palette
نقش تعدیلگری سرسختی روان شناختی بین استرس شغلی و رضایت شغلی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه استرس شغلی و سرسختی روان­شناختی با رضایت شغلی و بررسی نقش تعدیل ­گری سرسختی روان شناختی بین استرس شغلی با رضایت شغلی در بین کارگران شهرک صنعتی استان سمنان بود. شرکت کنندگان تحقیق حاضر شامل 210 نفر از کارگران کارخانه عقاب (اسکانیا) بودند که به روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه ­های استرس شغلی سلامت و ایمنی انگلستان (1990)، رضایت شغلی اسپکتور (1997) و سرسختی روان­شناختی مدی (2006)، بود. نتایج نشان داد سرسختی روان شناختی، رابطه مثبت و معناداری با رضایت شغلی دارد و استرس شغلی، رابطه منفی و معناداری با رضایت شغلی دارد و سرسختی روان شناختی، رابطه منفی و معناداری با استرس شغلی دارد. نتایج آزمون تعدیل ­گری سرسختی روان­شناختی نشان داد که درگروه با سرسختی پایین، رابطه منفی و معنا داری بین استرس شغلی و رضایت شغلی وجود داشت اما در گروه با سرسختی بالا، رابطه غیر معنا داری بین استرس شغلی و رضایت شغلی وجود داشت. در نتیجه سرسختی روان­شناختی نقش تعدیل­ گری بین استرس شغلی و رضایت شغلی را نشان داد، زیرا رابطه در بین متغیر استرس شغلی و متغیر رضایت شغلی در گروه سرسختی پایین معنا دار بود ولی این رابطه، در گروه با سرسختی بالا معنا دار نبود.

واژگان کلیدی
استرس شغلی-رضایت شغلی-سرسختی روان شناختی-کارگران

منابع و مآخذ مقاله

آقاجانی، محمدجواد؛ تیزدست، طاهر؛ عباس قربانی، مریم؛ باج ور، میثم؛ (1390). ارتباط سرسختی روان شناختی با فرسودگی شغلی پرستاران. پرستاري و مامایی جامع نگر. پاییز و زمستان، 23(70): 7-1.

شفیع آبادی، عبدالله. (1374). راهنمایی و مشاورۀ شغلی و تئوری های انتخاب شغل، تهران، انتشارات رشد.

شفیع آبادی، عبدالله. (1390). راهنمایی و مشاورۀ شغلی و تئوری های انتخاب شغل، تهران، انتشارات رشد.

گل پرور، محسن؛ جوادیان، زهرا؛ ادیبی، زهرا؛ مصاحبی، محمدرضا؛ احمدی، اکرم؛ (1391). رابطه استرس شغلي با ترك خدمت و عملكرد وظيفه با توجه به نقش واسطه‌اي رضايت شغلي. ماهنامه سلامت کار ایران. فروردین و اردیبهشت، 10(1): 42-34.

مرزآبادی، اسفندیار؛ طرخورانی، حمید؛ (1386). بررسی ارتباط بین استرس های شغلی و رضایت مندی شغلی کارکنان، مجلة علوم رفتاری، 1(2): 129-121.

Abdollahi, A, Abu Talib, M, Yaccob, SN, Ismail, Z. (2014). Hardiness as a mediator between perceived stress and happiness in nurses, Journal Psychiatr Ment Health Nurse, 21(9):789-96.

Abdollahi, A., Talib, M. A., Yaacob, S. N., & Ismail, Z. (2015). Problem solving skills and suicidal ideation among Malaysian college students: The mediating role of hopelessness. Academic Psychiatry, 40(2), 261–267.

Aghilinejad, M, Mohammadi S, Afkari ME, Abbaszade Dizaji R. (2007). Surveying the association between occupational stress and mental health, personality and life stressful events in Tehran police officers. Research in Medicine, 31(4): 355-60.

Azad marzabadi, E., Gholami Fesharaki, M. (2010). The study of factor which affecting on job stress among military personnel using multiple Modeling, Behavioral Sciences Research Center, Baghiyatallah University of medical sciences Research project. Iranian Journal of Military Medicine, 1(13): 1-6.

Bemana, S. (2013). The Relationship among Job Stress and Job Satisfaction in Municipality Personnel in Iran. World Applied Sciences Journal, 22 (2): 233-238.

Bartone, P.T., Eid, J., Johnsen, B.H., Laberg, J.C., Snook, S.A. (2008). Big five personality factors, hardiness, and social judgment as predictors of leader performance. Leadership & Organization Development Journal (UK), 30 (6) 498- 524.

