2024-03-29T05:19:25Z
https://jcoc.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14548
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1395
8
28
اثربخشی محدودیت و سازش بر فرسودگی شغلی کارکنان واحد اسنادپزشکی سازمان تأمین اجتماعی
اشرف السادات
شریفی
عبداله
شفیعآبادی
مهدی
زارع بهرام آبادی
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی نظریه محدودیت و سازش گاتفردسون (GTCC)[1] بر مؤلفههای فرسودگی شغلی کارکنان واحد اسناد پزشکی سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران بود.روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان واحد اسنادپزشکی شهر تهران (420 نفر) را شامل شد که از میان کسانی که به پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش پاسخ دادند، 30 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی دردو گروه 15نفری، گروه آزمایشی با رویکرد آموزشی GTCC و یک گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقهای با رویکرد گاتفردسون تحت آموزش قرار گرفتند. فرسودگی شغلی مشارکت کنندگان پس از اجرای مداخله اندازهگیری شد.یافتهها: دادهها به وسیله تحلیل کواریانس و کواریانس تک متغییری تجزیه و تحلیل شدند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که رویکرد محدودیت و سازش بر بهبود مولفههای فرسودگی شغلی (تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت، عملکرد شخصی) موثر بود.
2016
09
22
9
28
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99628_e274df3b9f20fa3a57a1363f894ebc98.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1395
8
28
اندازه گیری رفتار شهروندی سازمانی: ساخت پرسشنامه ای مبتنی بر نظریه خصیصه مکنون
ابراهیم
علیزاده
هدف مقاله حاضر این بود که با استفاده از پیشینه پژوهشی موجود درباره مفهوم رفتار شهروندی سازمانی و عوامل تشکیل دهنده آن یک پرسشنامه برای اندازه گیری رفتار شهروندی سازمانی طراحی نماید و سپس ویژگیهای روانسنجی آن را در چارچوب نظریه خصیصه مکنون برآورد نماید. ابتدا یک مدل مفهومی با جهت گیری دو بُعدی رفتار شهروندی سازمانی (جهت گیری سازمان-همکاران و جهت گیری توسعه دهنده-حفاظت کننده) طراحی شد که دربردارنده شش عاملِ وجدان کاری، جوانمردی، فضیلت شهروندی، اُمید بخشی، توسعه شخصی و پایبندی به اصول اخلاقی است. سپس بر اساس شاخصهای معرّفی شده در مدل، یک پرسشنامه 15 سوالی نوشته شد. پس از گردآوری دادهها، پارامترهای شیب، پارامتر آستانه تقاطع طبقات پاسخدهی، تابع آگاهی و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از مدل پاسخ مدرّج تحلیل شد. نتایج به دست آمده، نشان داد که ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه از وضعیت بسیار قابل قبولی برخوردارند و پرسشنامه ساخته شده با دقّت بالایی می تواند بین میزان رفتارهای شهروندی کارکنان تمایز بگذارد و آن را اندازه گیری نماید.
2016
09
22
29
54
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99632_e86f4f35b75e09afbcbdbfa608fa4dfe.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1395
8
28
تدوین ابزار سنجش سطح تعادل کار- زندگی و بررسی وضعیت این مفهوم بر اساس برخی ویژگیهای فردی و سازمانی؛ موردپژوهی معاونان مدارس شهرستان ورامین
Mehdi
Vafayizadeh
این پژوهش تلاش دارد تا ضمن تدوین ابزاری معتبر به بررسی وضعیت تعادل امور کاری و خانوادگی معاونان مدارس شهرستان ورامین پرداخته و از این طریق گامی در راستای تدوین برنامه های لازم جهت ایجاد تعادل بیشتر بین این دو حوزه بردارد. از نقطه نظر تاریخی بحث تعادل با استفاده از نظریه های تعارض کار و زندگی مورد مطالعه قرار گرفته و تعادل در معنای نبود تعارض تفسیر می شود. بر این اساس، الگوی تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (2000) به عنوان چارچوب مفهومی این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس این مدل تعارض کار - خانواده به دو طریق شکل می گیرد؛ الف)تعارض نقشهای کاری با امور خانواده وب)تعارض نقشهای خانوادگی با امور کاری. همچنین هر یک از این دو حوزه از سه منظر تعارض ناشی از زمان، توان فرسایی و رفتار مورد توجه قرار می گیرند. به منظور اجرای این تحقیق نمونه ای مشتمل بر 400 نفر از اعضای جامعه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شد. در ادامه با استفاده از مدل مذکور اقدام به تدوین ابزار لازم، تایید عاملی ابزار و سنجش وضعیت تعارض حوزه کار و زندگی کارکنان شد. پس از تدوین ابزار مناسب و تایید روایی صوری (توسط کارشناسان) و ساختاری با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) داده های گردآوری شده توسط این ابزار، با استفاده از روشهای آمار ناپارامتریک همچون فریدمن و کروسکال والیس تحلیل شد. نتایج حاصل در بین نمونه مورد مطالعه حاکی از آن بود که وضعیت تعادل امور کاری و زندگی غیرکاری بر حسب جنسیت، شاغل بودن همسر، سطح تحصیلات، سن، سابقه کاری و تعداد فرزندان در بین معاونان مدارس متفاوت است.
