palette
رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس با خشنودی شغلی معلمان و اثربخشی مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قرچک
امیرحسن کوهی, ابوالفضل هاشمی, علی مینائی, امین دهقان

چکیده

چکیده

بی­تردید، سازمان‌های آموزشی، یکی از اساسی­ترین سازمان‌ها می‌باشند که مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت رسمی ‌افراد جامعه را بر عهده دارند. بنابراین ایجاد درکی روشن از مشخصات مدارس اثربخش، یک پیش­شرط ضروری برای توسعه راهبردهای منطقی بهبود مدرسه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس با خشنودی شغلی معلمان و اثربخشی مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قرچک انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان قرچک در سال تحصیلی 96- 1395 می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 269 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر، تصادفي طبقه ای بوده و  به منظور گردآوری داده­ها، از سه پرسشنامه استاندارد ساختار توانمندساز، خشنودی شغلی و اثربخشی مدارس استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، t تک نمونه ای و رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفت. یافته­های ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد بین ساختار توانمند مدرسه با خشنودی شغلی و اثربخشی مدارس مقطع متوسطه شهرستان قرچک رابطه معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. هچنین متغیر ساختار توانمند مدرسه 19 درصد واريانس متغير اثربخشی مدارس مقطع متوسطه شهرستان قرچک را تبیین می کند. نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده این نکته است که ساختار توانمند مدارس  به عنوان  عامل تأثیر گذار بر رضایت شغلی کارکنان و معلمان و در نتیجه اثربخشی مدارس، نقش بی بدیلی ایفا می کند.

واژگان کلیدی
کلید واژه ها:خشنودی شغلی معلمان،توانمند سازی مدارس،اثر بخشی مدارس

منابع و مآخذ مقاله

زارعی، جواد. (1390). بررسی ارتباط بین توانمندسازی مدارس و رضایت مندی شغلی مسئولان و معلمان تربیت بدنی آموزشگاههای استان خراسان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

مخلص، علی. (1394). بررسی رابطه ساختار سازمانی و اثربخشی در سازمان هلال احمر استان کرمان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی. دانشگاه شهید شهید بهشتی.

شهابی، مهدی (1394). بررسی رابطه بین جو سازمانی و رضایت شغلی در معلمان ابتدایی شهر کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی

صمدی، زینب و بهرامی، سوسن (1392). بررسی میزان ساختار مدارس با رضایت مندی شغلی معلمان منطقه 15 شهر تهران، . فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 2، صص 113-122.

بیک زاده، نادرقلی؛ علایی، مینا (1389). بررسی رابطه بین ساختار مدارس و رضایت شغلی معلمان شهر گیلان،رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 11، صص 28-19.

حسین زاده، محمدتقی (1393). بررسی رابطه مدیریت دانش و اثربخشی در کارکنان بانک ملت شهر تهران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 19، صص 18-23.

Pajares, F. (2015). Toward a positive psychology of academic motivation. The Journal of Educational Research, 95(1), 27-35.

Sun, H., Creemers, B. P., & De Jong, R. (2012). Contextual factors and effective school improvement. School effectiveness and school improvement, 18(1), 93-122.

McGuigan, L. (2013). The role of enabling bureaucracy and academic optimism in academic achievement growth (Doctoral dissertation, The Ohio State University).

Bart, C. K (2013), " Measuring the Mission Effect in Human Iintellectual Capital", Journal of Intellectual Capital, Vol.. 2, No. 3, pp: 320 -330.

Hoy, W. K. (2012). School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year Odyssey. Journal of Educational Administration, 50(1), 76–97.

Wu, J. H., Hoy, W. H., & Tarter, C. J. (2013). Enabling school structure, collective responsibility, and a culture of academic optimism: Toward a robust model of school performance in Taiwan. Journal of Educational Administration. . 51(2), 176-193.

Wagner, charles . (2015).academic optimism of Virginia high school teachers: its relationship to organizational citizenship behaviors and student achievement, a dissertation for the degree of doctor of education, the college of William and mary.

Geist, J. R., & Hoy, W. K. (2014). Cultivating a culture of trust: Enabling school structure, teacher professionalism, and academic press. Leading and Managing, 10(1), 1.

Rhoads, D. H. (2014). Enabling structure and collective efficacy: a Study of Teacher Perceptions in Elementary Divisions of American Schools in Mexico

Bart, C. K (2013), " Measuring the Mission Effect in Human Iintellectual Capital", Journal of Intellectual Capital, Vol.. 2, No. 3, pp: 320 -330.

Messick, P. P. (2013). Examining relationships among enabling school structures, academic optimism and organizational citizenship behaviors (Doctoral dissertation, Auburn University).

Hoy, W. K. (2012). School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year Odyssey. Journal of Educational Administration, 50(1), 76–97.

Mayerson, D. R. (2013). The Relationship between School Climate, Trust, Enabling Structures, and Perceived School Effectiveness. ProQuest LLC.

Sinden, J. E., Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2015). An analysis of enabling school structure: Theoretical, empirical, and research considerations. Journal of Educational Administration, 42(4), 462-478.

Parlar, H,. & Cansoy, R. (2017) The Effect of Bureaucratic School Structure on Teacher Leadership Culture: A Mixed Study. EDUCATIONAL SCIENCES: THEORY & PRACTICE, 17(6) , 2175-2201.

Hoy, W. K., & Ferguson, J. (2012). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness of schools. Educational Administration Quarterly, 21(2), 117-134.

Lester, S. W., Meglino, B. M., and Korsgard, M. A. (2014). The role of other orientation in organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 29, 829- 841

Larkin, I. M., Brantley-Dias, L., & Lokey-Vega, A. (2016). Job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention of online teachers in the K-12 setting. Online Learning, 20(3), 26 – 51.

Akkaya, R., & Akyol, B. (2016). The relationship between teachers’ locus of control and job satisfaction: A mixed method study. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 71 – 82.

Anderson, A., Sharad, G., Gregory, H., Neil, M., & Duncan, J. W. (2014). Political ideology and racial preferences in online dating. Sociological Science, 1, 28 – 40.

Baran, M., & Maskan, A.,. (2015). Physics, chemistry, and biology teachers’ reasons for choosing the profession of teaching and their levels of job satisfaction with respect to certain variables. Journal of Education and Training Studies, 3(3), 101 – 110.

Fleishman E.A. Mumford M.D. Zaccaro S.J. Levin K.Y. Korotkin A.L. Hein M.B. (2016). Taxonomic efforts in the description of leader behavior: a synthesis and functional interpretation. The Leadership Quarterly, 2(4), 245-87

Ferguson, J. (2017). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness of schools. Educational Administration Quarterly, 21(2), 117-134.

Goddard, R. D. (2015). Collective efficacy: A neglected construct in the study of schools and student achievement. Journal of educational psychology, 93(3), 467.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.