family, pattern, self-concept, academic self-concept, developmental experiences, planning, meta-cognitive skills, lack of readiness, lack of preparation, lack of information, inconsistent information, low data, inaccurate information, advancement motivation, religious requirement, decision skill, understanding relationship between academic achievement and job planning, positive attitude to job and education, skills in acquiring job information, understanding the impact of work on life and understanding the impact of community needs on the nature and structure of the job plays an important role in the growth of individuals in the process of developing the career path}, keywords = {growth path of career selection,phenomenology,Lived Experiences}, title_fa = {تجارب دانشجویان موفق از مسیر رشدی انتخاب شغل: یک پژوهش کیفی}, abstract_fa = { مسیر رشدی انتخاب شغل فرایندی است که در تمام دوره های زندگی ادامه می یابد و با افزایش سن و پیدایش بلوغ شغلی انتخاب های فرد درست تر و مناسب تر می شوند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته دانشجویان موفق در مسیر رشدی انتخاب شغل بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. به این منظور 17 نفر از دانشجویان موفقی که چهار ترم از تحصیل آنها می گذشت با استفاده از مصاحبه عمیق و اکتشافی مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها جمع آوری، ثبت و کد گذاری شد و در قالب مقوله های اصلی طبقه بندی گردید. تحلیل تجارب مشارکت کنندگان منجر به شناسایی 510 کد اولیه، 27زیر مضمون و هفت مضمون اصلی شامل عوامل فردی، عوامل محیطی، خودشناسی، مهارت های تحصیلی، مشکلات تصمیم گیری، هدفمندی و بلوغ شغلی شد. نتایج نشان داد که عواملی مانند شخصیت، علایق، ارزش ها، جو محیط آموزشی، طبقه اجتماعی- اقتصادی، خانواده، الگو، خودپنداره، خودپنداره تحصیلی، تجارب رشدی، برنامه ریزی، مهارت های فراشناختی، عدم آمادگی، عدم آمادگی، فقدان اطلاعات، اطلاعات متناقض، اطاعات کم، کسب اطلاعات به روش نادرست، انگیزه پیشرفت، نیازمندی مذهب، مهارت تصمیم گیری، درک رابطه پیشرفت تحصیلی و برنامه ریزی شغلی، نگرش مثبت به شغل و آموزش، مهارت در کسب اطلاعات شغلی، شناخت تأثیر شغل بر زندگی و شناخت تأثیر نیازهای جامعه بر ماهیت و ساختار شغل نقش مهمی در رشد افراد در فرآیند مسیر رشدی انتخاب شغل ایفا می کنند. بنابراین ضروری است در برنامه های آمادگی شغلی که برای دانشجویان اجرا می شود به این عوامل توجه شود.. }, keywords_fa = {مسیر رشدی انتخاب شغل,پدیدار شناسی,تجارب ریسته}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99935.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99935_0a12e0ea7b9ba85aab90824d174cca95.pdf} } @article { author = {Rayisi, Asiyeh and nastiezaie, naser}, title = {The Relationship between Organizational Cynicism and Organizational Anti-Citizenship Behavior with the Mediating Role of Organizational Envy}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {38}, pages = {117-136}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.1.117}, abstract = {The purpose of this study was to determine the relationship between organizational cynicism and organizational anti-citizenship behavior with the Mediating Role of organizational envy. The following survey was done with descriptive and structural equation modeling type. By Stratified randomized sampling 191 teachers of Zahedan were studied with through three questionnaires including organizational cynicism, organizational anti-citizenship behavior and organizational envy. For data analysis the correlation coefficient and simultaneous multiple regression were used by SPSS21 and Lisrel. Based on results there was a positive and significant relationship between organizational cynicism, organizational anti-citizenship behavior and organizational envy. Organizational cynicism did not directly affect organizational anti-citizenship behavior but indirectly, through the organizational envy variable, had a positive effect on organizational anti-citizenship behavior. Thus the result of the expansion of organizational cynicism is organizational envy; the consequence of organizational envy is the appearance of organizational anti-citizenship behaviors. Since the root of organizational cynicism goes back to distrust, managers can reduce the organizational cynicism of employees by extending organizational trust.}, keywords = {organizational cynicism,organizational anti-citizenship behavior,organizational envy}, title_fa = {بررسی رابطه بین بدبینی سازمانی و رفتار ضد شهروندی سازمانی با نقش میانجی حسادت سازمانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش بررسی رابطه بین بدبینی سازمانی و رفتار ضد شهروندی سازمانی با نقش میانجی حسادت سازمانی است. روش پژوهش همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای-تصادفی 191 دبیر شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه بدبینی سازمانی، رفتار ضد شهروندی سازمانی و حسادت سازمانی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی، مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارspss21  و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافته‌ها بین بدبینی سازمانی، رفتار ضد شهروندی سازمانی و حسادت سازمانی رابطه‌ای مثبت و معنی‌دار وجود داشت (001/0p <). بدبینی سازمانی بر رفتار ضد شهروندی سازمانی به طور مستقیم اثر نداشت اما به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر حسادت سازمانی بر  رفتار ضد شهروندی سازمانی اثر مثبت داشت. بنابراین میتوان پذیرفت که گسترش بدبینی سازمانی حسادت سازمانی را به دنبال دارد که پیامد آن نیز بروز رفتارهای ضد شهروندی سازمانی است. از آنجا که ریشه بدبینی سازمانی به بی‌اعتمادی برمی‌گردد از این رو مدیران می‌توانند با گسترش اعتماد سازمانی از میزان بدبینی سازمانی کارکنان بکاهند. }, keywords_fa = {}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99911.