ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل ارتقاء بهره وری کارکنان در سازمان:تبیین نقش سرمایه روان شناختی
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی سرمایه روانشناختی در ارتقای بهره وری کارکنان شرکت زغال سنگ طبس می باشد.روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن همبستگی است.جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان شاغل شرکت زغال سنگ طبس در سال 1393 می باشد. که از این میان200پرسشنامه به طور کامل و با دقت پاسخ داده شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، پرسشنامه رجحان شغلی امابایل و همکاران(1994) و پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی براساس مدل آچیو توسط هرسی و گلداسمیت (1980) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی از آزمون های ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر استفاده شده است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد سرمایه روانشناختی با بهره وری شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که انگیزش در رابطه ی بین سرمایه روانشناختی با بهره وری شغلی نقش واسطه ای ایفا می نماید.نتیجه گیری: جهت افزایش بهره وری در سازمان ها باید در مقوله های امید،خوش بینی،تاب آوری و خودکارآمدی کارکنان کارگاههایی توسط افراد صاحب نظر طراحی و اجرا شود
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99698_7acd446d96342e9cb541abc0174e234d.pdf
2017-06-22
29
47
انگیزش شغلی-بهره وری کارکنان-سرمایه روانشناختی
مژگان
حمیدی بیناباج
hamidi.mojgan@yahoo.com
1
عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
طالقانی، غلامرضا؛ تنعمی. محمدمهدی؛ فرهنگی. علی اکبر، زرین نگار. محمدجعفر. (1390)، بررسی عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری (مطالعه موردی: بانک سامان)؛ مجله مدیریت دولتی، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 3، شماره7، ص115 تا130.
1
-صالح نیا،منیره؛ (1391)، بررسی اثر توانمندسازی شناختی کارکنان بر بهره وری آنان؛ مجله تازه های روان شناسی صنعتی/سازمانی، شماره 12، صفحه - از 65 تا 76.
2
-فارسی یدالله، جهانگیر. رضوی، سید مصطفی. (1391). نقش سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی انسانی درکارآفرینی جوانان در روستاهای بخش کربال. پژوهش های جغرافیای انسانی، 79، 115-103.
3
-موغلی، علیرضا؛ حسن پور، اکبر؛ حسن پور، محمد (1388)، "بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزده گانه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران"، نشریه مدیریت دولتی ، شماره 2، صص 119-132.
4
-معمارزاده، غلامرضا، ختائی، محمدرضا و عباس زاده مینق، شهلا (1391). رابطه بین مؤلفه های سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی (اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی). فصلنامه پژوهش های مدیریت، ویژه نامه شماره 96.
5
-رضاییان، علی. (1391)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
6
-آزادی، سید احمد. (1392)، بهره وری نیروی انسانی، مجله فرهنگ رفتاری شماره 6 .
7
-غلامی، محمد. حسینی،محمد علی. مداح،سادات سیدباقر. جعفری، نسرین. نجفی، فرشته. (1392). نقش سرمایه اجتماعی دانشگاهی در تسهیل آموزش بالینی در پرستاری. گامهای توسعه در آموزش پزشکی مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی. 10(1): 331-312.
8
-میرسپاسی، ناصر (1379)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، تهران، انتشارات میر.
9
-فروهر، محمد (1390). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و کارآفرینی سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان. پایان نامه ارشد، دانشگاه اصفهان.
10
-استادزاده، مریم(1387)، عوامل مؤثر در افزایش یا کاهش بهره وری نیروی انسانی. مجله راهکار مدیریت.
11
-خاقانی، محمد، 1382، تاثیر انگیزش بر بهره وری سازمان، چهارمین همایش کیفیت و بهره وری در صنعت برق، تهران، شرکت متن، پژوهشگاه نیرو، http://www.civilica.com/Paper-CQPEI04-CQPEI04_022.html.
12
-فدایی، کیامرث(1393)، نقش آموزش بر بهره وری نیروی انسانی، سایت جامع مدیریت، مدیریار .www.modiryar.com
13
-Suzanne, J., Peterson, Fred Luthan, Bruce J., Avolio, Fred, O., Walumbwa and Zhen ZHang.(2011) " PSYCHOLOGICAL CAPITAL AND EMPLOYEE PERFORMANCE: A LATENT GROWTH MODELING APPROACH" , Personnel Psychology, Volume 64, Issue 2, pages 427–450, DOI: 10.1111/j.1744-6570.2011.01215.
14
-David Sweetman, Fred Luthans, James B. Avey and Brett C.(2011) "Relationship between positive psychological capital and creative performance" ,Canadian Journal of Administrative Sciences / Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, Volume 28, Issue 1, pages 4–13, DOI: 10.1002/cjas.175.x.
15
Muhammad Abbas , Usman Raja (2015) " Impact of psychological capital on innovative performance and job stress" , Canadian Journal of Administrative Sciences / Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, Volume 32, Issue 2, pages 128–138, DOI: 10.1002/cjas.1314.
16
Fred Luthans, Bruce J. Avolio, James B. Avey and Steven M. Norman (2007) " POSITIVE PSYCHOLOGICAL CAPITAL: MEASUREMENT AND RELATIONSHIP WITH PERFORMANCE AND SATISFACTION" , Personnel Psychology, Volume 60, Issue 3, pages 541–572, DOI: 10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x.
17
-Avey, J.B., Reichard, R.J., Luthans, F., Mhatre, K.H. (2011). Meta-analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource Development Quarterly, 22 (2), 127-152.
18
-Brandt, T., Gomes, J., Boyanova, D.(2011). Personality and psychological capital as indicators of future job success? A multicultural comparison between three European countries. Finnish. Journal of Business Economics, 3(11), 263-289.
19
-Bernard, M.E. (2010). Rationality and the pursuit of happiness: The legacy of Albert Ellis. Chichester: Wiley-Blackwell.
20
-Bernard, M. E., Froh, J. J., DiGiuseppe, R., Joyce, M. R., & Dryden, W. (2010). Albert Ellis: Unsung hero of positive psychology. The Journal of Positive Psychology, 5, 302-310.
21
-Corcini, R.J., Wedding, D. (2011).Current psychotherapies. Ninth edition. Brooks/Cole,(ekgnge learning). Printed in the United State.
22
-Criddle, W.D. (2007). Adapting REBT to the World of Business. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 25(2), 87-106.
23
- Millsa, M.J., Flecka, C.R., & Kozikowski, A. (2013). Positive psychology at work: A conceptual review, state-of-practice assessment, and a look ahead, The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice, 8(2), 153-164.
24
-Luthans, F., Youssef, C.M. & Avolio, B.J.(2007). Psychological capital: Developing the Human Competitive edge . Oxford University press.
25
-Schaufeli, W. B. & Salanova. M (2007). Work Engagement: An e merging psychological concept and its implications for organizations. In S.W. Gilliland, D.D. Steiner & d.p.Skarlicki, research in social issues in management. 5(3), 135-177.
26
-Jensen, S. M., Luthans F. (2006); "Relationship between entrepreneurs psychological capital and their authentic leadership" , Journal of Managerial Issues, 18 (2).
27
-Luthans, F., Vogelgesang, G & Lester, P.B. (2006). "Developing the Psychological Capital of Resiliency" , Human Resource Development Review, 5 (1).
28
-Baily TC, Snyder CR. (2007). Satisfaction with life and hope: a look at age and marital status. Psychol Rec . 57(2): 233-40.
