@article { author = {JAFARI, TAYEBEH and shafiabadi, abdollah and farahbakhsh, kiiumars and abbaspour, abbas and younesi, jalil}, title = {Designing performance evaluation indicators for managers of Iran State Inspectorate Organization with job counseling approach}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {9-32}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.9}, abstract = {The contribution of managers and their competence in mentoring and counseling staff to evaluate their performance has always been a serious concern of organizations, especially supervisory organizations. Accordingly, the present study seeks to determine performance indicators of organizational managers with a career counseling approach. The research method is exploratory mix. To determine the statistical population of the study in 1397 in the qualitative part, the chaining non-probability purposive sampling method and in the quantitative part the proportional stratified sampling method (170 persons) including managers at different levels (top, middle and base) of the Iran State Inspectorate Organization in center (Tehran) (240 people) was used. Semi-structured interviews with 15 key informants and focus groups were used in the qualitative part of the study for data collecting. According to the analysis of interviews, performance evaluation indices of managers were identified in three main components of personal, analytical and specialized skills. The developed model has three main components and 17 sub-components. The results of this study indicate that in evaluating the performance of the managers of the Iran State Inspectorate Organization, specialized skills as the main index and personal and analytical skills as the main post-personnel has efficiency and effectiveness for evaluating managers.}, keywords = {indicator design,Performance Evaluation,job consultation,organizational managers}, title_fa = {طراحی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران سازمان بازرسی کل کشور با رویکرد مشاوره شغلی}, abstract_fa = {سهم مدیران و شایستگی آنان در راهنمایی و مشاوره شغلی و کاری پرسنل برای ارزیابی عملکرد کار و عملکرد ایشان همواره یکی از دغدغه­های جدی سازمان­ها به خصوص سازمان­های نظارتی است. براین­اساس، پژوهش حاضر درصدد تعیین شاخصه­های ارزیابی عملکرد مدیران سازمانی با رویکرد مشاوره شغلی است و از روش پژوهش، آمیخته اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مشارکت­کنندگان در پژوهش از روش نمونه­گیری غیراحتمالی هدفمند به شیوه زنجیره­ای و در بخش کمی از روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبتی (170 نفر) شامل مدیران در سطوح مختلف (عالی، میانی و پایه) سازمان بازرسی کشور در مرکز (تهران) (240 نفر) در سال 1397 بوده استفاده شد. در گردآوری داده­ها، در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مطلعین کلیدی و گروه کانونی استفاده شده و از تحلیل مصاحبه­ها شاخص­های ارزیابی عملکرد مدیران در سه مؤلفه اصلی مهارت­های فردی، تحلیلی و تخصصی مورد شناسایی قرار گرفت که الگوی تدوین شده دارای سه مؤلفه اصلی و 17 زیرمؤلفه می­باشد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی است که در ارزیابی عملکرد مدیران سازمان بازرسی کل کشور، مهارت تخصصی به­عنوان اصلی­ترین شاخص و مهارت­های فردی و تحلیلی ­به­عنوان پس­شاخص­های اصلی، برای ارزیابی مدیران کارایی و اثربخشی دارد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,طراحی شاخص,مشاوره شغلی,مدیران سازمانی,سازمان بازرسی کل کشور}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100035.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100035_03c82feb2087595ba4168ee1687d8672.pdf} } @article { author = {ghasemi, tayyebeh and oreyzi, hamid reza and mousavi, zohreh}, title = {The Effect of Self-Control Training on Perceived Bullying and Job Performance of Female Employees at the Organization of Physical Education}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {33-50}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.33}, abstract = {The present study was conducted aiming to investigate the effect of self-control training on perceived bullying and job performance of female employees at the organization of physical education. It was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population included all women working at the organization of physical education in the province of Isfahan who were working in the autumn of 2018. 30 female employees at the organization of physical education in the province of Isfahan were selected through non-random purposive sampling method and randomly replaced into experimental and control groups. The experimental group received eight ninety-minute sessions of self-control training during two months while the control group didn’t receive such interventions. The applied questionnaires included perceived organizational bullying (researcher-made) questionnaire and job performance questionnaire (Hersi and Goldsmith, 1990). The data from the study were analyzed through ANCOVA method. The result showed that self-control training has significantly influenced perceived bullying and job performance of female employees at the organization of physical education (p}, keywords = {Self-control training,perceived bullying,Job performance}, title_fa = {تأثیر آموزش