2024-03-29T05:14:38Z
https://jcoc.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14591
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1397
10
34
تاب آوری مسیر شغلی زنان : نقش انطباق پذیری و خودکار آمدی
رویا
نظری
فیض الله
افرازی زاده
امیر حسن
کوهی
سید رضا
فاضلی
رضا
بیرامی
چکیده:تابآوری ازجمله متغیرهایی است که جایگاه ویژهای در حوزههای روانشناسی تحول، روانشناسی خانواده و بهداشت روانی یافته است، بهطوریکه هرروز برشمار پژوهشهای مرتبط با این سازه افزوده شده است .پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش انطباقپذیری و خودکار آمدی در پیشبینی تابآوری مسیر شغلی زنان شاغل اجرا گردید. این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را زنان شاغل یک شرکت در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل دادند که بر اساس نمونهگیری در دسترس تعداد 132 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند.جهت جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای انطباقپذیری شغلی ساویکاس(2012)، خودکارآمدی عمومی شرر(1982) و تابآوری شغلی مورگان (2001)استفاده شد و با استفاده از نرمافزار و SPSS و PLSدر دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون جهت سنجش رابطه بین متغیرها و همچنین جهت پیشبینی متغیر ملاک(تابآوری) رگرسیون گامبهگام مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی عمومی و انطباقپذیری با تابآوری رابطه مثبت معناداری وجود دارد.همچنین نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازندگی مناسبی برخوردار است.بنابراین نتیجه گرفته میشود که متغیرهای مستقل قادر به پیشبینی تغییرات متغیر وابسته هستند و انطباقپذیری و خودکارآمدی بالا باعث افزایش تابآوری مسیر شغلی خواهد شد.
خودکارآمدی عمومی
انطباق پذیری شغلی
تاب آوری
زنان
2018
03
21
9
22
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99809_f9491ea82d51b42e26937245c63a3e9d.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1397
10
34
رابطه مهارتهای ارتباطی، مسئولیتپذیری و تنظیم هیجانی با سلامتروان در کارمندان بانک ملی
احیا
حصیرچمن
ایرج
شاکری نیا
عباس
صادقی
چکیده:هدف: پژوهش حاضربه منظور تعیین رابطه مهارتهایارتباطی، مسئولیتپذیری و تنظیم هیجان با سلامتروان در کارمندان بانک ملی شهرستان بندرانزلی اجرا شده است.روش: جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان شعبه های بانک ملی شهرستان بندرانزلی می باشد(134). در این پژوهش 97 نفر از کارمندان بانک به صورت نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی جرابک (2004)، مقیاس مسئولیت پذیریCPI، تنظیم هیجانی گراس وجان(2003) و سلامتروانGHQ-28 را تکمیل نمودهاند. تجزیه و تحلیل دادههابااستفادهازآمارههای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام صورت گرفت.یافتهها: مهارتهایارتباطی(درک پیام کلامی و غیر کلامی، تنظیم عواطف و قاطعیت) با سلامتروان رابطه مثبت معنادار دارند و مهارتهای ارتباطی (گوش دادن و بینش در ارتباط) با سلامتروان رابطه منفی دارند. بین مسئولیتپذیری با سلامتروان همبستگی مثبت معنیدار وجود دارد؛ ارزیابی مجدد و سرکوبی از مولفه های تنظیم هیجانی با سلامتروان رابطه منفی دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی مجدد به صورت منفی و معنادار و مسئولیت پذیری، درک پیام و قاطعیت به صورت مثبت و معنادار میتوانند سلامتروان را پیشبینی کنند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی و شناخت هیجانات و آموزش شیوه های مدیریت آن، می تواند باعث افزایش سلامتروان کارکنان و در نتیجه کارآمدی بالاتر سازمان گردد.
2018
03
21
23
43
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99791_dc0796a9f1ba7bf28fb609074febd16f.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1397
10
34
بررسی رابطه بین اخلاق کاری و تعهد به تغییر با میانجی گری اشتیاق شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی
علی
رضایی شریف
غفار
کریمیان پور
گل نما
مرادی
ابراهیم
کریمیان پور
هدف: این پژوهش رابطه اخلاق کاری و تعهد به تغییر با توجه به نقش واسطهای اشتیاق شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی بود. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی(400 نفر) بود. حجم مطلوب نمونه با توجه به جدول مورگان 200 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اخلاق کاری، تعهد به تغییر، اشتیاق شغلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و LiSREL استفاده شد.یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که که اخلاق کاری به صورت مستقیم بر تعهد به تغییر و اشتیاق شغلی و به صورت غیر مستقیم از طریق اشتیاق شغلی بر تعهد به تغییر تاثیر دارد. همچنین اثر مستقیم اشتیاق شغلی بر تعهد به تغییر معلمان معنی دار بود.نتیجه گیری: بنابراین برای افزایش تعهد به تغییر معلمان می توان به اخلاق کاری و اشتیاق شغلی توجه کرد.
