palette
طراحی مدل شایستگی مدیران عمومی با رویکرد رگرسیون بهترین زیرمجموعه ها
آزاده عسکری, سهند حاجی فر

چکیده

یکی از رویکردهای نوین حوزه مدیریت منابع انسانی، کاربرد مفهوم شایستگی است. مدل های شایستگی عموما از شایستگی های زیادی تشکیل می گردد که این موضوع سازمان ها را در عملیاتی کردن آن با مشکلاتی روبرو می سازد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگی ساده و کاربردی  برای مدیران عمومی است. پژوهش حاضر به روش مقطعی و با بهره گیری از نتایج 50 کانون ارزیابی در یک سازمان ایرانی انجام پذیرفت. بدین منظور 531 نفر از مدیران سازمان در یک کانون ارزیابی دو روزه شرکت کردند و توسط یک مدل شایستگی جامع و دارای ۲۴ بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند. از بین نمرات مربوط به ۵۳۱ نفر از افراد ۵۲۱ نفر آنها به منظور مدل سازی و ۱۰ نفر باقی مانده به عنوان مجموعه آزمون و جهت اعتبار سنجی روش ارائه شده استفاده شدند. به منظور ساده سازی مدل اولیه از روش رگرسیون بهترین زیرمجموعه ها استفاده شد. یافته ها نشان داد که زمانی که مدل سازی بر اساس پنج متغیر مستقل انجام می گیرد، محدودیت مربوط به ضریب تعیین ارضا می شود. نتایج اعتبار سنجی نیز نشان می دهد مقادیر پیش بینی شده به مقادیر واقعی نزدیک هستند. میانگین مربعات خطا برابر با ۹۷/۱۱ و میانگین قدرمطلق های خطا برابر با ۹۹/۲ محاسبه می شود. لذا بر اساس نتایج می توان مدل شایستگی ساده تری که شامل 5 شایستگی مسئولیت پذیری، برقراری ارتباط موثر، کلان نگری، مذاکره و اقناع و کارآمدی رهبری را به سازمان معرفی نمود تا در فرایندهای مختلف مدیریت منابع انسانی خود مورد استفاده قرار دهند.

واژگان کلیدی
شایستگی، کانون ارزیابی، مدل شایستگی

منابع و مآخذ مقاله

- Ablah, E., Biberman, D. A., Weist, E. M., Buekens, P., Bentley, M. E., Burke, D. & Klag, M. J. (2014). Improving global health education: development of a global health competency model. The American journal of tropical medicine and hygiene, 90(3), 560-565.

- Bernal, D., Schuller, F. (2016, September 27). Competency models are failing. Why? Retrieved from https://www.bts.com

- Bok, H. G., Teunissen, P. W., Favier, R. P., Rietbroek, N. J., Theyse, L. F., Brommer, H., ... & Jaarsma, D. A. (2013). Programmatic assessment of competency-based workplace learning: when theory meets practice. BMC Medical Education, 13(1), 123.

- Brits, D. W., Veldsman, T. H., Veldsman, T., & Brits, D. W. (2014). A global central banker competency model.

- Cardy, R. L., & Selvarajan, T. T. (2006). Competencies: Alternative frameworks for competitive advantage. Business Horizons, 49(3), 235-245.

- Choi, C. H., Lee, J. E., Park, G. S., & Na, J. (2013). Voice of customer analysis for internet shopping malls.

- Chouhan, V. S., & Srivastava, S. (2014). Understanding competencies and competency modeling―A literature survey. IOSR Journal of Business and Management, 16(1), 14-22.

- Dubois, D., & Rothwell, W. (2004). Competency-Based Human Resource Management: Discover a New System for Unleashing the Productive Power of Exemplary Performers. Nicholas Brealey Publishing.

- Hoffmann, T. (1999). The meanings of competency. Journal of European Industrial Training, 23(6), 275-286.

- Kuncel, N. R., & Sackett, P. R. (2014). Resolving the assessment center construct validity problem (as we know it). Journal of Applied Psychology, 99(1), 38.

- Lambert, B., Plank, R. E., Reid, D. A., & Fleming, D. (2014). A competency model for entry level business-to-business services salespeople. Services Marketing Quarterly, 35(1), 84-103.

- Loh, E. (2014). LAMP: leadership, advocate, management, professional–a new simple and dynamic medical management competency model for doctors. Gibaran Journal of Applied Management, 6(2), 64-86.

- Mansfield, R. S. (1996). Building competency models: Approaches for HR professionals. Human Resource Management (1986-1998), 35(1), 7.

- McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for" intelligence.". American psychologist, 28(1), 1.

- McLagan, P. A. (1997). Competencies: The next generation. Training & development, 51(5), 40-48.

- Patterson, F., Tavabie, A., Denney, M., Kerrin, M., Ashworth, V., Koczwara, A., & MacLeod, S. (2013). A new competency model for general practice: implications for selection, training, and careers. Br J Gen Pract, 63(610), e331-e338.

- Rodolfa, E., Greenberg, S., Hunsley, J., Smith-Zoeller, M., Cox, D., Sammons, M., ... & Spivak, H. (2013). A competency model for the practice of psychology. Training and Education in Professional Psychology, 7(2), 71.

- Rotthoff, T., Ostapczuk, M. S., Kröncke, K. D., Zimmerhofer, A., Decking, U., Schneider, M., & Ritz-Timme, S. (2014). Criterion validity of a competency-based assessment center in medical education–a 4-year follow-up study. Medical education online, 19(1), 25254.

- Salleh, K. M., Sulaiman, N. L., & Gloeckner, G. W. (2015). The development of competency model perceived by Malaysian human resource practitioners’ perspectives. Asian Social Science, 11(10), 175.

- Schilling, M. A. (2012). Strategic Management of Technological Innovation.

- Sengupta, A., Venkatesh, D. N., & K. Sinha, A. (2013). Developing performance-linked competency model: a tool for competitive advantage. International Journal of Organizational Analysis, 21(4), 504-527.

- Shippmann, J. S., Ash, R. A., Batjtsta, M., Carr, L., Eyde, L. D., Hesketh, B., ... & Sanchez, J. I. (2000). The practice of competency modeling. Personnel psychology, 53(3), 703-740.

- Stevens, G. W. (2013). A critical review of the science and practice of competency modeling. Human Resource Development Review, 12(1), 86-107.

- Stone, T. H., Webster, B. D., & Schoonover, S. (2013). What do we know about competency modeling? International Journal of Selection and Assessment, 21(3), 334-338.

- Suhairom, N., Musta’amal, A. H., Amin, N. F. M., & Johari, N. K. A. (2014). The development of competency model and instrument for competency measurement: The research methods. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 1300-1308.

- Thornton III, G. C., Mueller-Hanson, R. A., & Rupp, D. E. (2017). Developing Organizational Simulations: A Guide for Practitioners, Students, and Researchers. Taylor & Francis.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.