خودکنترلی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه­تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام زنان شاغل در سازمان تربیت بدنی استان اصفهان بود که در سه ماهه پاییز سال 1397 مشغول به کار بودند. در این پژوهش تعداد 30 زن شاغل در سازمان تربیت بدنی استان اصفهان با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. گروه آزمایش مداخله آموزش خودکنترلی را طی دو ماه در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. این در حالی بود که گروه گواه در طول انجام پژوهش از دریافت این مداخله بی‌بهره بود. پرسشنامه‌های مورد استفاده شامل پرسشنامه قادری سازمانی ادراک شده (محقق ساخته) و پرسشنامه‌ عملکرد شغلی (هرسی و گلداسمیت،1990) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش خودکنترلی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی تأثیر معناداری داشته است(p <0/0001). اندازه اثر آماری آموزش خودکنترلی بر قلدری ادراک شده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی به ترتیب 67 و 56 درصد بود. بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش خودکنترلی با بهره‌گیری از فنونی همانند مهارت‌های ابراز وجود، شیوه‌های مقابله با استرس و بهبود روابط بین فردی، می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش عملکرد شغلی و کاهش قلدری ادراک شده کارکنان زن سازمان تربیت بدنی مورد استفاده گیرد.}, keywords_fa = {آموزش خودکنترلی,قلدری ادراک شده,عملکرد شغلی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100029.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100029_8f0088ea62fb178e9225294d70172f39.pdf} } @article { author = {kazemi, navab and hossein khanzadeh, abbasali and rasoulzadeh, vahid and mohammadi, seyed taghi}, title = {The effectiveness of Mindfulness Education on Job Burnout and Educational Optimism in primary school teachers}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {51-72}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.51}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effectiveness of Mindfulness Education on Job Burnout and Educational Optimism in primary school teachers in Zanjan city. In this study, a semi-experimental design with pretest-posttest design with control group used and the statistical population of this research included elementary teachers in Zanjan city in 2017. The samples of study were selected using available sampling method. The sample consisted of 30 burnout teachers whose score in the Maslach Teacher's Burnout questionnaire was 1.5 out of the standard deviation higher than the mean. Individuals who were in the experimental group were included in a group for 8 weekly sessions in mindfulness education. The control group did not receive any intervention during this period. In order to record the changes, the Maslach Teacher Training Burnout Questionnaire (1986) and Beerd Teacher's Instructional Optimism Questionnaire (2010) completed before and after the intervention by the teachers. The statistical method of multivariate quarantine analysis was. The finding of this study showed that the effect of Mindfulness Education training had a significant effect on burnout and educational optimism, so that the burnout and educational optimism score increased significantly in the post-test phase(p}, keywords = {Educational Optimism,Mindfulness,job burnout}, title_fa = {اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی در معلمان ابتدایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی در معلمان ابتدایی شهر زنجان انجام گرفت. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده و جامعه آماری این پژوهش نیز شامل معلمان ابتدایی شهر زنجان در سال 1396 بود. نمونه های پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. نمونه شامل 30 معلم دارای فرسودگی شغلی بود که نمرات آنها در پرسشنامه فرسودگی معلم ماسلاچ 5/1 انحراف معیار بالاتر از میانگین بود. افرادی که در گروه آزمایش قرار داشتند به مدت 8 جلسة هفتگی در دورة آموزش ذهن آگاهی به صورت گروهی شرکت داده شدند. گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. به منظور ثبت تغییرات نمرات، پرسشنامه فرسودگی شغلی معلم ماسلاچ (1986) و پرسشنامه خوش بینی آموزشی معلم بیرد (2010) قبل و بعد از مداخله توسط معلمان تکمیل شد. روش آماری این پژوهش نیز تحلیل کوارریانس چند متغیره با اندازه گیری مکرر بود. یافته های پژوهش نشان داد که مداخله آموزش ذهن آگاهی اثر معناداری بر نمره فرسودگی شغلی و خوش بینی آموزشی داشته، بدین ترتیب که در مرحله پس آزمون نمره فرسودگی شغلی کاهش و خوش بینی آموزشی به طور معناداری افزایش یافته است (001/0p <). در نتیجه می‌توان از آموزش ذهن آگاهی به عنوان روشی کار آمد بهره برد.}, keywords_fa = {ذهن آگاهی,فرسودگی شغلی,خوش بینی آموزشی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100032.