2024-03-29T10:12:49Z
https://jcoc.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14689
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1390
5
8
تأثیر آموزش مشاوره گروهی به سبک سایکودرام (روان نمایشگری) بر بازخورد سازمانی و سازگاری شغلی میان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اصفهان
ﻓﺎﻃﻤﻪ
ﺻﺎدﻗﻴﺎن
ﻋﺬرا
اﻋﺘﻤﺎدی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مشاوره گروهی سایکودرام بر بازخورد سازمانی و سازگاری شغلی اجرا شد. روش تحقیق بهصورت نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان اصفهان هستند که براساس نمونهگیری 60 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) گمارده شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه پرسشنامه بازخورد کارکنان آلدرز (2000) و پرسشنامه سازگاری شغلی پورکبیریان (1386) است. اطلاعات تحقیق با استفاده از نرمافزار spss و با روش تحلیل کوواریانس دادهها تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش مشاوره گروهی سایکودرام بر بازخورد سازمانی و سازگاری شغلی تأثیر داشته است (p<0/05) و (p<0.01).
سایکودرام
بازخورد سازمانی
سازگاری شغلی
2012
01
21
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99245_c0a77d63436dd9180b033c394c301d3c.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1390
5
8
تأثیر شرکت در نشستهای شغلی رشد- محور بر رضایت شغلی و سرزندگی کارکنان
رﺿـــﻮان
ﺳـــﻌﺎدت
ﻣﺤﻤﺪرﺿـــﺎ
ﻋﺎﺑـــﺪی
در سالهای اخیر تحقیقاتی در مورد مشارکت کارکنان و حضور و روابط آنان در سازمان صورت گرفته است اما پژوهشی که به بررسی تأثیر شرکت در نشستهای شغلی رشد- محور بر رضایت شغلی و سرزندگی پرداخته باشد صورت نگرفته است. هدف پژوهش در این مطالعه تأثیر شرکت در نشستهای شغلی رشد- محور بر رضایت شغلی و سرزندگی کارکنان است. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان انتقال خون اصفهان بود. نمونه پژوهش 30 نفر از کارکنان این سازمان بود که به طور تصادفی بین گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. در ابتدای پژوهش تاثیر شرکت در نشستهای شغلی رشد- محور بر رضایت شغلی و سرزندگی در دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت و سرزندگی رایان و دسی مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار 15SPSS تحلیل شد.در گروه آزمایش به مدت 7 جلسه شرکت در نشستهای شغلی رشد محور اجرا گردید و مجدداً میزان رضایت شغلی و سرزندگی در دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفت.نتایج تفاوتهای معناداری را بین دو گروه در زمینه تاثیر نشستهای شغلی رشد- محور بر رضایت شغلی و سرزندگی نشان داد. بنابراین شرکت در نشستهای شغلی رشد محور در افزایش رضایت شغلی و سرزندگی کارکنان مؤثر بوده است (01/0p<)
نشستهای شغلی
رشد خود
رضایت شغلی
سرزندگی
2012
01
21
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99250_3891447cd0184824ed1a00100cc2f16c.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1390
5
8
بررسی ارتباط بین سلامت عمومی و نوبتکاری در کارکنان کارخانه تهران سفالین ورامین
شهناز
ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ
رﺿﺎ
زﻳﺎری
محبوبه
ﺣﺎﺟﻴﺎن
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سلامت عمومی و نوع نوبتکاری در 80 نفر از کارکنان شرکت تولیدی تهران سفالین ورامین، انجام شده است. سلامت کارکنان در هنگام کار باعث افزایش کارایی کل سیستم میگردد، در حال حاضر بخش قابل توجهی از سیستمهای تولیدی به نوبتکاری اختصاص داشته و به تبع آن توجه به وضعیت کارکنان نوبتکار، اهمیت زیادی دارد. تحقیق حاضر ضمن معرفی اجمالی شرایط نوبتکاری و کاهنده سلامت عمومی ناشی از چنین شرایطی، در بیان راهکارهای بهبود شرایط کاری برای کارکنان نوبتکار با توجه به تجربیات محققین در ایران و برخی از کشورهای جهان میپردازد. در این پژوهش از پرسشنامه سلامت عمومی ( GHQ- 28 سؤالی) با اعتبار 86/0 و روایی مورد تایید و هم-چنین از فرم سوالیه اطلاعات فردی و شغلی–حرفهای جهت جمعآوری دادههای تحقیق استفاده شده است. علاوه بر این، آمار توصیفی و استنباطی ( tدو گروه مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری) به منظور تجزیه و تحلیل دادههای آماری بهکار گرفته شدند. