palette
تدوین فرصت یاب تحصیلی بومی بر اساس الگوی رغبت ر کروی تریسی در ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تدوین فرصت یاب تحصیلی بومی بر اساس الگوی کروی تریسی(2002) بود. در این پژوهش موقعیت جغرافیایی رشته های دانشگاهی در الگوی کروی مشخص شد. روش: روش پژوهش توصیفی است. جامعه آماری کلیه رشته های دانشگاهی در چهار گروه علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر بود که از هر رشته 6 الی 8 دانشجوی تحصیلات تکمیلی به طور داوطلبانه به پرسشنامه ی پژوهش پاسخ دادند. در این مقاله نتایج مربوط به دو  رشته ی فیزیک  و  رشته  حقوق  ارائه شده است. یافته ها: با توجه به یافته ها ، رشته فیزیک در الگوی هشت تیپ رغبت پایه در سه حوزه طبیعت، فنی و کامپیوتر قرار گرفت. این رشته در نمای دو بعدی متمایل  به سمت ربع اشیاء-اندیشه ها بود. رشته حقوق نیز در الگوی هشت تیپ رغبت پایه با سه حوزه مدیریت، تاثیرگذاری مشخص شد. رشته حقوق در نمای دو بعدی متمایل  به سمت ربع افراد-داده ها  بود.به لحاظ پرستیژ هردو رشته در حوزه پرستیژ بالا قرار گرفتند. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها چنین نتیجه گیری می شود که دانشجویان داوطلب رشته فیزیک باید علایق بالایی در حوزه های طبیعت و فنی و دانشجویان داوطلب رشته حقوق باید خودکارامدی بالایی در حوزه های مدیریت،محاسبات کسب و کار داشته باشند . با توجه به بالا بودن  سطح پرستیژ دانشجویان هر دو رشته می توانند انتظار داشته باشند که الگوی نیاز به ارزشگذاری اجتماعی و نیاز به داشتن وجهه اجتماعی در این دو رشته تحصیلی به خوبی پاسخ داده شود.

واژگان کلیدی
فرصت یاب تحصیلی بومی- ساختار رغبت- الگوی کروی تریسی

منابع و مآخذ مقاله

Cotter, E. W., &Fouad, N. A. (2010). The Relationship Between Subjective Well-Being and Vocational Personality Type. Journal of Career Assessment, 19(1), 51-60

De Fruyt, F. (2002). A person-centered approach to P–E Wt questions using a multiple trait model. Journal of Vocational Behavior, 60, 73–90.

Dik, B. J., Strife, S. R., & Hansen, J. C. (2010). The flip side of Holland type congruence: Incongruence and job satisfaction. CareerDevelopment Quarterly, 58, 352−358

Einarsdóttir, S., Rounds, J., Agisdóttir, S., & Gerstein2, L. H. (2002). The Structure of Vocational Interests in Iceland: Examining Holland’s and Gati’s RIASEC Models. European Journal of Psychological Assessment, 18(1) , 85-95.

Long, Lirong, Adams, Ryan S., & Tracey, Terence J. G. (2005).Generalizability of interest structure to China: Application of the Personal Globe Inventory. Journal of Vocational Behavior, 66(1), 66-80.

Gottfredson, L. S. (1996). Gottfredson’s theory of circumscription and compromise. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choices and development (3rd ed., pp. 179–232). San Francisco, CA: Jossey-Bass

Hedrih, Valdmir (2008). Structure of vocational interests in Serbia: Evaluation of the spherical model. Journal of Vocational Behavior, 73(1-73):13-23

Prediger, D. J. (1982). Dimensions underlying Holland's hexagon: Missing link between interests and occupations? Journal ofVocational Behavior, 21, 259-287.

Prediger, D. J., & Vansickle, T. R. (1992). Locating occupations on Holland’s hexagon: Beyond RIASEC. Journal of Vocational Behavior, 40, 111–128.

Rosen, D., Holmberg, K., & Holland, J.L. (1994). Educational opportunities finder. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources

Sharf, R(2006). Applying Career Development Theory to Counseling. University of Delaware, Thomson, Brooks/Cole

Sverko, Iva(2008). Spherical model of interests in Croatia. Journal of Vocational Behavior, 72(1): 14-24

Tracey, T. J. G., & Robbins, S. B. (2006). The interest-major congruence and college success relation: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 69, 64–89

Tracey, T. J. G., & Rounds, J. (1996). Spherical representation of vocational interests. Journal of Vocational Behavior, 48, 3–41.

Tranberg, M., Slane, S., & Ekeberg, S. E. (1993). The relation between interest congruence and msatisfaction: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 42, 253-264

Tsabari, O., Tziner, A., & Meir, E. (2005). Updated meta-analysis on the relationship between congruence and satisfaction.vocational interests. Journal of Vocational Behavior, 48(1), 311.

U.S. Department of Labor. ONET. (2015) Available From :http://WWW.onetcenter.org

Young, G., Tokar, D. M., & Subich, L. M. (1998). Congruence revisited: Do 11 indices differentially predict job satisfaction and is the relation moderated by person and situation variables? Journal of Vocational Behavior, 52, 208–223.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.