palette
بررسی میزان فرسودگي شغلي در كتابداران کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی
مهدی رحمانی, امیررضا اصنافی, مریم انصاری

چکیده

چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان فرسودگی شغلی در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. روش: روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها تحلیلی پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل تمام کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 82 نفر است که نمونه پژوهش طبق جدول مورگان برابر با 66 نفر بود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته براساس کار مازلاک (1982) و پرسشنامه رضایت شغلی حریری و اشرفی ریزی (1388) بود. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی در حد متوسط به بالا است، و میان فرسودگی شغلی کتابداران و سابقه کاری، وضعیت تاهل، جنسیت، مدرک تحصیلی، مقطع تحصیلی، وضعیت استخدام و رضایت شغلی تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: توصیه می‌شود تا مدیریت کتابخانه­ها با تصمیمات و اقدامات مناسب در همه سطوح سازمان موجبات بهره‌وری نیروی انسانی را فراهم سازند.

واژگان کلیدی
فرسودگي شغلي، کتابداران، کتابخانه دانشگاهی، دانشگاه شهیدبهشتی

منابع و مآخذ مقاله

منابع

اسلمی، محبوبه، و رزمی زاده، حبیب (1390). فرسودگی شغلی، قم: موعود اسلام.

اشرفی ریزی، حسن، و کاظم پور، زهرا (1390) بررسی عوامل استرس زای شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیریت اطلاعات سلامت، 8(1): 49-41.

بیگلو، محمد حسین، غفاری، سعید، و مصیب زاده، شهناز (1393). بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل مؤثر بر آن در میان کتابداران کتابخانه های عمومی (مطالعۀ موردی: کتابخانه های عمومی شهرستان اردبیل)، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 20(76): 68-53.

پروین، ابراهیم (1384). شناسایی عوامل استرس زای شغلی کتابداران در کتابخانه‌های دانشگاهی استان خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز..

حریری، نجلا، و اشرفی ریزی، حسن (1388). بررسي ميزان رضايت شغلي كتابداران شاغل در كتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در مراكز استان ها، فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني، 12(1): 30-5.

حریری، نجلا، و حسن زاده، پریسا (1389). سنجش فرسودگی شغلی در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 6(1): 80-71.

ریاحی نیا، نصرت (1390) تأثیر مشاوره گروهی و کتاب درمانی بر کاهش فرسودگی شغلی زنان کتابداران دانشگاهی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 7، 112-97.

شعبانی، احمد، رضایی آدریانی، رقیه، و متقی فر، حسین (1390). استرس و فرسودگی شغلی در محیط کتابخانه، کتاب ماه کلیات، 161، 71-64. در دسترس در:

http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/750883

عزیزنژاد، پروین، و حسینی، جواد (1383). فرسودگی شغلی و علل آن در پرستاران بالینی شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل، نشریه دانشگاه علوم پزشکی بابل، 2(8): 69-63.

فهیم نیا، فاطمه، موسی خانی، محمد، و آذرگون، مریم (1390) بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده با فرسودگی شغلی - مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 56، 12-3.

مصطفوي، اسماعيل، و قاسمي نژاد، محمدعلي (1391) ميزان فرسودگي شغلي و رابطه آن با سن و سابقه کار کتابداران دانشگاه هاي دولتي شهر تهران، مدیریت اطلاعات سلامت، 9(6): 949-942.

ملک آرا، بهمن (1388). بررسی رابطه مدیریت زمان با فرسودگی شغلی کارکنان اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی در سال مالی 1386، فصلنامه تخصصی مالیات، 4(52): 99-81.

Bunge, C.A. (1989), Stress in the library workplace, Library Trends, 38(1): 92-102.

Farber, A. (1983). Stress and burnoutin the human service professions. New York: pergamon press.

Haack, M, Jones, JW, & Rosse, T (1984). Occupational burnout among librarians. Drexel Library Quarterly. 20(2):45-72.

Kuper, J. S. (1992). Technostress and the reference librarian. Reference Services Review. 20(2):7-14.

Margaux, D. (2011). Avoiding School Librarian Burnout: Simple Steps to Ensure Your Personal Best, Library Media Connection, 29(4): 23-22.

Martin, Ch. (2009) Library Burnout: Causes, Symptoms, Solutions, Library Worklife,

[On-Line] Available http://www.ala-apa.org [Accessed 5 Jan 2015[

Maslach, C. (1982). The cost of caring. Englewood Cliffs: NJ Prentice Hall.

Miller, Arnold R. (2003). An analysis of the relationships between the perceived organizational climate and professional burnout in libraries and computing centers in West Virginia public higher education institutions. Dissertation submitted to the graduate college of Marshall university.

Siamian, H., Shahrabi, A., Vahedi, M., Abbsai Rad, A. M., & Cherati, J. Y. (2006). Stress and burnout in libraries & information centers. In C. Khoo, D. Singh & A.S. Chaudhry (Eds.), Proceedings of the Asia-Pacific Conference on Library & Information Education & Practice 2006 (A-LIEP 2006),Singapore, 3-6 April 2006 (pp. 263-268). Singapore: School of Communication & Information, Nanyang Technological University.

Smith, N.M. & Nelson, V.C. (1983), Burnout: a survey of academic reference librarians, College and Research Libraries, 44(3): 50-245.

Tim, M. & Baird Z. (2005). Running on empty: dealing with burnout in the library setting. The library & information science: professionals career, development center. [On-Line] Available .http://www.liscareer.com/bairdburnout.htm [Accessed 5 Jan 2015[

Togia, A. (2004). Measurement of burnout and the influence of background characteristics in Greek academic librarians. Library Management. 26(3): 130-138.

Truzzi, A; et al (2008) Burnout in a sample of Alzheimer’s disease caregivers in Brazil. The Europian Journal of Psychiatry. 22(3)

***


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.