@article { author = {ناظم, فتاح}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {4}, number = {5}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطة بین هوش هیجانی مدیران و یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین هوش هیجانی مدیران و یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور فراهم آوردن الگوی مناسب برای یادگیری سازمانی براساس هوش هیجانی مدیران است. جامعة آماری این پژوهش را کلیة مدیران دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌دهد. که از میان آنها تعداد 554 نفر مدیر و 1662 نفر کارمند به روش تصادفی چند مرحله‌ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسش‌نامه یادگیری واتکینز و مارزیک است. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیری خطی نشان داد که: 1- بین هوش هیجانی و یادگیری سازمانی (سطح سازمانی) رابطه وجود دارد. 2- الگوی یادگیری سازمانی (سطح سازمانی) براساس هوش هیجانی مدیران به قرار زیر است: 217/1 + خودکنترلی × 145/0= یادگیری سازمانی (سطح سازمانی)}, keywords_fa = {هوش هیجانی4,یادگیری سازمانی5,مدیران}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99169.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99169_a25981cdca4bfe8daeafc2af6fea9dba.pdf} } @article { author = {دانش, فاطمه and ارشدی, نسرین and نیسی, عدالکاظم}, title = {Designing and testing a model of some outcomes of challenge stressors and hindrance stressors in employees of Iran National Steel Industrial Group}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {4}, number = {5}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to design and to test a model of some outcomes of challenge stressors and hindrance stressors. The participants consisted of 257 employees of INSIG who were selected by stratified random sampling method. Fitness of the proposed model was examined through structural equation modeling (SEM), using AMOS-21 software package. The indirect effects were tested using the bootstrap procedure. Findings indicated that the proposed model fit the data properly. Better fit and more meaningful results obtained by omitting 3 non-significant paths and using AMOS modification indices. The results also showed that challenge stressors have positive significant effect and hindrance stressors have negative significant effect on organizational citizenship behaviors, task performance and organization-based self-esteem. Positive significant effect of hindrance stressors on turnover intention and anxiety and negative significant effect of these stressors on psychological health also confirmed. In addition, findings showed that anxiety has positive significant effect on turnover intention and negative significant effect on psychological health, organizational citizenship behaviors, task performance and organization-based self-esteem. The results of indirect effects showed that hindrance stressors have indirect effect on psychological health, organizational citizenship behaviors, task performance and organization-based self-esteem through anxiety.}, keywords = {anxiety,challenge stressors,hindrance stressors,organization based self esteem- psychological health}, title_fa = {طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیامدهای فشارزاهای چالشی و فشارزاهای بازدارنده در کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد ایران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیامدهای فشارزاهای چالشی و فشارزاهای بازدارنده در کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد ایران در شهر اهواز بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش حاضر شامل 257 نفر از کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد ایران بود که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. یافته‌ها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده‌ها برخوردار است. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای دو مسیر حاصل شد. آن‌گونه که نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد، فشارزاهای چالشی اثر مثبت معنی‌دار و فشارزاهای بازدارنده اثر منفی معنی‌داری بر رفتارهای مدنی سازمانی، عملکرد تکلیفی و عزت‌نفس سازمان‌محور دارند. یافته‌ها همچنین حاکی از اثر مثبت فشارزاهای بازدارنده بر قصد ترک شغل و اضطراب و اثر منفی این فشارزاها بر سلامت روان بودند. به‌علاوه نشان داده شد که اضطراب بر قصد ترک شغل اثر مثبت مستقیم و بر سلامت روان، رفتارهای مدنی سازمانی، عملکرد تکلیفی و عزت‌نفس سازمان‌محور اثر منفی مستقیم دارد. نتایج مربوط به روابط غیرمستقیم نیز اثر فشازاهای بازدارنده را بر سلامت روان، رفتارهای مدنی سازمانی، عملکرد تکلیفی و عزت‌نفس سازمان‌محور از طریق اضطراب مورد تأیید قرار دادند.