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100032_38ac3ce530cebe7510027978fbcae43c.pdf} } @article { author = {Mehdad, Ali and Minaeian, Shiva}, title = {Mediating Role of Achievement Motivation on Relationship of Conscientiousness with Role Performance and Extra Role Performance}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {73-90}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.73}, abstract = {The purpose of present research was to study the mediating role of achievement motivation on relationship between conscientiousness, role performance and extra role performance. Statistical population of study consisted all employees of Shahrekord University, of whom, 157 employees were selected via convenience sampling method. A set of questionnaire consisting of achievement motivation (Hermanns, 1970), conscientiousness (Costa, McCrae, 1992), role performance (Patterson, 1963), and extra role performance (Lee and Allen, 2002), were used. Data were analyzed by use of Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling (SEM). Results revealed that, there were significant positive relationship between conscientiousness and achievement motivation with role and extra role performance (p}, keywords = {achievement motivation,Conscientiousness,Role Performance,Extra Role Performance,Shahrekord University}, title_fa = {نقش میانجیگرانه انگیزش پیشرفت دررابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و عملکرد فرانقش}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگرانه انگیزش پیشرفت در رابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و فرانقش بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه شهرکرد بود که از بین آن ها 157 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های انگیزش پیشرفت ( هرمنس، 1970)، وظیفه شناسی (کاستا و مک کرا، 1992)، عملکرد نقش (پاترسون، 1963) وعملکرد فرانقش (لی و آلن، 2002) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که وظیفه شناسی و انگیزش پیشرفت با عملکرد نقش و فرانقش دارای رابطه مثبت ومعنادار (p <0/01) هستند. علاوه براین، مدل ارائه شده دارای برازش کامل بود و نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که وظیفه­ شناسی برانگیزش پیشرفت و انگیزش پیشرفت برعملکرد نقش و فرانقش تاثیر مثبت و معنادار دارد (p <0/01).  با توجه به یافته های پژوهش، انگیزش پیشرفت به عنوان میانجیگر کامل توانست رابطه وظیفه شناسی با عملکرد نقش و فرانقش را میانجیگری کند. بنابراین، می توان چنین نتیجه گیری نمود که، وظیفه شناسی از طریق انگیزش پیشرفت سبب افزایش عملکرد نقش و فرانقش می گردد.  }, keywords_fa = {انگیزش پیشرفت,وظیفه شناسی,عملکرد نقش,عملکرد فرا نقش,دانشگاه شهرکرد}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100033.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100033_18ca67f81848aac2911eadbdbc8a6851.pdf} } @article { author = {khoshandam kootenaei, masomeh and heidari, shaban and mirzaiyan, bahram}, title = {Mediating Role of Emotional Intelligence and Job Satisfaction in the Relationship between Psychological Hardiness with organizational health in Mazandaran post office}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {91-112}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.91}, abstract = {AIM: This Research Aimed To Investigate The Mediating Role Of Emotional Intelligence And Job Satisfaction In The Relationship Between Psychological Hardiness With Organizational Health In The Mazandaran Post Office. METHODS: The Present Study Was A Correlation Design Based On Structural Equation Modeling. The Statistical Population Was All 556 Employees Of The Post Office In Mazandaran That 220 People Were Selected By A Simple Random Sampling Method. The Standard Questionnaire Of Bar-On (1997), Ahvaz Psychological Hardiness Questionnaire (1997), The Minnesota Satisfaction Questionnaire (1967), And The Organizational Health Index (OHI, 1996) Was Used To Collect Data. SPSS-18 And AMOS-23 Software Were Used To Analyze The Data FINDINGS: In General, A Significant Relationship Between The Research Variables And The Research Model Has Been Confirmed. Overall, 85% Of The Organizational Health Was Predictable By Emotional Intelligence, Psychological Hardiness, And Job Satisfaction.CONCLUSION: According To The Results, It Is Recommended That In The Current Organization Special Attention Should Be Paid To Psychological Variables In Order To Improve The Level Of Activities And Organizational Health So, For This Purpose, Some Programs Should Be Considered For In-Service Training Of Employees}, keywords = {Job Satisfaction,psychological hardiness,Organizational Health,Emotional intelligence}, title_fa = {نقش واسطه ای هوش هیجانی و رضایت شغلی در رابطه سرسختی روان شناختی با سلامت سازمانی در اداره کل پست استان مازندران}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه­ای هوش هیجانی و رضایت شغلی در رابطه سرسختی روان‌شناختی با سلامت سازمانی در اداره کل پست استان مازندران انجام شده است و از نوع طرح­ های همبستگی مبتنی بر روش مدل ­یابی معادلات ساختاری می­ باشد. جامعه آماری در این پژوهش، تمامی 556 کارمند اداره پست استان مازندران هستند، که در مجموع 220 نمونه به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. جهت اندازه‌گیری متغیرهای پیش­بین از پرسشنامه استاندارد باراُن (1997)، پرسشنامه سرسختی روان­ شناختی اهواز(1376)، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (1967) و برای سنجش متغیر ملاک از پرسشنامه 44 گویه‌ای سلامت سازمانی OHI (1996) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم افزار 18 SPSS و AMOS23 استفاده شده است. به طورکلی روابط معنی ­داری بین متغیرهای پژوهش مشاهده و مدل پژوهش تایید گردیده است، در مجموع 85 درصد از متغیر سلامت سازمانی توسط متغیرهای هوش هیجانی، سرسختی روان‌شناختی و رضایت شغلی قابل پیش بینی می ­باشد. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می­ گردد سازمان مورد مطالعه، جهت ارتقا سطح فعالیت‌ها و سلامت سازمانی به متغیرهای روان‌شناختی توجه­ ای ویژه داشته و به این منظور برنامه­ هایی جهت آموزش­ های ضمن خدمت کارکنان در نظر داشته باشد.