ئوری تعارض نقش
تعادل کار و زندگی
تعارض کار و زندگی
2016
09
22
55
75
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99638_9a067dac65de6d35a2282a6f57f4b026.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1395
8
28
الگوی رابطه زنجیره ای ویژگی های شغلی، خشنودی از شغل با رفتارهای نوآورانه
نجمه
آراسته صالح کوه
علی
مهداد
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شغل (اختیار، بازخورد، هویت، اهمیت و تنوع) و رفتارهای نوآورانه با در نظر گرفتن نقش میانجیگرانه خشنودی از شغل انجام گردید. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان پژوهشکدههای دانشگاه صنعتی اصفهان تشکیل دادهاند که از میان آنها 174 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای رفتارهای نوآورانه کانتر (1988)، خشنودی از شغل اسمیت، کندال و هیولین (1969) و ویژگیهای شغلی هاکمن و الدهام (1976) بود. دادهها از طریق معادلات ساختاری تحلیل شد و نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که طی یک سلسله روابط زنجیرهای بین ویژگیهای شغل با خشنودی از شغل و رفتارهای نوآورانه کارکنان رابطه (معنادار) وجود دارد. ویژگیهای شغل با خشنودی از شغل دارای رابطه معنادار بوده و توانسته است تا 33 درصد از واریانس خشنودی از شغل را تبیین و در ادامه خشنودی از شغل با رفتارهای نوآورانه کارکنان دارای رابطه معنادار بوده و توانسته است تا 6/2 درصد از واریانس رفتارهای نوآورانه را تبیین نماید. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان رفتارهای نوآورانه را از طریق ویژگیهای شغلی و خشنودی از شغل افزایش داد.
خشنودی از شغل- رفتارهای نوآورانه- ویژگی های شغلی
2016
09
22
76
92
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99644_2d35ef52cd08ab04ab48897208a3ffe8.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1395
8
28
بررسی رابطه بین اهمالکاری شغلی با وسواس و هوش هیجانی در کارمندان دانشگاههای علوم تحقیقات، آزاد و پیام نور ایلام
محمود
حقانی
قباد
بهامین
عبدالعباس
محمدی
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین اهمالکاری شغلی، وسواس و هوش هیجانی در جامعه آماری کارمندان دانشگاههای علوم تحقیقات، آزاد و پیام نور شهر ایلام میباشد. که با استفاده از جدول مورگان تعداد 159 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه (پرسشنامه اهمال کاری محقق ساخته، پرسشنامه استاندارد وسواس فکری-عملی یل و برون 1989، و پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز) بوده که اعتبار( پایایی) هر کدام به ترتیب و بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 93/، 83/، 82/ گزارش شد. برای تحلیل و تجزیه اطلاعات علاوه بر آمار توصیفی از آزمون های آمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین اهمالکاری با وسواس در کارمندان دانشگاههای آزاد، علوم تحقیقات و پیام نور رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین اهمالکاری و هوش هیجانی در کارمندان دانشگاههای یاد شده رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین اهمالکاری و هوش هیجانی در کارمندان دانشگاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. باتوجه به اهمیت موضوع اهمالکاری و همچنین قابل آموزش بودن هوش هیجانی و قابل درمان بودن وسواس میتوان به میزان اهمالکاری را در جامعه کاهش داد.