کلمات کلیدی: اخلاق کاری- اشتیاق شغلی- تعهد به تغییر
2018
03
21
64
79
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99798_ae20d250ee8556a0154fdcea44de4c46.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1397
10
34
پیش بینی رضایت شغلی براساس خود تنظیمی هیجانی و مکانیسم های دفاعی در کارمندان اداره بهزیستی استان تهران
نرگس
باباخانی
ناهید
رحیمی منجزی
هدف: هدف پژوهش حاضر، پیش بینی رضایت شغلی براساس خود تنظیمی هیجانی و مکانیسم های دفاعی در کارمندان بهزیستی استان تهران بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی و نمونه این پژوهش 324 (158 مرد و 166 زن) بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات شرکت کنندگان از پرسشنامه های رضایت شغلی (JDI)، مکانیسم های دفاعی(DSQ – 40) و دشواری تنظیم هیجانی (DERS) استفاده شد. یافته ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که همه مؤلفه های خودتنظیمی هیجانی به غیر از آگاهی هیجانی با رضایت شغلی رابطه مستقیم و معنادار دارند. بین همه مؤلفه های خودتنظیمی هیجانی به غیر از آگاهی هیجانی با مکانیسم های دفاعی رشد نایافته و روان آزرده رابطه معکوس و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که خودتنظیمی هیجانی 5 درصد واریانس رضایت شغلی را تبیین می کند، اما سبکهای دفاعی، رضایت شغلی را تبیین نمی کنند. در بررسی تفاوت های جنسیتی با آزمون t نشان داده شد، مردان در مؤلفه های رضایت از ترفیعات، حقوق و مزایا و رضایت از شرایط محیط کار در سطح بالاتری از زنان قرار دارند. اما در نمره کلی رضایت شغلی بین زنان و مردان تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت توانایی تنظیم هیجانات بر بکارگیری مکانیسم های دفاعی و رضایت شغلی می توان با بهره گیری از راهنمایی و تکنیک های درمانی روان شناسان و مشاوران در سازمان بهزیستی جهت افزایش آگاهی و کسب مهارت های تنظیم هیجانی و بکارگیری مکانیسم های رشد یافته در جهت ارتقاء رضایت شغلی و اهداف سازمان بهزیستی استفاده نمود.
2018
03
21
80
98
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99805_619f9ced70606837b5bbf0a8de0dbef6.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1397
10
34
تحلیل عامل و اعتباریابی پرسشنامه آرزوهای مسیر شغلی زنان
کاظم
گرام
رشد و پیشرفت شغلی زنان پیچیده است و باید آنرا از زوایای چند بعدی بررسی کرد روش پژوهش مطالعه،روششناسی و از نوع مطالعات روش شناختی است. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک می باشد که تعداد 181 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری در دسترس(آسان) انتخاب شدند. سپس پرسشنامه آرزوهای مسیر شغلی گری و اوبرایان بین آنها توزیع گردید. این مقیاس ابتدا به فارسی ترجمه و سپس به انگلیسی برگردانده شد. جمعی از متخصصان، پرسشنامه را برای تعیین حساسیتهای فرهنگی، وضوح سؤالات، موارد اختلاف و خطاهای موجود در معنایابی بررسی کردند.یافتهها نشان داد ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 87/ و برای خردهمقیاسها از 82/0 تا 92/ متغیر بود. همه موارد همبستگی موردکلی قابل قبولی داشتند. نتایج آزمون - بازآزمون نشاندهنده ثبات برای پرسشنامه آرزوهای مسیر شغلی زنان بود. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بیانگر 2 خردهمقیاس قابل قبولی بود. نتایج نشان داد نسخه فارسی آرزوهای مسیر شغلی زنان روایی و پایایی خوبی را نشان داده است و جهت سنجش آرزوهای مسیر شغلی زنان در کنار سایر متغیر های شغلی می توان از آن در نمونه ایرانی استفاده کرد.