}, keywords_fa = {اضطراب,سلامت روان,عزت نفس سازمان محور,فشارزاهای بازدارنده,فشارزاهای چالشی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99177.html}, eprint = {} } @article { author = {دیباج, فاطمه السادات and بهرامی, فاطمه and بهرامی, محمدرضا}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {4}, number = {5}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ساخت، اعتباریابی و روایی سنجی آزمون آسیب شناسی شغلی اصفهان}, abstract_fa = {چکیده: هدف این تحقیق بررسی ساخت، اعتباریابی و روایی سنجی پرسشنامه سنجش آسیب ها و مشکلات شغلی کارمندان شهرداری شهر اصفهان بوده است. بر این اساس، آزمونی ساخته شد که دارای سه طبقه اصلی آسیب های درون فردی، آسیب های بین فردی و آسیب های فرافردی است و این سه طبقه اصلی، خود دارای 18 زیر طبقه می باشد. این مقیاس محقق ساخته بر روی 166 نفر از کارمندان شهرداری شهر اصفهان (95 زن و 71 مرد) اجراء گردید. یافته ها نشان دهنده پایایی بالای (90/0-95/0) سه طبقه اصلی و طبقات هجده گانه است. همبستگی درونی بین طبقات سه گانه ( 78/0-80/0) و معنادار گزارش شده است. محاسبه پایایی آزمون به روش آلفای کرونباخ 96/0 گزارش شد. علاوه بر این جهت تعیین روایی همزمان پرسشنامه آسیب شناسی شغلی، از دو پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش جهت روایی همگرا و رضایت شغلی JDI جهت سنجش روایی واگرا استفاده شد و نتایج نشان داد بین سه طبقه اصلی آسیب های شغلی با قسمت خستگی هیجانی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. نتایج نشان دهنده این مسئله است که بین طبقات آسیب های درون فردی و بین فردی و فرافردی با نمره کل پرسشنامه رضایت شغلی همبستگی منفی معنادار 39/0—49/0- وجود دارد که نشان دهنده روایی واگرای آزمون آسیب شناسی شغلی اصفهان است.}, keywords_fa = {آسیب های شغلی,آزمون آسیب شناسی شغلی اصفهان,آزمون رضایت شغلی JDI و آزمون فرسودگی شغلی مسلش}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99184.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99184_1a0f9bf91722a9cf65ef687f97f99034.pdf} } @article { author = {تدین چهارسوقی, بتول and عابدی, محمد رضا and نیلفروشان, پریسا}, title = {The effect of group emotional intelligence training on employability in Isfahan University of Technology}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {4}, number = {5}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {The aim of this research was survey of the effecte of group emotional intelligence training on employability in Isfahan university of Technology.this research was quasi-experimental design(per-post test)with control group .And population in this study was all of students were studing at Isfahan University Technology in 2012-2013.And The sample research consists of 36 students from Isfahan University of Technology that be selected randomly and had been randomly allocated in the experimental group(with 18 participants)and control group (with 18 participants).Expermental group members participated in emotional intelligence training meeting (for 8 sessions) and control intelligence stay in waiting list.Instrument was Mousavi’s questionnaire of employability.Result of the covariance showed :1- emotional intelligence training had effected of employability in Experimental group(R}, keywords = {Emotional intelligence,Career identity,Employability- Personal adaptability,Social and human capital}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش گروهی هوش هیجانی بر قابلیت استخدام دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر،بررسی تاثیرآموزش گروهی هوش هیجانی بر قابلیت استخدام در دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بود روش پژوهش ،نیمه آزمایش با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری این پژوهش،شامل کلیه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بوده که در سال 1392-1391مشغول تحصیل  بوده اند.برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری داوطلبانه استفاده شد که در نتیجه. 36 نفر انتخاب شدند و بصورت تصادفی  در گروه آزمایش وگواه گمارده شدند .اعضاء آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای  در جلسات آموزش هوش هیجانی شرکت کردند و گروه  گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد.ابزار مورد استفاده در این پژوهش،پرسش نامه قابلیت استخدام موسوی  (1392)بود.جهت تحلیل داده ها،تحلیل کووریانس مورد استفاده قرار گرفت ویافته‌های زیرحاصل شد. آموزش هوش هیجانی بر نمره کلی قابلیت استخدام تاثیر داشته است(03/0>P) .آموزش هوش هیجانی برابعاد اصلی هویت مسیرشغلی(0005/0>Pو سرمایه انسانی(004/0>P)وانطباق پذیری شخصی(0005/0>P) تاثیر داشته است. ولی آموزش هوش هیجانی بربعد سرمایه اجتماعی تاثیر نداشته است.}, keywords_fa = {هوش هیجانی- قابلیت استخدام,هویت مسیر شغلی- انطباق پذیری شخصی,سرمایه انسانی و اجتماعی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99188.html}, eprint = {} } @article { author = {عابدینی, فاطمه and آرین, خدیجه}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {4}, number = {5}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثر بخشی آموزش مدیریت نقش های کار - خانواده مبتنی بر رویکرد بوم شناختی بر افزایش خودکارآمدی معلمان زن}, abstract_fa = {تضاد بین نقش های کار و خانواده عامل مهمی در زندگی زنان شاغل است. در رویکرد بوم شناختی رشد فرد نه محصول خود او و نه در اثر شرایط محیطی او حاصل می شود، بلکه افراد و محیط با یکدیگر تعامل همیشگی و پویا دارند و رفتار افراد نتیجه عوامل چند گانه در سطح فردی، میان فردی و در سطحی وسیع تر اجتماعی فرهنگی است .این پژوهش به منظوربررسی اثر بخشی آموزش مدیریت نقش های کار - خانواده، مبتنی بر رویکرد بوم شناختی بر افزایش خودکار آمدی معلمان زن انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، معلمان زن شاغل در آموزش و پرورش منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 بودند. نمونه تحقیق از میان داوطلبان شرکت در این برنامه آموزشی که به فراخوان پژوهش سرا پاسخ مثبت داده بودند انتخاب شدند. از میان 38 معلم شاغل داوطلب شرکت در جلسات، 24 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر یک از گروه ها 12 نفر بودند. برخلاف گروه گواه که آموزشی را دریافت نکردند، گروه آزمایش راهبردها و مهارت های مدیریت نقش های کار- خانواده را طی 12 جلسه بر اساس رویکرد بوم شناختی آموزش دیدند. از هریک از اعضای دو گروه پیش آزمون و پس آزمون خودکارآمدی شرر و همکاران به عمل آمد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس حاکی از آن بود که آموزش مدیریت نقش های کار - خانواده مبتنی بر رویکرد بوم شناختی بر افزایش خودکار آمدی معلمان زن مؤثر بود.