Cooper, C. L., Dewe, P. O'Driscoll. M (2001). Organizational stress: A review and critique of theory, research and applications. Thousand oak, California.

Carestenj. (2006). The hidden reasons employees leave: How to recognize the subtle signs and act before in too late. Journal of American Academic of Business, 5: 28.

Golparvar, M., Balali, S. (2011). The promotion model of organizational citizenship behavior through psychological contract, job satisfaction and organizational commitment. Second Biannual Conference of Iranian Industrial and Organizational Psychology, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Esfahan, Iran, 22 and 23 February.

Hayes, B., Bonner, A., Douglas, C. (2015). Situational job characteristics and job satisfaction: The moderating role of national culture. International Business Review, 24(4):710-723.

Hajiamini Z, Cheraghalipour Z, Azad Marzabadi E, Ebadi A, Norouzi Koushali A.(2011). Comparison of job stress in military and non-military drivers in Tehran city. Iranian Journal of Military Medicine.13 (1): 25-30.

Javadian Z, Golparvar M, Balali S. (2011). The relationship between psychological contract, job satisfaction and organizational commitment unethical behaviors with the role of protest opportunity to injustice. Journal of New Findings in Psychology; 6(20): 7-19.

Kobasa, S.C. (1979). Stressful life events, personality, and health: an inquiry into hardiness. Journal of Perso-and social psychology, 37(1): 1-11.

Kobasa, S. C., Puccetti, M. C. (1983). Personality and social resources in stress resistance. Journal of Personality and Social Psychology, 45(4): 839-850.

Kobasa, S. C. Maddi, S, R. (1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1): 168-177.

Khoshaba, D.M., Maddi, S.R. (2008). HardiTraining: Managing Stressful Change, 4th edition. Hardiness Institute, Newport Beach, CA.

Khoshaba, D.M., Maddi, S.R. (2004). Hardi Training: Managing Stressful Change, 5th edition. Irvine: Hardiness Institute.

Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling. New York. The Guilford Press.

Lazarus, R.S. (2006). Stress and Emotion: A new synthesis. New York: Springer.

Lazarus, R.S., Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing Company, New York, NY.

Lazarus, R S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill.

Lazarus, R S. (2001). Relational meaning and discrete emotions. In K. R. Scherer, A. Schorr, T. Johnstone (Eds.), Appraisal processes in emotion, 37–67. Oxford University Press.

Mrugank, V.T. Ashvin, W. J. (2005). Motivating saiesperson customer orientation: insights from the job characteristics model. Jornal of research. 58: 584-592.

Maddi, S. R., Harvey, R. H., Khoshaba, D. M., Fazel, M., Resurreccion, N. (2009). Hardiness training facilitates performance in college. The Journal of Positive Psychology, 4(6), 566-77.

Maddi,S.R. (1990). Issues and intervention in stress mastery. In S.H.Friedman(Ed). Wiley series on health psychology/behavioral medicine. Personality and disease. (pp, 121-154). New York, NY: Wiley.

Maddi, S. R., Khoshaba, D.M., Pammenter, A. (1999). The hardy organization: Success by turning change to advanrage. Consulting Psychology Journal, 51, 117-124.

Maddi, S. R., (1987). Hardiness training at Illinois Bell Telephone. In J. P. Opatz (Ed.), Health promotion evaluation, pp. 101-1115. Stevens point, WI: National Wellness Institute.

Maddi, S. R., (2002). The story of Hardiness: Twenty years of theorizing, research, and practice. Consulting Psychology Journal, 54, 173-185.

Maddi, S. R., (1994). Hardiness and mental health.

Mahdavi, A. (2015). Predicting the level of job satisfaction based on hardiness and its components among nurses with tension headache. Journal of Medicine and Life. 4(8): 93-96.

Pengilly, J.W., Dowd, E.T. (2000). Hardiness and social support as moderators of stress. Journal of Clinical Psychology 56, 813–820.

Rahimi, SH. (2007). Study of effectiveness trainings intelligence emotional Introspection, absorption, adaption- on reduces job stress. (Master thesis) Allameh Tabatabaei University.

Selye, H. (1950). The physiology and pathology of exposure to stress. Montreal: ACTA.

Spector, PE. (1985). Measurement of human service staff satisfaction: Development of the job satisfaction survey. American Journal of Community Psychology (6): 693-713.

Willem, A. Buelens, M. Jonghe, I. D. (2007). Impact of organizational structure of nurses. Job satisfaction International Journal of Nursing studies, 6(44): 1011-1020.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.