palette
ارائه مدل بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی( مورد مطالعه: شهرداری تهران)

چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی انجام پذیرفت. روش: روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، مدیران و خبرگان شهرداری تهران بودند که به‌صورت گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل، مدیران شهرداری شهر تهران بود که با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 315 نفر انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی  و سازه  استفاده شد و برای تعیین پایایی،از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده که همگی مورد تایید قرارگرفتند. برای تحلیل داده­های کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمی از آزمون­های تحليل عاملي و الگو یابی معادلات ساختاری و آزمون تی تک گروهی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مولفه های فرهنگ سازمانی، رهبری، صلاحیت حرفه ای، به عنوان عوامل اثرگذار و رضایت شغلی، بالندگی سازمانی و عملکرد شغلی، به عنوان عوامل اثرپذیر شناسایی شدند. همچنین، مولفه های طرح یا برنامه آموزشی، جمع آوری داده ها، جداسازی تاثیرات برنامه،تبدیل داده به ارزش پولی، فهرست هزینه های برنامه، محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، شناسایی مزایای نامحسوس و گزارش نویسی، به عنوان عوامل تشکیل دهنده معرفی شدند. نتیجه گیری: بنابراین یکی از عوامل مهم در این زمینه، توجه به بازگشت سرمایه  به عنوان الگویی مهم در ارزیابی اثربخشی آموزش و بهسازی کارکنان است.
واژگان کلیدی
: آموزش، باز گشت سرمایه ، بهسازی

منابع و مآخذ مقاله

-جعفر زاده، محمد رحیم. (1386). بازگشت سرمایه، الگویی برای ارزیابی اثربخشی آموزش. مجله تدبیر، 80، 39-35

-محمدپورزرندی، حسين و طباطبایی مزدآبادی، سيدمحسن. (1392). ارائه الگوي اجرايي خودارزيابي در سازمان هاي بزرگ. اقتصاد و مديريت شهري، 1(2): 1-13.

-نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم. (1395). راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق. تهران: روان

Bendickson, J., Muldoon, J., Ligouri, E., & Midgett, C. (2017). High performance work systems: A necessity for startups. Journal of Small Business Strategy.

Chai, H. C. (2017). Education and Human Resources Development for the Knowledge Economy: A Personal Perspective. In Global Voices in Education (pp. 85-98). Springer Singapore

Curtin, J. (2017). Return on Investment for State’s Educational Attainment Initiatives: Education as an Investment, Not an Expense. In Institutional Research Initiatives in Higher Education (pp. 251-263). Routledge.

Grugulis, I. (2018). Human resource development. In Human Resource Management (pp. 295-310). Routledge.

Li, C., Li, J., & Wu, Z. (2017). Dark side of investment in employee education in privately-held companies. Finance Research Letters, 22, 190-196.

Mirrezaei, S. H., Ayoubi, A., Mosallanejad, A., & Mousavifard, F. (2018). The effect of in-service training on employees' productivity in education and training organisation, Shiraz, Iran. International Journal of Productivity and Quality Management, 24(1), 134-142.

Parisi, G. I., Tani, J., Weber, C., & Wermter, S. (2017). Lifelong learning of human actions with deep neural network self-organization. Neural Networks, 96, 137-149.

Persson, S. S., Lindström, P. N., Pettersson, P., & Andersson, I. (2018). Workplace relationships impact self-rated health: A survey of Swedish municipal health care employees. Work, (Preprint), 1-10.

Strulik, H. (2018). The return to education in terms of wealth and health. The Journal of the Economics of Ageing, 12, 1-14.

Werner, J. M., & DeSimone, R. L. (2011). Human resource development. Cengage Learning


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.