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری بین سلامت عمومی نمونههای تحقیق که در نوبتکاری 12 ساعته اشتغال بهکار دارند، در مقایسه با کارکنان در شرایط نوبتکاری 8 ساعته، مشاهده نمیشود. اما ارتباط معناداری بین سن، تحصیلات، سابقه کار، حقوق و نوع نوبتکاری با سلامت عمومی کارکنان (01/0=α)، مشاهده میشود. ارتباط معنیداری بین حقوق و نوبتکاری با سلامت عمومی کارکنان مشاهده میشود. ارتباط معناداری بین سن، تحصیلات، سابقه کار، حقوق و سلامت عمومی با نوع نوبتکاری کارکنان (01/0=α)، مشاهده میشود. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین دو متغیر سلامت عمومی و نوبتکاری، ارتباط معناداری وجود دارد. بنابراین، به علت اهمیت متغیرهای روانشناختی و تأثیر آنها بر سلامت عمومی کارکنان، پیشنهاد میگردد انجام اینگونه تحقیقات در واحدهای صنعتی افزایش یابد.
سلامت عمومی
نوبتکاری
کارکنان
کارخانه
تهران سفالین ورامین
2012
01
21
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99253_7403c74a1fd68753bf6572c4a5b20555.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1390
5
8
رابطه سلامت معنوی با درگیری شغلی در اعضای هیات علمی
ﭘﺮﻳﺴﺎ
ﻳﺎﺳﻤﻲ ﻧﮋاد
ﻣﺤﺴﻦ
ﮔﻞﻣﺤﻤﺪﻳﺎن
ﻧﺎﺻـﺮ
ﻳﻮﺳﻔﻲ
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی سلامت معنوی با میزان درگیری شغلی در اعضای هیات علمی است. روش تحقیق، از نوع همبستگی بود و جامعه آماری متشکل از کلیه اعضای هیات علمی زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در سال 90 بود. نمونه مورد مطالعه (66 نفر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای درگیری شغلیس کانونگو (1982) و پرسشنامه سلامت معنوی آلیسون _ پولوتزین (1982) بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها شامل همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بود. تحلیل دادهها نشان داد که بهطور کلی ابعاد سلامت معنوی با درگیری شغلی همبستگی مثبت و معنیدار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 36/. درصد واریانس درگیری شغلی توسط متغیرهای پیش بین سلامت مذهبی و وجودی قابل تبیین است (01/0 < (P. یافتهها اهمیت توجه به سلامت معنوی و مذهبی در سازمان را نشان میدهند.
درگیری شغلی
سلامت معنوی
اعضای هیات علمی
2012
01
21
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99260_dd5435c7ed98efc2db40a38def02ff8c.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1390
5
8
اثربخشی آموزش هدفگذاری شغلی بر انتخاب شغل دانشجویان
زﻫﺮا
ﻗﺎﺳﻤﻲ
ﻣﺠﻴﺪ
ﺻﻔﺎری ﻧﻴﺎ
ﻛﻴﻮﻣﺮث
ﻓﺮﺣﺒﺨﺶ
انتخاب شغل یکی از جنبـههای مختلف زنـدگی است، که انتخاب مناسب آن میتواند زمینهساز احساس رضایت در سایر زمینههای زندگی شود. پژوهش حاضر برای تعیین اثر آموزش هدفگذاری شغلی بر دانشجویان سال آخر کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران در انتخاب اهداف شغلی خود، و تعیین شغل مناسب، براساس شناخت هرچه بیشتر نسبت به نیازها، اهداف، علایق، تواناییها و متناسب با تیپ شخصیتی خود انجام شده است. پرسشنامه محقق ساختهِ انتخاب شغل، ابتدا در اختیار نمونه 80 نفری از دانشجویان قرار گرفته و پس از اصلاح نهایی بر روی یک نمونه 50 نفری از دانشجویان کارشناسی رشته روانشناسی پیامنور اجرا و سپس از بین آنها 40 نفر آزمودنی بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20=n) و کنترل (20=n)، برای اجرای روش آزمایشی از نوع پیشآزمون–پسآزمون جایگزین شدند. گروه آزمایش طی10 جلسه، تحت آموزش هدفگذاری شغلی قرارگرفتند. یافتهها نشان داد که میانگین گروه آزمایش بهطور معناداری از میانگین گروه کنترل بالاتر بود که این افزایش را به عمل آزمایشی نسبت داد. نتایج حاکی از اثربخشی هدفگذاری شغلی بر انتخاب شغل شرکتکنندگان است. یافتههای حاصله از تمام خرده مقیاسهای موجود در مقیاس انتخاب شغل (نگرش، انتظارات و توانایی انجامکار) نیز حاکی از تاثیر آموزش هدفگذاری شغلی بود.
