palette
بررسي رابطه بين عزت نفس سازماني با تعهد سازماني و رضايت شغلي در كاركنان آموزش و پرورش

چکیده
: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين عزت نفس سازماني با تعهد سازماني و رضايت شغلي كاركنان آموزش و پرورش اجرا گرديد. روش تحقيق، همبستگي و توصيفي است. جامعه‌ي آماري اين پژوهش كليه ي كاركنان آموزش و پرورش منطقه جرقويه سفلي مي باشند كه بر اساس نمونه گيري تصادفي120 نفر انتخاب و پرسشنامه ها اجرا گرديد. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش، شامل پرسشنامه عزت نفس سازماني پيرس و همكاران(1989) ، پرسشنامه تعهد سازماني آلن و ماير (1987) و فهرست توصيف شغلي اسميت (1974) است. اطلاعات تحقيق با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش همبستگي و آزموند t داده ها تجزيه و تحليل شدند. يافته ها نشان دادند كه: بين عزت نفس سازماني با تعهد سازماني و رضایت شغلی در كاركنان آموزش و پرورش منطقه جرقويه سفلي رابطه ي معناداري وجود دارد(p<0.05). بين عزت نفس سازماني با تعهد سازماني و شاخص هاي رضايت شغلي (ماهيت شغل، كيفيت سرپرستي، ارتباط با همكاران، فرصت هاي ترفيع، پرداخت ها و شرايط)، با توجه به جنسيت رابطه ي معناداري وجود دارد و فقط در موارد فرصت هاي ترفيع و رداخت ها رابطه اي را نشان نداد
واژگان کلیدی
عزت نفس سازماني، تعهد سازماني، رضايت شغلي

ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.