29
ORIGINAL_ARTICLE
نقش اشتیاق کاری در رابطه کامیابی در کار با تعهد به تدریس، رضایت شغلی و احساس تعلق شغلی: ارائه ی الگوی خودگردان
هدف: کامیابی در کار، از پایه های نوین مفهومی در روانشناسی سازمانی مثبت است. داشتن انرژی و تمایل در به کارگیری دانش و مهارت در انجام وظایف شغلی(کامیابی) از عوامل مهم زمینهساز در ارتقای نگرشهای شغلی است. پژوهش حاضر، به تبیین نقش اشتیاق کاری در رابطه کامیابی در کار و نگرشهای شغلی معلمان، شامل تعهد به تدریس، رضایت شغلی و احساس تعلق شغلی پرداخته است.روش: نمونه پژوهش حاضر،130 زن شاغل در مدارس دولتی متوسطه دوم شهر اصفهان بوده که به روش خوشه ای انتخاب شده اند. پرسشنامههای پژوهش حاضر این موارد بوده اند: پرسشنامه کامیابی در کار(پوراث و همکاران، 2011)، پرسشنامه اشتیاق معلم(کلاسن، یردلن و دورکسن ، 2013)، پرسشنامه رضایت شغلی معلم(پوماکی و همکاران، 2010)، پرسشنامه تعهد معلم(چان و همکاران، 2008) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه(اسکالویک و اسکالویک، 2011). پایایی ابزارها، با روش انسجام درونی ابزار مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و AMOS-20، تحلیل شدند.یافته ها: نتایج آماری حاکی از لزوم استفاده از آزمون حداکثر درست نمایی(ML) در روش درست نمایی مقاوم ساتورا بنتلر بود. نتایج تحلیل خودگردان در الگوی نهایی پژوهش حاکی از برازش مناسب الگوی نهایی بود. در این الگو، رابطه غیر مستقیم بین کامیابی و نگرشهای شغلی با حضور اشتیاق معلم معنادار بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر، لزوم سرمایه گذاری در ایجاد شور و شوق در معلمان به عنوان تربیت کنندگان نسل آینده را در راستای بهبود نگرش های شغلی جریان ساز همچون تعهد به تدریس، رضایت شغلی و احساس تعلق شغلی نشان می دهد. اگر انرژی و تمایل به کارگیری آموزه های دانشگاهی در کار(کامیابی در کار) با احساس برانگیختگی و عواطف مثبت شناختی، اجتماعی و هیجانی(اشتیاق معلم) همراه شود، میتواند سبب ایجاد نگرش هایی همچون تعلق خاطر و تعهد و افتخار به شغل معلمی گردد که تاثیرات آن در محیط های آموزشی قابل مشاهده خواهد بود.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99701_bb75da47d404fcfc39a6d2d8551a9a8f.pdf
2017-06-22
48
72
شتیاق معلم
تحلیل خودگردان
کامیابی در کار
نگرش شغلی
هاجر
مساح
h_massah@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سیدحمیدرضا
عریضی سامانی
dr.oreyzi@edu.ui.ac.ir
2
استاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
مهرداد
کلانتری
mehrdadk@edu.ui.ac.ir
3
استاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ارونسون، الیوت.(1391). روانشناسی اجتماعی، ترجمه: حسین شکرکن، تهران: نشر رشد.
1
بهارلو. مصطفی، محمودیکیا. مریم و احمدی چگنی، سحر.(1392). بررسی رابطه شخصیت پویا با عملکرد شغلی با میانجی گری دگرگون سازی شغل و اشتیاق شغلی در کارکنان دفاتر آژانس های هواپیمایی شهر تهران. مجله روانشناسی اجتماعی. 8(28): 53-68.
2
کریمی، یوسف.(1391). روانشناسی اجتماعی. تهران: نشر ارسباران.
3
مساح. هاجر.(1396). شناسایی و اعتباریابی عوامل موثر بر کامیابی در کار بهمنظور تدوین الگو و سنجش تاثیر مداخله حاصل از الگو. پایان نامه دکترای روانشناسی . دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
4
Amin Beidokhti, Aliakbar., Fathi, Kourosh., & Moradi, Saeid. (2016). The Structural Relations of Parameters of School-Based Management Based on Decentralization, Responsibility, Participation, Organizational Culture, and Organizational Commitment. Review of European Studies; 8(2) , 159-170.
5
Bostic, J. H, (2003). Constructive thinking, mental health and physical health, Ph.D. dissertation, Saint Louis University.
6
Brown, D. and Sargeant, M.A. (2007). Job satisfaction, organizational commitment, and religious commitment of full-time university employees. Journal of Research on Christian Education, 16, 211–241.
7
Bufquin, D., DiPietro, R., Orlowski, M., & Partlow, C. (2017). The influence of restaurant co-workers’ perceived warmth and competence on employees’ turnover intentions: The mediating role of job attitudes. International Journal of Hospitality Management, 60, 13-22.
8
Cannata, M., Rubin, M., Goldring, E., Grissom, J. A., Neumerski, C., Drake, T., & Schuermann,P. (2014). Using teacher effectiveness data for information rich hiring. Retrieved from https://my.vanderbilt.edu/marisacannata/ files/2016/04/ Data-use-in-hiring- Revised2-0021816 clean.pdf.
9
Carmeli, A., & Spreitzer, G. M. (2009). Trust, connectivity, and thriving: Implications for innovative behaviors at work. Journal of Creative Behavior. 43: 169-191.
10
Carver, C. S. (1998). Resilience and thriving: Issues, models, and linkages. J. Soc. Issues 54: 245–266.
11
Chaiken, S., & Stangor, C. (1987). Attitudes and attitude change. Annual Review of Psychology,38, 575–630. doi:10.1146/annurev.ps.38.020187.003043.
12
Chalofsky, N., & Krishna, V. (2009). Meaningfulness, commitment, and engagement: The intersection of a deeper level of intrinsic motivation. Advances in Developing Human Resources, 11, 189–203.
13
Coladarci, T. (1992). Teachers’ sense of efficacy and commitment to teaching. The Journal of Experimental Education, 60, 323–337.
14
Cross, R., Baker, W. and Parker, A. (2003). ‘What creates energy in organizations?’, Sloan Management Review, Summer: 51–6.
15
Dalal, R. S. (2005). A meta-analysis of the relationship between organizational citizenship behavior and counterproductive work behavior. Journal of Applied Psychology,90, 1241–1255. doi:10.1037/0021-9010.90.6.1241
16
Dalal. Reeshad S. and Crede. Marcus.(2013). APA Handbook of Testing and Assessment in Psychology: Vol. 1. Test Theory and Testing and Assessment in Industrial and Organizational Psychology, K. F. Geisinger (Editor-in-Chief). Chapter37: 675-691.
17
Day, C. (2000). “Stories of change and professional development: The costs of commitment. In C. Day, A. Fernandez, T. Hauge, & J. Moller (Eds.)”.The Life and Work of Teachers: International Perspectives in Changing Times (pp. 109- 129). London: Falmer Press.
18
Donaldson, M. L. (2011). Principals’ approaches to hiring, assigning, evaluating, and developing teachers. Education Digest, 76(9), 27-32.
19
Donaldson, M. L. (2013). Principals’ approaches to cultivating teacher effectives: Constraints and opportunities in hiring, assignment, evaluating, and developed teachers. Educational Administration Quarterly, 49, 838-882. doi:10.1177/0013161X13485961.
20
Engel, M., & Curran, F. C. (2016). Toward understanding principals’ hiring practices. Journal of Educational Administration, 54, 173-190.
21
Gedefaw, K. M. (2012). Job satisfaction of secondary school teachers in Ethiopia.(Unpublished doctoral dissertation). University of South Africa, South Africa.
22
Getahun, T., Tefera, B.F., & Burichew, T.(2016). Teacher’s Job Satisfaction And Its Relationship With Organizational Commitment In Ethiopian Primary
23
Schools: Focus On Primary Schools Of Bonga Town. European Scientific Journal. vol.12, No.13. 380-401.
24
Griffeth, R. W., Hom, P. W., & Gaertner, S. (2000). A meta-analysis of antecedents and correlates of employee turnover: Update, moderator tests, and research implications for the next millennium. Journal of Management,26, 463–488. doi:10.1177/014920630002600305.
25
Han, Jiying., Yin, Hongbiao., &Wang. Wenlan.(2016). The effect of tertiary teachers’ goal orientations for teaching on their commitment: the mediating role of teacher engagement. Educational Psychology. 36(3). 526-547.
26
Hitch, D. Pepin, G,.& Stagnitti. K. (2014), Part Two: The Interdependent Nature of Doing, Being, Becoming, and Belonging. Occupational Therapy In Health Care, Early Online: 1–17.