هدفگذاری شغلی
انتخاب شغل
نظریه هدفگذاری
2012
01
21
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99264_33c5241706ae93355698ef752a54a6a6.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1390
5
8
رابطه شیوههای فرزندپروی با سبکهای هویت-یابی و گرایش به مشاغل در نوجوانان
ﺗﻘﻲ
ﭘﻮراﺑﺮاﻫﻴﻢ
ﺟﻌﻔﺮ
ﺣﻴﺪری
اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻢ
ﺧﻮش ﻛﻨﺶ
از آنجایی که سبکهای فرزندپروری بر جنبههای مختلف تحول نوجوان تاثیرگزار است و گرایش به مشاغل بخشی از هویتیابی را در نوجوانان تشکیل میدهد، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه شیوههای فرزندپروی با سبکهای هویت-یابی و گرایش به مشاغل در نوجوانان انجام شد. به این منظور تعداد 190 نفر از نوجوانان پسر سال سوم دبیرستان و مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحله-ای جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای بهکار رفته در پژوهش شامل پرسشنامه شیوهها و ابعاد فرزندپروری (رابینسون و همکاران، 2001)، پرسشنامه سبک-های هویتیابی (برزونسکی، 1989) و پرسشنامه گرایش به مشاغل (نجفی، ١٣٧٤) بود. پرسشنامه سبکهای هویتیابی و گرایش به مشاغل توسط نوجوانان و پرسشنامه شیوهها و ابعاد فرزندپروی توسط والدین تکمیل گردید. به-منظور تحلیل آماری دادههای پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که شیوه فرزندپروری مقتدرانه بهطور معناداری توانست سبک هویت اطلاعاتی نوجوانان را پیشبینی کند. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که بهطور معنادار شیوه فرزندپروری مستبدانه پیشبینی-کننده سبک هویت سردرگم در نوجوانان میباشد اما هیچکدام از شیوههای فرزندپروری گرایش به مشاغل انسانی و مشاغل ابزاری را پیش بینی نکردند (01/0>P).
شیوه های فرزندپروری
سبکهای هویتیابی
گرایش به مشاغل
2012
01
21
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99268_6c5ffc8ce1b8a4d56516f324bed671d2.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1390
5
8
بررسی تاثیر منبع کنترل در فرسودگی شغلی آموزشیاران زن نهضت سوادآموزی شهر تهران
ﻣﺤﻤﺪ
ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﻲ
زﻫﺮا
آراﺳﺘﻪ ﻧﻈﺮ
ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ
ﻣﻌﻤﺎر
هدف این تحقیق مقایسه فرسودگی شغلی بین آموزشیاران دارای منبع کنترل درونی و بیرونی است. تحقیق از نوع کاربردی و روش آن توصیفی است که با بکارگیری نرمافزار SPSS از روش آماری تحلیل واریانس چندگانه و آزمون مجذور خی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزشیاران زن نهضت سوادآموزی شهر تهران میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 205 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری در پژوهش حاضر، دو مقیاس کنترل درونی و بیرونی "راتر" و مقیاس فرسودگی شغلی "مسلش" بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بین منبع کنترل و مولفههای فرسودگی شغلی رابطه معنیداری وجود ندارد. در بررسی اثر تعاملی متغیرها هم، نتایج نشان میدهد که هیچیک از متغیرهای جمعیتشناختی بر مولفههای فرسودگی تاثیر ندارد.
منبع کنترل
فرسودگی شغلی
آموزشیاران نهضت سوادآموزی
2012
01
21
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99274_07bde0b4f81d356b2800d2b05f1ab0a5.pdf