palette
آموزش و بهبود شایستگی های رهبری: تعیین اثربخشی شایستگی های تحول گرایی، تیم سازی و تفکر استراتژیک با روش بوت استرپ

چکیده

هدف پژوهش حاضر، آموزش و بهبود شایستگی­های رهبری تحول­گرایی، تیم­سازی و تفکر استراتژیک با استفاده از اصول یادگیری فعال و تعیین اثربخشی آن بر مبنای مدل ارزشیابی مبتنی بر تصمیم بود. روش پژوهش، روش تجربی شبه آزمایشی با گروه پیش آزمون – پس آزمون بود. به منظور اجرای مداخله آموزشی، تعداد 10 نفر از مدیران یک شرکت دولتی در مجموعه وزارت نفت با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا آنها به مقیاس­های خودکارآمدی رهبری، دانش رهبری و سناریوهای موقعیتی رهبری در قالب تست­های پیش­آزمون پاسخ دادند. بعد از آن، برنامه آموزشی ساختارمند به مدت یک روز برگزار و شایستگی­های رهبری هدف به مشارکت­کنندگان آموزش داده شد. نهایتاً یک ماه بعد، تست­های پس­آزمون توسط مشارکت­کنندگان تکمیل گردید. با توجه به محدودیت تعداد نمونه پژوهش، داده­های حاصله با روش آماری ناپارامتریک  بوت استرپ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد:

آموزش و بهبود شایستگی­ رهبری تحول­گرایی در هر سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری مدل ارزشیابی مبتنی بر تصمیم اثربخش بوده است. با این وجود، آموزش و بهبود شایستگی رهبری تیم­سازی در هر سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری مدل ارزشیابی تاثیر معناداری نداشته است. در خصوص شایستگی رهبری تفکر استراتژیک هم برنامه آموزش و بهبود فقط در بعد عاطفی مشارکت­کنندگان موثر بوده است.

واژگان کلیدی
شایستگی های رهبری- یادگیری فعال- ارزشیابی اثربخشی- روش بوت استرپ

منابع و مآخذ مقاله

رعدی افسوران، ن. (1397). طراحی، اجرا و ارزشیابی کانون ارزیابی توسعه شایستگی‌های رهبری و مقایسه اثربخشی آن با یک برنامه آموزشی ساختارمند. پایان نامه دکتری. رشته علوم تربیتی – مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان

Ho, M. (2016). Investment in learning increases for fourth straight year. Retrieved from https://www.td.org/Publications/Magazines/TD/TDArchive/2016/11/Investment-in-Learning-Increases-for-Fourth-Straight-Year

O’Leonard, K. (2014). The corporate learning factbook: Benchmarks, trends and analysis of the U.S. training market. Oakland, CA: Bersin & Associates.

MacPhee, M., Dahinten, V. S., Hejazi, S., Laschinger, H., Kazanjian, A., McCutcheon, A., ... & O'Brien‐Pallas, L. (2014). Testing the effects of an empowerment‐based leadership development programme: part 1–leader outcomes. Journal of nursing management, 22(1), 4-15.

Cardno, C., & Youngs, H. (2013). Leadership development for experienced New Zealand principals: Perceptions of effectiveness. Educational Management Administration & Leadership, 41(3), 256-271.

Vargas, R., Mosavi, A., & Ruiz, L. (2017). Deep Learning: A Review. Advances in Intelligent Systems and Computing.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.