آرزوهای مسیر شغلی
زنان
اعتبار یابی
تحلیل عامل
پایایی
2018
03
21
99
112
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99816_7538ddfd04f630327aadfa474a2484dc.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1397
10
34
عوامل والدینی موثر بر رشد شغلی: یک مطالعه کیفی
زینب
گل پیچ
علی محمد
نظری
عزیزالله
تاجیک اسماعیلی
عبدالرحیم
کسایی اصفهانی
هدف: پیشرفتهای اخیر در زمینهی عوامل موثر در رشد شغلی بر ویژگیهای والدین به عنوان نخستین تاثیرگذاران در این مسیر تاکید مینمایند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل والدینی موثر بر رشد شغلی میباشد.روش: این پژوهش یک پژوهش کیفی با طرح پدیدار شناسی تفسیری میباشد. نمونه پژوهش حاضر را تعداد 13 مشارکت کننده ( 8 مرد و 5 زن) از دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شهر بجنورد تشکیل میدهد که نمره رشد شغلی و انطباق پذیری شغلی آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بوده است. این نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردید و سپس دادهها با استفاده از روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته جمع آوری و از طریق روش دیکلمن کدگذاری و تحلیل گردید.یافتهها: نتایج تحلیل مصاحبهها منجر به استخراج 759 کد اولیه، 23 مفهوم و 9 مقوله مشتمل بر حمایت عاطفی، بستر اکتشاف، بستر خوگردانی، بستر خودکفایی، بستر خودکارآمدی شغلی، فرارفتن از روایتهای غالب، حمایت اطلاعاتی، روابط اجتماعی تضمین شده و درگیر شدن میباشد.نتیجهگیری: ضمن تاکید بر عوامل والدینی موثر بر رشد شغلی، نتایج پژوهش حاضر بیانگر فرایندهایی است که از طریق آن فرزندان در جهت اکتشاف شغلی و بسترهای منجر به رشد شغلی بیشتر گام برمیدارند.
پدیدار شناسی
رشد شغلی
عوامل والدینی
2018
03
21
113
136
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99786_fce6f7a110d2a08da608d2b3a46b32db.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1397
10
34
الگوی چند سطحی پیشامدها و پیامدهای تابآوری شغلی در محیط کار
فرج اله
رحیمی
جیران
محمدی
احسان
کیانی
هدف: هدف این پژوهش بررسی پیشامدها (خودکارآمدی، ثبات عاطفی و جامعهپذیری سازمانی) و پیامدهای (موفقیت شغلی) تابآوری شغلی با یک رویکرد چند سطحی است.روش: روش تحقیق توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش 17000 نفر از کارکنان 20 شرکت از شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر از کارکنان جامعه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش متغیرهای خودکارآمدی، ثبات عاطفی، تابآوری شغلی، جامعهپذیری سازمانی و موفقیت شغلی به ترتیب از پرسشنامههای چن، گولی و ادن (2001)، لی یان (2005)، لی یو (2003)، تائورمینا (2004) و گاتیکار و لاروود (1986) استفاده شده است.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که در سطح فردی خودکارآمدی و ثبات عاطفی تأثیر مثبت و معناداری بر تابآوری شغلی داشته و تابآوری شغلی ضمن اینکه نقش میانجی میان ثبات عاطفی و موفقیت شغلی و خودکارآمدی و موفقیت شغلی را ایفا میکند، خود نیز تأثیر مثبت و معناداری بر موفقیت شغلی دارد. در سطح سازمانی نیز تأثیر زمینهای جامعهپذیری سازمانی بر تابآوری شغلی تأیید شد. همچنین مشخص شد که جامعهپذیری سازمانی میان خودکارآمدی و تابآوری شغلی و همچنین ثبات عاطفی و تابآوری شغلی نقش تعدیلی ایفا میکند.نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که ویژگیهای شخصیتی در کنار متغیر سازمانی جامعهپذیری میتوانند باعث تقویت تابآوری افراد در شغل خود و در نتیجه بهبود موفقیت شغلی افراد شوند. این بدان معنی است که شرکتهای پتروشیمی باید از استراتژیها و برنامههایی برای کمک به کارکنان خود در ارتقاء تابآوری شغلی از طریق برنامههای جامعهپذیری سازمانی و عوامل شخصیتی، کمک بگیرند
تابآوری شغلی
ثبات عاطفی
جامعهپذیری سازمانی
خودکارآمدی
موفقیت شغلی
2018
03
21
44
63
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99796_2fea961b5f9d8297df7098fa65ec964a.pdf