27
Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes. Review Of Educational Research, 79, 491-525. doi:10.2307/40071173.
28
Jones, N., Youngs, P., & Frank, K. (2013). The role of school-based colleagues in shaping the commitment of novice special and general education teachers. Exceptional Children,79, 365-383.
29
Judge, T. A., Hulin, C. L., & Dalal, R. S. (2012). Job sat-isfaction and job affect. In S. W. J. Kozlowski (Ed.), The Oxford handbook of industrial and organizational psychology(pp. 496–525).New York, NY: Oxford University Press.
30
Judge, T. A., Thoresen, C. J., Bono, J. E., & Patton, G. K. (2001). The job satisfaction–job performance relationship: A qualitative and quantitative review. Psychological Bulletin, 127, 376-407. doi:10.1037/0033-2909.127.3.376.
31
Karatepe, Osman. M. , Aga, Mehmet.(2016). The effects of organization mission fulfillment and perceived organizational support on job performance: The mediating role of work engagement. International Journal of Bank Marketing. 34(3). 368-387.
32
Kark, R., & Carmeli, A. (2009). Alive and creating: The mediating role of vitality in the relationship between psychological safety and creative work involvement. Journal of Organizational Behavior. 30(6): 785–804.
33
Kashdan, T. B, (2002). Social Anxiety Dimensions, Neuroticism, and the contours of positive psychological functioning, Cognitive Therapy and Research. 26: 789-810.
34
Keyes, C.L.M. (2002). ‘The mental health continuum: From languishing to flourishing in life’, Journal of Health and Social Behavior. 43: 207–22.
35
Keyes, C.L.M. and Grzywacz, J.G. (2005) ‘Health as a complete state: The added value in work performance and healthcare costs’, Journal of Occupational and Environmental Medicine. 47 (5): 523–32.
36
Klassen, R. M., Yerdelen, S., & Durksen, T. L. (2013). Measuring teacher engagement: development of the engaged teachers scale (ETS). Frontline Learning Research, 1(2), 33-52.
37
Lee, C. C., & Chen, C. J. (2013). The Relationship between Employee Commitment and Job Attitude and Its Effect on Service Quality in the Tourism Industry. American Journal of Industrial and Business Management, 3, 196.
38
Mahar, A., Cobigo, V., & Stuart, H. (2013) Conceptualizing belonging. Disability and Rehabilitation, 35 (12), 1026-1032.
39
Malone, G. .Pillow, D. Osman, A. (2012). The General Belongingness Scale (GBS): Assessing achieved belongingness. Personality and Individual Differences ,52, 311-316.
40
Maslow, A. (1970) Motivation and Personality .New York: Harper Row.
41
Menguc, B., Auh, S., Fisher, M. and Haddad, A. (2013), “To be engaged or not to be engaged: the antecedents and consequences of service employee engagement”, Journal of Business Research, Vol. 66 No. 11, pp. 2163-2170.
42
Meyer, John P., Stanley, David J., Herscovitch, Lynne, Topolnytsky, Laryssa. (2002). Affective, Continuance, And Normative Commitment to the Organization: A Meta-Analysis of Antecedents, Correlates, and Consequences. Journal of Vocational Behavior, 61, 20-27.
43
Miller, J. B., & Stiver, I. P. (1997). The healing connection: How women form relationships in therapy and in life. Boston: Beacon Press.
44
Muraven, M, Gagne, M & Rosman, H, (2008). Helpful self-control: Autonomy support, vitality, and depletion, Journal of Experimental Social Psychology. 44: 573-585.
45
Nix, G., Ryan, R. M., Manly, J. B., & Deci, E. L. (1999). Revitalization through self-regulation: The effects of autonomous and controlled motivation on happiness and vitality. Journal of Experimental Social Psychology. 25: 266–284.
46
Park, I. (2005). Teacher commitment and its effects on student achievement in American high schools. Educational Research and Evaluation, 11, 461–485.
47
Park, S.Henkin, A. B., & Egley, R. (2005). Teacher team commitment, teamwork, and trust: exploring associations. Journal of Educational Administration, 43(5), 462-479. Pitman Publishing.
48
Pfeffer, J. (2010). Building sustainable organizations: The human factor. Academy of Management Perspectives. 24: 34–45.
49
Porath, C., Spreitzer, G; Gibson, C & Garnnet, F.G.(2011). Thriving at work: Toward its measurement, construct validation, and theoretical refinement. Journal of Organizational Behavior, J. Organiz. Behav. Published online in Wiley Online Library (wileyonlinelibrary.com) DOI: 10.1002/job.756.
50
Ramlee, N., Osman, A., Salahudin, S. N., Yeng, S. K., Ling, S. C., & Safizal, M. (2016). The Influence of Religiosity, Stress and Job Attitude towards Organizational Behavior: Evidence from Public Universities in Malaysia. Procedia Economics and Finance, 35, 563-573.
51
Razak, N. A., Darmawan, I. G. N., & Keeves, J. P. (2009). Teacher commitment. In L. J.Saha & A. G. Dworkin (Eds.),International handbook of research on teachers and teaching(pp. 343–360). New York, NY: Springer.
52
Razak, N. A., Darmawan, I. G. N., & Keeves, J. P. (2010). The influence of culture on teacher commitment. Social Psychology of Education, 13, 185–205.
53
Rebeiro, K. (2001). Enabling occupation: The importance of an affirming environment. Canadian Journal of Occupational Therapy ,68(2), 80-89.
54
Reinhoudt, C. J, (2004). Factor related to aging well: The influence of optimism. hardiness and spiritual well-being on the physical health functioning of older adults, Record of Research, The Ohio state university.
55
Riketta, M. (2008). The causal relation between job attitudes and performance: a meta-analysis of panel studies. Journal of Applied Psychology, 93(2), 472.
56
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it—Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 5: 1069–1081.
57
Saks M. (2006) Antecedents and consequences of employee engagement. Journal of Managerial Psychology. 21(7), 600–619. doi:10.1108/02683940610690169.
58
Santos, Alda., Chambel, Maria Jos., & Castanheira, Filipa. (2016). Relational job characteristics and nurses’ affective organizational commitment: the mediating role of work engagement. Journal of Advanced Nursing. 72(2), 294–305. doi:10.1111/jan.12834.
59
Schaufeli W.B. (2013). What is engagement? In Employee Engagement in Theory and Practice (Truss C., Alfes K., Delbridge R., Shantz A. & Soane E., eds), Routledge, London, pp. 15–35.
60
Schaufeli W.B. & Taris T.W. (2014). A Critical Review of the Job Demands-Resources Model: Implications for Improving Work and Health. In Bridging Occupational, Organizational and
61
Public Health: A Transdisciplinary Approach (Bauer G.F. & H€ammig O. eds), Springer Science+Business Media Dordrecht, Heidelberg New York London, pp. 43–68. doi: 10.1007/978-94- 007-5640-3_4.
62
Schaufeli W.B. & Bakker A.B. (2004) Job demands, job resources and their relationship with burnout and engagement: a multi sample study. Journal of Organizational Behavior. 25, 293–315. doi:10.1002/job.248.
63
Schaufeli, W.B., Salanova, M., Gonzales-Roma, V. and Bakker, A.B. (2002), “The measurement of engagement and burnout: a two sample confirmatory factor analytic approach”, Journal of Happiness Studies, Vol. 3 No. 1, pp. 71-92.
64
Mohamad Tharikh, Shafazawana, & Yeh Ying, Chen. (2016). Managing Job Attitudes: The Roles of Job Satisfaction and Organizational Commitment on Organizational Citizenship Behaviors. Procedia Economics and Finance . 35 , 604 – 611.
65
Shuck, B., Nimon, K., & Zigarmi, D. (2016). Untangling the Predictive Nomological Validity of Employee Engagement Decomposing Variance in Employee Engagement Using Job Attitude Measures. Group & Organization Management, 1059601116642364.
66
Sinha, C., & Kumar, H. (2016). Relationship Between Emotional Intelligence, Work Attitude & Outcomes: Examination of Indian Middle-Managerial Level Employees. Journal of Organizational Psychology, 16(1), 118.