}, keywords_fa = {خودکارآمدی,‌مدیریت نقش های کار - خانواده,رویکرد بوم شناختی,اشتغال زنان,مشاوره شغلی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99197.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99197_4b3005a9249f5b42fc367939fa687d30.pdf} } @article { author = {کردی, الهه and ناستی زایی, ناصر}, title = {The Relationship between Servant Leadership Style and Organizational Learning with Teachers’ Job Engagement in Zahedan Exceptional Schools}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {4}, number = {5}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study was to investigate the relationship between servant leadership style and organizational learning with teachers’ job engagement in Zahedan exceptional schools in Zahedan. This is a descriptive – correlation study, by random sampling, 140 questionnaires among exceptional schools teachers was distributed. The study instruments included servant leadership (Gholipur & Hazrati, 2009), organizational learning (Chiva et al., 2007), job engagement (Salanova & Schaufeli, 2004) questionnaires’. The data were analyzed using the Spearman correlation coefficient and multiple regression by Software SPSS21. Result showed there were significant positive correlations between servant leadership style and organizational learning with teachers’ job engagement. Multiple regression results showed that service, humility and agapao love (dimensions of servant leadership), gain experience interview, participatory decision making (dimensions of organizational learning) can explain and predict teachers’ job engagement in exceptional schools. Therefore, to enhance teachers’ job engagement using servant leadership style and development of organizational learning in special schools is recommended.}, keywords = {Servant Leadership,Organizational Learning,Job Engagement,Exceptional Schools Teachers,Zahedan}, title_fa = {رابطه سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی انجام گرفت. این مطالعه همبستگی (از نوع رگرسیون) بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای- تصادفی تعداد140 نفر از  معلمان مدارس استثنایی شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلی پور و حضرتی، 1388)، یادگیری سازمانی (چیوا و دیگران، 2007) و اشتیاق شغلی (سالانوا و شوفلی، 2004) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار  SPSS17استفاده شد. یافته ها نشان داد هم رهبری خدمتگزار و هم یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی رابطه مثبت و معناداری دارند. هم چنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه های خدمت رسانی، تواضع و فروتنی و مهرورزی (از مولفه های سبک رهبری خدمتگزار) و مولفه های تجربه اندوزی، گفت و گو و تصمیم گیری مشارکتی (از مولفه های یادگیری سازمانی)  قابلیت پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی را دارند. بنابراین به منظور افزایش اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی کاربست سبک رهبری خدمتگزار و نهادینه کردن فرهنگ یادگیری سازمانی در مدارس استثنایی پیشنهاد می گردد.}, keywords_fa = {رهبری خدمتگزار,یادگیری سازمانی,اشتیاق شغلی,معلمان مدارس استثنایی,زاهدان}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99204.html}, eprint = {} } @article { author = {طباطبایی, شهناز and روایی, فریبا}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {4}, number = {5}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثر بخشی آموزش‌های کارآفرینی و روانشناختی بر توانمندسازی شهروندان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش توانمندسازی (فردی، اجتماعی و اقتصادی) شهروندان زن باسواد، فاقد مهارت و شغل ساکن در حوزه تحت پوشش شهرداری است. پژوهش حاضر در حیطه تحقیقات شبه آزمایشی جای می‌گیرد. جامعه آماری پژوهش عبارتند از تمامی زنان دیپلم، فوق‌دیپلم، لیسانس و بالاتر فاقد مهارت و شغل ساکن در منطقه‌ی چهار شهرداری تهران که در دامنه سنی 20 تا 55 سال قرار دارند. تعداد 150 نفر به عنوان گروه نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند که 100 نفر به عنوان گروه آزمایش تحت آموزش قرار گرفتند و 50 نفر دیگر که از توانایی‌های فوق‌الذکر نیز برخوردار نبودند، تحت آموزش قرار نگرفتند و به عنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. برای پاسخ به سؤالات پژوهش، از 5 پرسشنامه تحت عناوین: اطلاعات فردی، آماده‌سازی شغلی، مهارت‌های زندگی،‌اجتماعی و کسب و کار (کارآفرینی) و توانمندسازی استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل داده ها، مدل آماری ANCOVA نیز به کار گرفته شد. یافته ها نشان می‌دهند که آموزش‌های آماده‌سازی شغلی، مهارت‌های زندگی، اجتماعی وکسب وکار (کارآفرینی) بر توانمندسازی شهروندان زن مؤثر است.}, keywords_fa = {آموزش,کارآفرینی,روانشناختی,توانمندسازی,شهروندان زن,شهرداری,آماده‌ سازی شغلی,مهارت زندگی,مهارت اجتماعی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99211.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99211_67ac06b91b3af82c779ce90c8a9e33e3.pdf} }