اهمالکاری- وسواس
هوش هیجانی
2016
09
22
93
112
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99613_0018b0595bbe2eb5bdac6cb337b282db.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1395
8
28
MBTI II نوجوانان: سنجهای برای سنجش شخصیت دانش آموزان متوسطه بر مبنای نسل دوم سنخ نمای مایرزبریگز
غلامرضا
قاسمی
محمدرضا
عابدی
نسل دوم سنخنمایمایرزبریگز می تواند گزینهای کارامد در سنجش مسیر تحصیلی-شغلی دانش آموزان متوسطه ایران را ارایه کند. اما رسیدن به چنین مقصودی نیازمند ابزاری مناسب است. هدف این پژوهش طراحی و توسعه ابزاری برای سنجش شخصیت دانش اموزان دبیرستانی بر مبنای نسل دوم مدل MBTI بود. به این منظور ابزاری طراحی و در دو مرحله ویژگیهای روانسنجی آن بررسی شد. در مرحله اول، با انتخاب دردسترس-تصادفی نمونهای 507 نفری از دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان (259 دختر و 248 پسر) از میان 240 سوال با محاسبات اکتشافی تحلیل مولفههای اصلی و محاسبه همسانی درونی (آلفا کرونباخ)، 156 سوال در قالب 20 زیرمقیاس برای این ابزار ارایه شد. سپس محاسبه دادههای نمونهای چند استانی تصادفی-دردسترس از 956 دانش آموز (493 دختر و 463 پسر)، با آلفایکرونباخ، تحلیل مولفههای اصلی، و همبستگی پیرسون پایایی (70/0<r)، روایی سازه (کفایت ساختار عاملی) و روایی ملاکی پیش بین (در پیش بینی نمرات تیپ رغبت و خودکارامدی) مناسبی را برای این ابزار نشان داد. به منظور ارایه هنجاری مناسب برای این ابزار، آمارههای توصیفی آن به تفکیک جنسیت و رشتههای تحصیلی محاسبه شد. سایر نتایج مورد بحث قرار گرفت.
2016
09
22
113
151
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99619_9123acdfcab5ee5396bbd1f5d3bbfa89.pdf
مشاوره شغلی و سازمانی
2008-1626
2008-1626
1395
8
28
ابعاد و مولفه های هویت شغلی؛ ارائه الگوی سنجش
تهمینه
شاوردی
حسین
حیدری
چکیدههویت در پی کشف این نکته است که چرا فرد خود را متعلق به یک گروه می داند و با دیگر گروه های اجتماعی احساس قرابتی ندارد و گاهی خود را کاملا متمایز و حتی مخالف آنها می داند. پاسخی که انسان برای این سوال می یابد باعث می شود تا او خود را در گروه های متفاوت اجتماعی با مرز بندی های گاه پررنگ و گاه کم رنگ دسته بندی کند. یکی از این هویتهای اجتماعی، هویت شغلی است. در این پژوهش با استفاده از نظریه هویت اجتماعی تاجفل و نظریه هویت شغلی لاندن تلاش شده است تا مدلی برای ارزیابی هویت شغلی افراد شاغل در ایران تدوین شود. بر همین اساس دو نظریه با توجه به مشخصه ها و ویژگی های اجتماعی و بومی کشور مورد بازنگری قرار گرفته و تلفیق شده است.روش تحقیق روش پیمایش و به لحاظ زمانی از تحقیقات مقطعی است. جامعه آماری تحقیق شاغلین بالای 18 سال مراکز استانهای تهران، فارس، مرکزی، گلستان، زنجان و اردبیل و یکی از روستاهای نزدیک به آنها را در بر می گرفته است. و حجم نمونه مورد تحقیق 1676 نفر بوده و نمونه گیری به صورت خوشهای چند مرحلهای انجام شده است.بر اساس نتایج تحقیق چهار عامل «اهمیت شغل»، «تعهد فرد به شغل»، «دلبستگی و وابستگی عاطفی به شغل» و «جهتگیری حرفهای فرد در شغل» به عنوان مولفههای هویت شغلی شناسایی شدند که شاخص اهمیت شغل برای فرد با بار عاملی 0.654 بیشترین تاثیر را در میان ابعاد هویت شغلی دارد و شاخصهای «تعهد فرد به شغل»، «جهتگیری حرفهای فرد» و «دلبستگی و وابستگی به شغل» به ترتیب در رتبه های بعدی هستند.
ابعاد و مولفه ها
ایران. هویت شغلی
2016
09
22
152
179
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99624_547e32f9368e967ec53898b1db3438e3.pdf