67
Spreitzer, G., Sutcliffe, K., Dutton, J., Sonenshein, S. and Grant, A.M. (2005). A socially embedded model of thriving at work. Organization Science. 16: 537-549.
68
Srivastava, A. K. (2008). Effect of Perceived Work Environment on Employees’ Job Behaviour and Organizational Effectiveness. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 34, (1),pp. 47-55.
69
Subramani, A. K., Jan, N. A., Batcha, H. M., & Vinodh, N. (2016). Use of Structural Equation Modeling to Empirically Study the Impact of Organizational Climate on Employees’ Work Related Attitude in Information Technology Organizations in Chennai City. Indian Journal of Science and Technology, 9(2).
70
Tharikh, S. M., Ying, C. Y., & Saad, Z. M. (2016). Managing Job Attitudes: The Roles of Job Satisfaction and Organizational Commitment on Organizational Citizenship Behaviors. Procedia Economics and Finance, 35, 604-611.
71
Thurstone, L. L. (1928). Attitudes can be measured. American Journal of Sociology,33, 529–554. doi:10.1086/214483.
72
Wang, J. H., Tsai, K. C., Lei, L. J. R., & Lai, S. K. (2016). Relationships among Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Turnover Intention: Evidence from the Gambling Industry in Macau. Business and Management Studies, 2(1), 104-110.
73
Wilcock , A.A. (1998) Reflections on doing being and becoming. Canadian Journal of Occupational Therapy ,65(5), 248-257.
74
Wilcock, A. A. (2006). An Occupational Perspective of Health. Second Edition New Jersey: Slack.
75
Wilcock, A. A. (2007). Occupation and health: Are they one and the same? Journal of Occupational Science, 14, 3-8.
76
Youngs, P., Pogodzinski, B., Grogan, E., & Perrone, F. (2016). Person-organization fit and research on instruction. Educational Researcher, 44(1), 37-45.
77
Yücel, I. (2012). Examining the Relationships among Job Satisfaction, Organizational Commitment and Turnover Intention: An Empirical Study. International Journal of Business and Management, 7(20). Retrieved from: http://dx.doi.org/10.5539/ijbm.v7n20p44.
78
ORIGINAL_ARTICLE
مدل ساختاری تأثیر سبک رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی و شناسایی روابط علّی میان این متغیر ها می باشد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1395-1394 به تعداد 600 نفر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران تعداد 235 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد سبک رهبری اخلاقی کارلشون و همکاران (2011)، عدالت سازمانی ادراک شده کالکیت (2001) و سکوت سازمانی واکولا و بورادوس (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی ادراک شده با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه ارومیه همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی ادراک شده اثر مثبت و بر سکوت سازمانی اثر منفی دارد. همچنین نتایج نشان داد که اثر مستقیم عدالت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی به صورت معکوس و معنی دار می باشد.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99706_1d4185dff91062fcca853f376a45914a.pdf
2017-06-22
73
90
سبک رهبری اخلاقی"
"عدالت سازمانی ادراک شده"
"سکوت سازمانی"
"سکوت مطیع"
"سکوت تدافعی"
"سکوت نوع دوستانه"
بهناز
مهاجران
behi217@yahoo.com
1
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
افشین
دیوبند
afshin.divband@gmail.com
2
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
- ابوالقاسمی، محمد؛ خیراندیش، مهدی؛ مهدوی نیک، مرتضی؛ و مهری، داریوش. (1393). تبیین رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت سازمانی در آموزش و پرورش. فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی. شماره 1، ص 15-1.
1
- الوانی، سید مهدی؛ واعظی، رضا؛ و هنرمند، روح الله. (1394). نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش سکوت سازمانی. فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). شماره 79، ص 26-1.
2
- جمشیدی، ناصر؛ خنیفر، حسین؛ و نادری، جلال. (1392). طراحی مدل عدالت سازمانی با الهام از نهج البلاغه و اعتباربخشی آن با استفاده از نظر خبرگان. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 11، شماره 3، ص 75-51.
3
- خضرلو، رقیه؛ حسنی، محمد؛ قلعه ای، علیرضا؛ و قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل. (1394). بررسی اثرعلّی مشارکت در تصمیم گیری بر تعهد و رضایت شغلی: آزمون نقش میانجی شغلی و عملکرد در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. دوره هفتم، شماره 23، ص 122-104.
4
-دلوی، محمدرضا؛ و سفیددشتی، فرزانه. (1392). تاثیر بازاریابی داخلی بر سکوت سازمان ی: مطالعه موردی اداره امورمالیاتی شهر اصفهان. فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه. دوره 26، شماره 1، ص160-139.
5
- زارعی متین، حسن؛ طاهری، فاطمه؛ و سیار، ابوالقاسم. (1390). سکوت سازمانی:مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال ششم، شماره 21، ص 104-77.
6
- زارعی متین، حسن؛ احمدی زهرانی، مریم؛ امینی، علیرضا؛ و نیکمرام، سحر. بررسی تأثیر رفتار رهبری اخلاقی بر آوای کارکنان. (1394). فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). سال هفتم، شماره 4 (شماره پیاپی،22)، ص 190-167.
7
- ساکی، رضا؛ دستی، مرضیه؛ و نصری، صادق. (1394). رابطه سبک های رهبری تحولی – تبادلی مدیران با سکوت سازمانی: دبیران مقطع راهنمایی شهرستان ری. فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. دوره 5، شماره 1، ص 24-1.
8
- عباس زاده، محمد؛ و بوداقی، علی. (1393). تأثیر رهبری اخلاقی بر ظرفیت انطباق پذیری سازمانی (مورد مطالعه: کارمندان دانشگاه تبریز). مجله مدیریت دولتی. دوره 6،شماره 2، ص 308-289.
9
- عرب، فاطمه؛ رضایی راد، مجتبی؛ و اسماعیل نیا، کامبیز. (1394). بررسی رابطه اعتیاد به کار و سکوت سازمانی با فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1393. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. دوره1، شماره 4، ص 27-21.
10
- فرح بخش، سعید؛ و محمدی، طاهره. (1393). بررسی رابطه رهبری هوشمند و بهداشت روانی دبیران با تعدیل گری مدیریت استرس شغلی در مدارس متوسطه دوم شهر خرم آباد. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. دوره ششم، شماره 21، ص 112-95.
11
- قلاوندی، حسن؛ و علی زاده، معصومه. (1393). تحلیل همبستگی ویژگی های رهبری خدمتگزار مدیران، عدالت سازمانی ادراک شده و وجدان کاری در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه. فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه. دوره 27، شماره3، پیاپی 89 .
12
- قلاوندی، حسن؛ و مرادی، زهرا. (1394). تحلیل رابطۀ جو اخلاقی سازمان، هویت سازمانی و سکوت سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال 10، شمار 2، ص 71-63.
13
- کوشازاده، سید علی؛ وکوشازاده، فاطمه. (1393). رابطه عدالت سازمانی با تمایل به ترک خدمت کارکنان: نقش واسطه جو سکوت سازمانی، عجین شدن با شغل و تحلیل رفتگی. مجله مدیریت توسعه و تحول. شماره 16، ص 69-61.
14
- گل پرور، محسن؛ جوادیان، زهرا؛ و حسین زاده، خیراله. (1390). الگوی ساختاری قرارداد روانی، عدالت سازمانی، رهبری اخلاقی، مبادله رهبر عضو وحمایت سازمانی. فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی/ سازمانی. سال دوم، شماره 7، ص32-21.
15
- محمودی کیا، مریم؛ ارشدی، نسرین؛ احمدی چگنی، سحر؛ و بهارلو، مصطفی. (1394). رابطه رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی با میانجی گری عدالت رویه ای و عدالت تعاملی. مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 13، شمارۀ 1، ص 287-267.
16
- محمد داودی، امیر حسین؛ و ولایی ملکی، مریم. (1393). رابطه رهبری اخلاقی و اعتماد سازمانی با توانمندسازی در دبیران دبیرستان های شهر ساوه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. سال هشتم، شماره 1، ص 142-115.