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99911_2a7cbd16b611e5075ceaddee0e2bb891.pdf} } @article { author = {farshad, maryam and fekri, katrin}, title = {Construction and validity of the dimensions of development of conselors questionnaire}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {11}, number = {38}, pages = {137-160}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.29252/jcoc.11.1.137}, abstract = {The purpose of this study was to construct and validate of DDCQ: the Dim ensions of Development of Counselors Questionnaire. This study was included in applied research because of its purpose, it was a developmental approach in terms of method, and a descriptive – survey in terms of how to collect the information. Statistical population was the counselors and psychologists who were Active in the area of consultation in Shiraz in 2016. Sampling was done by cluster - random sampling technique. Overall, 305 counselors have participated in this study. In order to the statistical analysis of this study, Cattell’s scree plot, Pearson correlation coefficient , Bartlett's test of sphericity Olkin (KMO), factor analysis with Varimax rotation, multivariable analysis of variance (MANOVA), Cronbach's alpha coefficient , split – half and test retest methods were used. The content validity of the test was appropriately evaluated by 20 experts in psychology and counseling. As a result of factor analysis using Varimax method based on Scree test has shown that there were four factors (knowledge and dynamics, features and values, awareness of ethical principles and standards, professional and cultural attitudes) in the Dimensions of Development of Counselors Questionnaire. In total, 38/40 % of the total variance explained, and also the correlations for convergent validity of the questionnaire with a total score were 0/59, and Average divergent validity coefficients’ factors with each other were calculated 0/28. Criterion validity reflects the correlation between the total score of self-designed questionnaire (DDCQ) with Woo ‘s professional identity questionnaire (2013) is at a high level and meaningful (r=0/88). Discriminant validity of this scale for both experienced and inexperienced group of consolers has shown the significant differences between the two groups. Cronbach's alpha coefficient for total score was 0/91 and in order for subscales were 0/94, 0/83, 0/71 and 0/61. The split method (split-half) for the whole test was 0/92, and in order for subscales were calculated 0/90, 0/80, 0/54 and 0/43. Retest coefficients, with an interval of two weeks, was 0/98. Recording the results obtained, it can be said that the Dimensions of Development of Counselors Questionnaire is a valid instrument, with high reliability, can be used to assess the professional development of counselors.}, keywords = {the Dimensions of Development of Counselors Questionnaire,validity,Reliability}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ابعاد رشد حرفه ای مشاوران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه ابعاد رشدی مشاوران بود. این پژوهش به لحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش یک روش توسعه ای و از لحاظ شیوه ی جمع آوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری مشاوران و روان شناسان فعال در حوضه ی مشاوره در شهر شیراز در سال 1395 بودند. نمونه گیری به شیوه‌ی  خوشه ای - تصادفی انجام شد. در مجموع 305 مشاور در تحقیق حاضر شرکت کردند. برای تحلیل داده های این پژوهش از نمودار اسکری کتل ، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون های کرویت بارتلت، کفایت نمونه برداری (KMO )، تحلیل عاملی با چرخش واریماکس، تحلیل واریانس چندمتغییره (MANOVA )، آلفای کرونباخ و ضریب تصنیف و بازآزمایی استفاده شد. روایی محتوایی آزمون با نظر 20 نفرازمتخصصان روان شناسی و مشاوره مناسب ارزیابی شد. نتیجه تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و براساس آزمون اسکری بیانگر وجود 4 عامل (دانش و پویایی، ویژگی‌ها و ارزش‌ها، آگاهی از اصول اخلاقی و استانداردها و نگرش حرفه‌ای و فرهنگی) در پرسشنامه ابعاد رشدی مشاوران بود. که در مجموع 38/40 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند، همچنین برای روایی همگرا ضریب همبستگی عوامل پرسشنامه با نمره کل 59/0 و روایی واگرا میانگین ضرایب همبستگی عوامل با یکدیگر 28/0 محاسبه گردید و روایی ملاکی نشان دهنده ی همبستگی  نمره کل پرسشنامه محقق ساخته با پرسشنامه هویت حرفه ای وو (2013) در سطح خوب و معناداراست (88/0= (r. در روایی تشخیصی این مقیاس برای دو گروه از مشاوران با تجربه و کم تجربه تفاوت معناداری را میان دو گروه نشان داد. ضریب آلفای کرانباخ برای کل آزمون 91/0 و به تریتب برای 4 خرده مقیاس 94/0، 83/0، 71/0 و 61/0 و  همچنین روش دو نیمه کردن( تنصیف) برای کل آزمون 92/0  و برای 4 عامل به ترتیب 90/0، 80/0، 54/0 و 43/0  محاسبه شد. ضریب بازآزمایی با فاصله زمانی دو هفته 98/0 بود.بنابرنتایج بدست آمده میتوان گفت پرسشنامه ابعاد رشدی مشاوران ابزاری معتبر، باروایی بالااست که میتواند برای ارزیابی رشدحرفه ای مشاوران بکاررود.}, keywords_fa = {پرسشنامه ابعاد رشدی مشاوران,روایی,پایایی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99918.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99918_e278f8752bf4d61a1b0db21a6820de61.pdf} }