17
- نصیری ولیک بنی، فخرالسادات؛ اردلان، محمدرضا؛ و بهشتی راد، رقیه. (1394). بررسی تأثیر صخرة شیش های بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی سکوت سازمانی. زن در توسعه و سیاست. دورة 13 ، شماره 3، ص 398-377.
18
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس متغیر های رضایت زناشویی و خودکارآمدی، با میانجی گری رضایت شغلی به منظور ارایه مدل
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس متغیرهای رضایت زناشویی، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی، با میانجی گری رضایت شغلی به منظور ارایه مدل بوده است.روش: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، طرح پژوهش غیرآزمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی و متوسطه دوم شهرتهران(29468 نفر) بوده است که از میان آنها تعداد 447 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ )، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982)، پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986)، پرسشنامه رضایت شغلی دانت(1966)، مقیاس رضایت زوجیت افروز(1389) و فرم محقق ساخته(مشخصات فردی) استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون چندمتغیری، تحلیل مسیر) استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که متغیر رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی نمیتواند رابطه بین متغیرهای خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و رضایت زناشویی را با سلامت روان میانجی گری نماید. با توجه به رابطه معنادار و مستقیم بین متغیرهای خودکارآمدی، رضایت زناشویی و وضعیت مسکن با سلامت روان میتوان گفت که مدل در سه مسیر خودکارآمدی به سلامت روان، رضایت زناشویی به سلامت روان و وضعیت مسکن به سلامت روان برازش دارد. بنابراین نتیجه گرفته می شود که متغیرهای خودکارآمدی، رضایت زناشویی و وضعیت مسکن اثر مستقیمی بر روی سلامت روان دارند و می توانند سهمی(23درصد) از واریانس سلامت روان را تبیین و پیش بینی نمایند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که با بکارگیری شیوه هایی برای افزایش خودکارآمدی معلمان در دوره تربیت معلم، ارتقای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و افزایش رضایت زناشویی ایشان در دوره اشتغال می توان به ارتقای سطح سلامت روان و افزایش رضایت شغلی در بین آنها کمک نمود.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99712_721ba0405aa7cd8ecb251ec2f160fea4.pdf
2017-06-22
91
115
سید صادق
نبوی
sadegh.nabavi@yahoo.com
1
دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
LEAD_AUTHOR
فرامرز
سهرابی
asmar567@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
سیمین
حسینیان
hosseins1381@yahoo.com
4
دانشگاه الزهرا
AUTHOR
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
5
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ââ ââBandura, A. (1999). Social cognitive theory of personality. Hanbook of personality. Newyork, Guliford âpublication.â
1
â Bandura,ââ âA.ââ ââ(1991). Self-efficacy mechanism psychological and health, promoting behavior, âINJ.Madden, IV, Neurobiology of learning, emotion and affectâ.ââ Newyork: Raven.ââ ââ5(8):229-270.â
2
Bandura,A. (2006). Giude for constructing self-efficacy scales, Retrieved March, 20,2001,from. âhttp://www.emory.edu.education. â
3
Barkdoll, Sharon. L. (1991). The relationship between Life affirming constructs and teacher`s coping âwith job related stress and satisfaction. Journal society of Behavioral Medic. 2(15):63- 79.â
4
Droogenbroeck, F. V., Spruyt, B. (2015). Do teachers have worse mental health? Review of the existingâ âcomparative research and results from the Belgian Health Interview Survey. Journal of Teaching and âTeacher Education, 51, 88-100ââ.ââ â
5
â Galloway, D., Panckhurst, F., Boswell, K., Boswell , C., Green, K. (2015). Mental Health, Absences âfrom Work, Stress and Satisfaction in a Sample of New Zealand Primary School Teachers, School Mental âHealth , September, 7(3): 193-211. â
6
Hamranova, A. (2015). Content Analysis of Selected Slovak Educational Journals Focusing on the Issue âof Teacher's Mental Health. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2538-2542.â
7
Janis, tang. J., leca, S., MClenan, S. (2013). international archives of occupational and enviromental âhealth,August, 86(6): 657-666. â
8
Karabiyik, B., & Korumaz, M. (2014). Relationship between teacherÌs self-efficacy perceptions and Job âsatisfaction level. Social and Behavioral Sciences, 116: 826-830. â
9
Klassen, R. M., Chiu, M. M. ( 2012). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher âgender, years of experience, and âjob stress. Journal of Educational Psychology, 102(3): 741-756.ââ â
10
Maddux, J. E. (2002). Self-efficacy. The power of beliving you can, in C.R. the hanbook of positive âpsychology. Newyork:Oxford University press. â
11
Muris, P.(2002). Relationships between self-efficacy and symptoms of anxity disorders and depression in âa normal adolescent sample. Personality and individual differences, 32: 337-348.â
12
Pajares, F., & Schunk, D.H. (2002). Self and self-belif in psychology and education: an historical âperspective. Inj. Aronson & d. Cordova(ed) psychology of education. Newyork: academic press. â
13
Pervin. L., and Cervone. (2005). Personality theory and research. NewYork Wiley International âEducation.â
14
Sebastian, C., & Paula, B. (2003). Mental health status of teachers in 12 schools of Puente Alto, âSantiago, Chil.ââ ââ Journal Revista medica de Chile, 131: 159-167. â
15
â âNagai, Michiko., J. Tsuchiya, Kenji., Toulopoulou, Timothea., Takei, Nori.( 2007). Poor Mental Health âAssociated with job dissatisfaction among school teachers in Japan, Journal of Occupational Health, 49: ââ515-530.â
16
â âOfovwe, C.E., Ofili, A. N., Ojetu. O.G., Okosun, F.E.( 2013). Marital satisfaction, job satisfaction and âpsychological health of secondary school teachers in Nigeria, Jounal health, 5(4): 663-668.â
17
âSeibt, R., Spitzer, S., Druschke, D., Scheuch, K., & Hinz, A. (2013). Predictors of mental health in âfemale teachers. International Journal of Occupational Medicine and Environmental health. 26(6): 856-ââ869. â
18
â âTravers, C J., Cooper, C. L. (1993). Mental health, job satisfaction and occupational stress among UK âteachers. Journal Work and Stress, 7: 203-219.â
19
Zhang, Lulu., Zhao, jingping., Xiao, Huaqing., Zheng, Hongbo., Xiao, Yaonan., Chen, Miaoyang., Chen, âingling. (2014). Mental health and burnout in primary and secondary school teachers in the remote âmountain areas of Guangdong province in the people`s Republic of china. Neuropsychiatric disease and âtreatment journal , 10: 123-130.â
20
Zimmerman, B. J., and Cleary, T. J. (2006). Adolesecent development of personal agency. The role of âself-efficacy beliefs and self regulatory skill. NewYork: Information age publishing. ââ â
21
ORIGINAL_ARTICLE
اثر فرهنگ سازمانی و ابعاد ساختار سازمانی بر عملکرد شغلی و نوآوری: نقش واسطه ای هوش سازمانی
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر فرهنگ سازمانی و ابعاد ساختار سازمانی بر عملکرد شغلی و نوآوری با میانجی گری هوش سازمانی بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 430 نفر از کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، عملکرد شغلی و نوآوری و مقیاس هوش سازمانی استفاده گردید. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار AMOS ویراست 18و SPSS ویراست 18 انجام گرفت. روابط واسطه ای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. طبق نتایج حاصل الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار بود. یافته ها نشان دادند که فرهنگ سازمانی هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم از طریق هوش سازمانی باعث افزایش نوآوری و عملکرد شغلی می شود. همچنین متمرکز سازی فقط به طور غیرمستقیم از طریق هوش سازمانی باعث کاهش نوآوری و عملکرد شغلی می شود. از سوی دیگر رسمیت و پیچیدگی نه به طور مستقیم و نه به طور غیرمستقیم بر نوآوری و عملکرد شغلی اثر ندارند.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99687_cb4d7c23478ddcdce8a38eae83aa54e4.pdf
2017-06-22
116
144
عملکرد شغلی
هوش سازمانی-فرهنگ سازمانی-نوآوری-ساختار سازمانی
آسیه
شاهوردی شهرکی
asieh.sh65@yahoo.com
1
دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
عبدالکاظم
نیسی
kazem23@yahoo.com
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
اسماعیل
هاشمی شیخ شبانی
esmaeil2140@yahoo.com
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ابزری، مهدی؛ ستاری قهفرخی، مهدی (۱۳۸۶".(رابطه هوش سازمانی با فرهنگ سازمانی در شرکت مبارکه فولاد اصفهان". مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی مدیریت دانش. ستاری قهفرخی، مهدی (۱۳۸۵".(بررسی رابطه هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان".پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. کردنائیچ، اسداله؛ مقیمی، سید محمد؛ قناتی، سوسن؛ یزدانی، حمیدرضا (۱۳۸۸".(بررسی رابطه بین عناصر ساختار سازمانی و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه تهران". نشریه مدیریت دولتی، دوره ۱، شماره ۳ ،پاییز و زمستان ۸۸ ،از صفحه ۱۱۹ تا ۱۳۴. مختاری، مرضیه (۱۳۸۶" .(بررسی رابطه بین هوش سازمانی و هوش اخلاقی در اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان". پایان نامه دکترای مدیریت آموزشی. دانشگاه اصفهان،دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی
1
نظری، سیف اله (۱۳۸۲" .(بررسی رابطه بین ساختار سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران متوسطه شهرکرد". پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ترابی کیا، هایده؛ پرداختچی، حسن (۱۳۸۰".(پژوهش در خصوص ارتباط فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران". فصلنامه علمی – پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال یازدهم، شماره ۳۹ ،پاییز ۸۰. آمابیل ترزا (۱۹۹۸".(خلاقیت را چگونه از بین ببریم".ترجمه حسین حسینیان ذرنقی، مجله تدبیر، شماره .۱۰۳ امیدی، علیرضا؛ حمیدی، مهرزاد؛ خبیری، محمد؛ صفری، سمانه (۱۳۸۶".(ارتباط بین ساختار سازمانی و نوآوری مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی". نشریه حرکت، شماره ۳۳ ،پاییز ۱۳۸۶. دفت، ریچارد ال (۱۹۹۷".(مبانی تئوری سازمان و طراحی ساختار" ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسائیان (۱۳۷۴ .(جلد اول، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش های فرهنگی. رابینز، استیفن (۱۹۸۸" .(مدیریت رفتار سازمانی". ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی(۱۳۷۹،( چاپ اول،تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی. مالکی، نسرین (۱۳۸۶ ".(بررسی میزان نوآوری شغلی در بیمارستان تأمین اجتماعی زاهدان". پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه تهران. ارشدی ، نسرین (۱۳۸۶ .(طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب – منطقه اهواز . پایان نامه دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی ، دانشگاه شهید چمران اهواز . امیدی، علیرضا؛ حمیدی، مهرزاد؛ خبیری، محمد؛ صفری، سمانه(۱۳۸۶".(ارتباط بین ساختار سازمانی و نوآوری مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی". نشریه حرکت، شماره ۳۳ ،پاییز ۱۳۸۶. خدادادی، محمد رسول (۱۳۸۶".(رابطه هوش سازمانی با فرهنگ سازمانی در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه. خوشکام، لیلا (۱۳۸۶" .(بررسی میزان رابطه آموزشهای IT با متغیرهای تعهد سازمانی، خشنودی شغلی، دلبستگی شغلی، میل ماندن در شغل و عملکرد شغلی با کنترل متغیرهای سن، سابقه کاری، تحصیلات، پست سازمانی و جنسیت در سازمان آب و برق خوزستان". پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی طوسی، محمدعلی (۱۳۸۱" .(فرهنگ سازمانی". چاپ سوم، تهران: انتشارات مرکز آموزش دولتی.
2
Albrecht‚ karl. (2003)."The power of minds at work: organizational intelligence in action".Amacom‚Vol:4‚ No: 2‚ pp:83-135. Angel Resto. (2009). "Organizational intelligence: Attitude and habits of Hispanic enter preneurs in the process of decision making and business performance".
3
Dissertaion submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy Arad, S., Hanson, M. A. & Schneider, R. J.(1997). "A frame work for the study of relationships between organizational characteristics and organizational innovation". Journal of Creative behavior.V (31), PP(42-58). Ercetin‚ S. Sule.‚ Payram‚ Cetin.‚ Nihan‚ Dotas. (2007). Multi- Dimensional Organizational Intelligence. Worid Applied Sciences Journal‚ 2(3)‚151-157. Farias Lopes. Daniel. (2009). Proposta de instrument to para analise de intelligencia organizacional. Mestrada of phd. Universida de catolica de brasilia. Flynn‚ B. B.‚ Schroeder‚ R. G.‚ Sakakibara‚ S.‚(1994)."A framework for quality management research and associated measurement instrument". Journal of operation management. 11(4)‚ 339-366. Gary‚ A. Kreps.‚ Russell‚ R. Pynes. (1973). OI: Its Conceptual and Empirical Utility. Retrieved from sit of: University of Delaware Disaster Research Center. Gottschalk, Petter. (2008). Organizational structure as predictor of intelligence strategy implementation in policing. International Journal of Law, Crime and Justice, vol 36(3), pp: 184-195. Glynn, Mary Ann. (1996). Innovation Genius: A Framework for Relating Individual and Organizational Intelligence to Innovation. Academy of Management Review, vol. 21‚ pp.108-111. Halal‚ E. W. (1997). OI: What Is It and How Can Managers Use It. Retrieved from: www. Strategy -business.com Jung‚Younghan. (2009). An Approach to Organizational Intelligence within the Construction Process. Published by: Virgiana tech. Matheson‚ D. & Matheson‚ J(1998)."The smart organization: creating value through strategy. CRC Boston: Harvard business school press. Schwaninger, M. (2001). "Intelligent organizations: at integrative framework". Jhon wiley and sons, Itd. Simic‚ Ivan. (2005). "organizational learning as a component of organizational intelligence ". Information and marketing aspects of the economichally. University of national and world Economy. Reterived 2007from: http://unwe.acad.bg/. Falleta‚ Salvatore. (2009). Organizational Diagnotistic Models. Retrived from: www.Allbusiness.com Hansen‚ David. (2003). Levrraging Organizational IQ to Improve Management Processes. Published by:SRI Consulting Business intelligence. John U. Farley, Rohit Peshpande.(2004)."Organizatinal culture, market orientation, innovativeness, and firm performance and international research odyssey". Journal of Research in marketing. V(21), PP(3-22). Kalkan‚ V.(2005)." Orgutsel orenem calisma lawinds yeru acilimlar: orgustel zeka va bilgivretimi". Iibf. Ogu. Edu. Tr/ kongrel bildriler/ 1-7. Lefter‚ Viorel.‚ Prejmerean ‚ Michaela.‚ Vasilach‚ Simona. (2007). The Dimentios of OI in Romanion Companies. Theoretical and Applied Economics‚23(17)‚32- 57. Li, Yueh chen.(2004)."Examining the effect of organizational culture and leadership behaviors on organizational commitment, job performance at small andmiddlesized firms of Taiwan. Journal of American Academy of Business, Cambridge. V(5), pp(432-438). Lunenburg, F & Ornsten, A.(1991)."Education an administration: Concept and practices wadsworth". Publishing company Belmant California Mark‚ A. Schafer (2009). Organizational IQ: Characteris Common to Smart Organization and Applicability to the U.S. military. MBA Professional Report. Matsuda, T. (1992). Organizational Intelligence: Its Significance as A Process and as A Product. Proceeding of The International Conference on Economics/Management and Information Technology. Michael, Naor; Kevin Linderman, Roger Schroeder.(2010)."The globalization of operations in Easter and Western countries unpacking the relationship between national and organizatiuonal culture and its impact on manufacturing perform". Journal of Operations management.V(28), PP(194-205). Munford, M. D., Simonton, D. K. (1997)."Creativity in the work place: peaple, problems & structure. Journal of Creative behavior. V(8), PP(1-7). Petter F. Drucker(1999)."management: tasks responsibilities‚ practices. Published in New York. Salvatore V, Falletta.(2008)." Organizational intelligence surveys". Journal of T+ D alexandria. V(62), PP(7-52 Xenophon. A. Kofteros.(2007)."An Empirical assessment of a nomological network of organizational design constructs: From culture to structure to pull production too performance". Journal of production economics. V(106), PP(468-492 Davila, T., Shelton, R., & Epstein, M. J. (2006). Making Innovation Work:How to Manage It, Measure It, and Profit from It. Upper Saddle River Damanpour‚ F,(1991)."organizational innovation: a meta analysis of effects of determinants and moderators". Academy of management journal‚ 34(3): 55-90. Kondo‚ T.(1996)."Determining relationship between work standardization and employee s creative ability". Journal of training for quality. Vol:4‚ pp:35-39. Levesque‚ L.(1996)." Factors influencing creativity in top executive unpublished". Phd disseratation‚ university of mass a chusetts‚ Amberst Li, Yueh chen.(2004)."Examining the effect of organizational culture and leadership behaviors on organizational commitment, job performance at small and middlesized firms of Taiwan. Journal of American Academy of Business, Cambridge. V(5), pp(432-438). Marsh, Robert M. & Mannari, Hiroshi (1981), “Technology and Size as Determinant of the organizational structure”, Administration Science Quarterly, Vol. 26, No. 1, pp. 33-57. Mintzberg, Henry; Hyden ,Vander Ludo (1998), “Organic graphs: Drawing How Companies Really work”, Harvard Business Review, September– October, pp. 87-94. Schumpeter, J. (1934). The Theory of Economic Development.Cambridge,MA: Harvard University Press Shally, Christina & Gillson lucy(2004).”What leeders need to know: A review of social and contextual factors and hinder creativity”. Dupree college of management. Georgia institute of technology: 8-17
4
West‚ M. A.(1980)."Sparkling fouations or stagnant ponds: an integrative model of creativity and innovation implementation in work groups". Journal of Applied psychology. 51(9)‚ 355-387. Williams, S., (2002). Increasing employee’s creativity by training their managers. Journal of Industrial and Commercial Training, Vol.33, pp. 63-68. Wolf, A., (1995). Factors Affecting the Organization Innovation and Creativity, European Journal of Management Science. Vol. 24, pp. 382-404. Chug - Ming Lau, Hang – Yue Ngo.(2004)."The HR system, organizational culture, and product innovation". International Business Review. V(3). PP(683 – 703). Halal William‚ E & Kull Michael‚D(1998)." Measuring organizational intelligence". Reterived December‚ 18‚ 2007 from: http://www.Bab.com Liebowitz‚ Jay(1999)."Building organizational intelligence knowledge management primier". CRC press. Boca paton London: New York Washington. D. C. Macgil christ‚ B.K. Muers(2004). "The intelligent school". London: poul champan publhshing. Journal of Applied psychology‚ 86(2): 326-336 Ray, Authony(1999)."organizational culture & creativity and innovative leader".V(80), No(1), PP(78-93). Schien‚ E. H.(1990). "organizational culture". Journal of American psychologist. Vol:45‚ No:2‚ 109-119. Von Hippel, E. (2005). Democratuzing innovation. MIT press, ISBNO-262-22074- 7,105. Willmott, Hugh (1981), “The structuring of organizational structure”,Administration Science Quarterly. Vol. 26, No. 3, pp. 470-4 Veryard,R.(2000)."Knowledge management & Organizational intelligence". Available at: http://users globalnet.co.cu. Veryard, Richard. (2001). Extract from chapter 2 of his book: Technologiese for Organizational Intelligence. Retrived from: www.cbdiforum.com
5
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برعلائم خستگی، شفقت خود و ذهن آگاهی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برعلائم خستگی(ذهنی و بدنی)، شفقت خود و ذهن آگاهی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) اجرا گردید. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) در سال 1394 بود. بدین منظور 200 نفر از کارکنان براساس جدول کوهن و همکاران(2000)، که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه تصادفی، انتخاب شدند و به پرسشنامه علائم دوپال(جیسون و همکاران،2010) و کیفیت زندگی (وار و شربن، 1992) پاسخ دادند، سپس 28 نفر که تشخیص سندرم خستگی مزمن را دریافت نمودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند(هر گروه 14 نفر). آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد، در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های خستگی (چالدر، 1993)، شفقت خود(نف،2003) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2006) پاسخ دادند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند اما بر گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته ها حاکی از کاهش میانگین نمرات ابعاد خستگی(ذهنی و بدنی) و افزایش میانگین نمرات شفقت خود و ذهن آگاهی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود(05/0p<). بنابر یافته های پژوهش، برای کاهش علائم خستگی(ذهنی و بدنی) و افزایش شفقت خود و ذهن آگاهی در کارکنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن میتوان از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده نمود.
https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99692_ce18f7904b70332cf3e51adbcf9852a8.pdf
2017-06-22
145
171
سارا
طاهری
sahar.dr65@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
AUTHOR
ایلناز
سجادیان
i.sajjadian@gmail.com
2
دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان
LEAD_AUTHOR
فهرست منابع
1
آقایی ا، جلالی، د، حسن زاده ر، و اصلان ا.1390. پیش بینی ابهام نقش، تعارض نقش، فرسودگی شغلی و ابعاد چهارگانه سرریز شدگی استرس مشاوران مراکز مشاوره شهر اصفهان بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان. یافته های نو در روانشناسی، 6: 19-7.
2
بیرامی م، موحدی ی، علیزاده گورادل ج.1394. اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت در کاهش اضطراب اجتماعی و نگرشهای ناکارآمد نوجوانان. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، 1: 52-41.
3
حناساب زاده اصفهانی م، یکه یزدان دوست ر، غرایی ب، فرید نژاد ع . 1388. بررسی مقدماتی کارایی راهنمای شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن برای بیماران افسرده با افکار خودکشی: گزارش موردی. مجله روانشناسی بالینی، 1: 45-35.
4
دشتی س، فردمال ح، سهیلی زاده م، شهر آبادی ر، صالحی نیا ح. 1393. بررسی عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان همدان در سال 1391. مجله علمی پژوهان، 1: 9-1.
5
ذاکریان ا، حدادی م، علیاری ا، پارسا یکتا ز، نسل سراجی ج، محمودی م.1393. اعتبار وپایایی پرسش نامه سندرم خستگی مزمن. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی،1: 84-75.
6
سهرابی ف، جعفر ی فرد س، زارعی س، اسکندری ح.1391. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اختلال وحشتزدگی: مطالعه موردی. مجله روان شناسی بالینی، 4: 40-31.
7
عسگری پ، موسوی آ.1389. مقایسه کارکرد خانواده، کیفیت زندگی، خستگی روانی و نگرانی در میان همسران کارکنان مرد اقماری و روز کار شرکت نفت. مجله یافته های نو در روانشناسی، 17: 109-97.
8
قمری ح، دستانی ث، قدیمی س.1393. اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش میزان افسردگی و نشخوار فکری در زنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن. مجله پژوهش ای مشاوره،50: 117-101.
9
قاسمی مطلق م ، منشئی غ ، عسکری ک ، طالبی ه .1392. اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان استفاده از افکار خودآیند منفی در بیماران افسرده. پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 35: 134-121.
10
کاویانی ح، جواهری ف، بهیرایی ه. 1384. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر کاهش افکار خود آیند منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی و (MBCT) بر ذهن آگاهی اضطراب پیگیری: 60 روزه. فصلنامه تازههای علوم شناختی، (7)1: 59-49.
11
مقتدرانی ک، کافی م، آریا پوران س، دقاق زاده ح.1391.اثربخشی آموزش ذهن آگاهی گروهی بر علائم جسمی بیماران زن مبتلا به به نشانگان روده تحریک پذیر. مجله علوم رفتاری اصفهان،7 :65-53.
12
مهداد ع، رحیمی ر، آتش پور س ح.1390. مقا سه استرس شغلی و فراوانی در کارکنان اقماری و غیر اقماری. یافته های نو در روانشناسی، 19 : 63-53
13
منتظری ع، گشتاسبی آ، وحدانی نیا م. 1384.ترجمه، تعیین پایایی و روایی گونه فارسی ابزار استاندارد 36-SF. فصلنامه پایش،1: 56-49.
14
محمودی ق، اسدی مجره آ، درویشی خضری ه.1393. رابطه ابعاد شخصیتی و خستگی با کیفیت زندگی کاری کارکنان مراکز بهداشتی درمانی. فصلنامه نسیم تندرستی، 4: 30-25.
15
نصری ص، نجاریان ب، مهرابی زاده هنرمند م، شکر شکن ح. 1381. مقایسه اثربخشی دو روش روانشناختی در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران زن شهر تهران. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 2: 88-53.
16
Afari N, Buchwald D. 2003. Chronic Fatigue Syndrome: A Review. Am J Psychiatry, 160:221-236.
17
Askwith I, Theodore R. 2011. Effect of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Self-Compassion, Satisfaction with Life, and Mindfulness. Retrieved from:http://commons.pacificu.edu/spp/228.
18
Baer RA, Smith GT, Allen KB.2004. Assessment of mindfulness by self-report the Kentucky inventory of mindfulness skills. Assess, 3:191-206.
19
Baer, RA., Smith, GT, Hopkins J, Krietemeyer J, Toney T. 2006. Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13: 27–45.
20
Barnhofer T, Crane C, Hargus E, Amarasinghe M, Winder R, Williams M . 2009. Mindfulness-based cognitive therapy as a treatment for chronic depression: A preliminary study. Behavior research and therapy, 47: 366-373.
21
Birnie K, Speca M,Carlson LE. 2010. Exploring self-compassion and empathy in the context of mindfulnessbased Stress Reduction (MBSR). Stress and Health, 1: 1-11.
22
Canadian ME/CFS case definition. Journal of Clinical Psychology, 68: 41–49.
23
Chalder T, Berelowitz G, Hirsch S. 1993. Development of a fatigue scale.Journal of Psychosomatic Research, 37:147-153.
24
Crane R. 2009. Mindfulness Based Cognitive Therapy.New York. Routlege Press page 18-19.
25
Crane R. 2009. Mindfulness Based Cognitive Therapy.New York. Routlege Press page 152.
26
Friedman H, Harold . 2001. diagnosis medical Problem. Wilkins & Williams ,3-4.
27
future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10: 144-156.
28
Gielissen M F, Knoop H, Servaes P, Kalkman J S, Huibers M J, Verhagen S ,et al. 2007. Differences in the experience of fatigue in patients and healthy controls: patients' descriptions. Health Qual Life Outcomes, 5: 36-48.
29
Jason LA, Evans M, Porter N, et al. 2010. The development of a revised Canadian myalgic encephalomyelitis chronic fatigue syndrome case definition. Am J Biochem Biotechnol,6:120–135.
30
Jason LA, Skendrovic B, Furst J, et al. 2012. Data mining: Comparing the empiric CFS to the
31
Kabat – zinn, J. 1994. Full catastrophe living: using the wisdom of your body and. mind to face stress, pain and illness. New York: Dell Publishing.
32
Kabat-Zinn J. 2000. Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and
33
Kaplan HI, Sadock, BJ.2015. synaopsis of psychiatry 11th edition, page 504-507
34
Kaplan HI, Sadock, BJ.2015. Synopsis of psychiatry: Behavioral sciences, clinical psychiatry 11th edition, page 340.
35
Leary MR, Tate EB, Adams CE, Allen AB, Hancock J. 2007. Self-Compassion and Reactions to Unpleasant Self-Relevant Events: The Implications of Treating Oneself Kindly. J Personal Soc Psychol. (92):887-904.
36
Neff KD. 2003. The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2: 223–250.
37
Neff K .2011. Self-compassion, Selfesteem and well being. Social and Personality Psychology Compass, 5: 1-11.
38
Neff K, Pisitsungkagarn K, Hsieh YP. 2008. Self-Compassion and Self- Construal in the United States, Thailand, and Taiwa. Journal of Cross-Cultural Psychology,39: 267-285.
39
Neff k.2010. Self-Compassion and ACT. Weill-Cornell Medical College, American Institute for Cognitive Therapy, University of Texas at Austin.
40
Neuser NJ .2011. Examining the factors of mindfulness: A confirmatory factor analysis of the five facet mindfulness questionnaire.
41
Ranjith G. 2005. Epidemiology of chronic fatigue syndrome. Occupational medicine Journal, 55: 13-19.
42
Rimes KA,Wingrove J. 2013. Mindfulness-Based Cognitive Therapy for People with Chronic Fatigue Syndrome Still Experiencing Excessive Fatigue after Cognitive Behaviour Therapy: A Pilot Randomized Study. Clinical Psychology and Psychotherapy,جج20: 107–117.
43
Rosental TC. 2008. Fatigue: an overview. American physician, 78: 1173-1179.
44
Roth B, Robbins D. 2004. Mindfulness-based stress reduction and health related quality of life. Psychosomatic medicine,66: 113-123.
45
Segal ZV, Williams JM, Teasdale JD. 2002. Mindfulness-based Cognitive Therapy for Depression. New York:The Guilford Press.
46
Segal ZV, Williams JMG, Teasdale JD. 2002. Mindfulness-based Cognitive Therapy for Depression: A new approach to preventing relapse: Guilford Publication.
47
Shapiro S L, Astin J A, Bishop S R, Cordova M. (2005). Mindfulness-BasedStress Reduction for health care professionals: Results from a randomized trial.International Journal of Stress Management, 12: 164-176.
48
Shapiro SL, Biegel GM, Brown KW. (2007). Teaching self-care to caregivers:Stress reduction on the mental health of therapists in training. Training andEducation in Professional Psychology, 2: 105-115.
49
Sharpe M, Wessely S. 2009. Chronic Fatigue Syndrome’ in Gelder, M. et al (Eds.) The New Oxford Textbook of Psychiatry, Oxford University Press: Oxford.
50
Sirois FA. 2015. A self-regulation resource model of self-compassion and health behavior intentions in emerging adults. Preventive Medicine Reports ,2: 218–222.
51
Sirois, FM .(2015). A self-regulation resource model of self-compassion and health behavior intentions in emerging adults. Preventive Medicine Reports,2: 218–222.
52
Sundaram R.2006. Hand book of sign & symptom. Lippincott Williams Swilkins, 267.
53
Surawy C, Hackmann A, Hawton K, Sharpe M. 1995. Chronic fatigue syndrome: A cognitive approach. Behaviour Research and Therapy, 33:535–544.
54
Teasdale J D, Williams J M, Segal Z V, Soulsby J. 2000. Mindfulness – based cognitive therapy reduces over general autobiographical memory in for merely depressed patients. Journal of Abnormal Psyc ology, 109:150-155.
55
Terry M L, Leary M R .2011. Self-compassion, self-regulation, and health. Self Identity 3: 352–362.
56
Ward N, Winters S. 2003. Results of a fatigue management programme in multiple sclerosis. British Journal of Nursing,18: 1075-1080.
57
Ware JE and Sherbourne CD.1992. The MOS 36-item Short-Form Health Survey (SF-36):Conceptual framework and item selection. Medical Care ,30: 473–483.
58
Wren A, Somers J, Melissa AW, Goetz MC, Leary MR, Fras AM, Huh BK, Roger, Lesco LS, Keefe FJ. 2010. Self-Compassion in Patients With Persistent Musculoskeletal Pain: Relationship of Self-Compassion to Adjustment to Persi stent. J Pain Symptom Managem ent,4: 759- 770.
59
Zigmond AS, Snaith RP. 1983. The Hospital Anxiety and Depression Scale. Mindfulness Based Cognitive Therapy for Chronic Fatigue Syndrome. Acta Psychiatrica Scandinavica, 67:361–370.
60