}, keywords_fa = {رضایت شغلی,سرسختی روان شناختی,سلامت سازمانی,هوش هیجانی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100039.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100039_bf858392f4618774aaf2d4a713265cea.pdf} } @article { author = {kaabomeir, noori and Aziziyeh, Reza and Khalafi, Ali}, title = {Designing and testing a model of some antecedents of job motivation in employees of Maroon Petroleum Industry Company}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {113-132}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.113}, abstract = {Motivating is one of the biggest concerns of current managers. So, the purpose of this study was designing and testing a model of some antecedents of job motivation (satisfaction with performance appraisal, satisfaction with pay, organizational justice and self-monitoring). The method of this study is a descriptive correlational design. The sample consisted of 225 employees of Maroon Petroleum Industry Company who were selected by stratified random sampling method. The participants completed satisfaction with performance appraisal (Meyer & Smith, 2000), satisfaction with pay (Smith et al., 1969), organizational justice (Colquitt, 2001), self-monitoring (Lennox & Wolfe, 1984), and job motivation (Robinson, 2004) questionnaires. Fitness of the proposed model was examined by structural equation modeling (SEM), using AMOS-22 and SPSS-22 software packages. Results indicated that the proposed model fit the data properly. Better fit and more significant results obtained by omitting 1 non-significant path. Findings also showed that all direct paths except satisfaction with pay to job motivation, were significant.}, keywords = {Satisfaction with Performance Appraisal,Satisfaction with Pay,Organizational Justice,Self-monitoring,job motivation}, title_fa = {طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندهای انگیزش شغلی در کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون}, abstract_fa = {ایجاد انگیزش، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیران کنونی است. از این رو، هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندهای انگیزش شغلی (رضایت از ارزشیابی عملکرد، رضایت از درآمد، عدالت سازمانی و خودپایی) بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع طرح همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 225 نفر از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون بود که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه‌های رضایت از ارزشیابی عملکرد (مایر و اسمیت، 2000)، رضایت از درآمد (اسمیت و همکاران، 1969)، عدالت سازمانی (کالکوئیت، 2001)، خودپایی (لنوکس و وولف، 1984) و انگیزش شغلی (رابینسون، 2004) جهت جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم‌افزار AMOS-22 و SPSS-22 انجام گرفت. یافته‌ها نشان‌دهنده برازش خوب الگوی پیشنهادی با داده‌ها بودند. برازش بهتر الگو پس از حذف یک مسیر غیرمعنی‌دار حاصل شد. نتایج پژوهش نشان دادند که تمامی مسیرهای مستقیم به جز مسیر مستقیم رضایت از درآمد به انگیزش شغلی، معنی‌دار بودند. به‌طور کلی نتایج نشان داد که رضایت از ارزشیابی عملکرد، عدالت سازمانی و خودپایی می‌توانند در پیش‌بینی انگیزش شغلی کارکنان نقش مهمی ایفا کنند.}, keywords_fa = {رضایت از ارزشیابی عملکرد,رضایت از درآمد,عدالت سازمانی,خودپایی,انگیزش شغلی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100012.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100012_0e998f290501c85f02066dd3e0bd20b5.pdf} } @article { author = {shahmiri, noora and azizi, leila sadat and abolghasemzadeh, mona and sangany, alireza}, title = {The role of mediating self-compassion in the relationship between the symptoms of obsessive-compulsive disorder with nurses' guilty feelings}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {133-150}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.133}, abstract = {Aim: Obsessive-compulsive behaviors in different conditions can lead to different emotional experiences. Therefore, this research was conducted with the aim of investigating the role of mediating self-compassion in the relationship between the symptoms of obsessive-compulsive disorder with nurses' guilty feelings. Methods: A descriptive study was a correlation type based on the structural equation modeling method. The research population was all 486 nurses of Gorgan women in governmental hospitals. In this study, 340 nurses were selected as the sample size by available method to determine the sample size according to the number of observed variables and the allocation of coefficient 20 for each variable observed. Data collection tools consisted of Kugler and Jones guilty questionnaires (1992), Hodgson & Rachman & Rachman Obsessive-Compulsive Inventory (1977) and Raes and et al self-compassion Questionnaire (2011). Results: Findings showed that there was a significant relationship between the symptoms of obsessive-compulsive disorder and self-compassion with guilt and the research model was confirmed. Overall, 57% of the feelings of guilty were explained by the symptoms of nurses' obsessive-compulsive disorder and self-compassion syndrome. Also, the variables of nurses obsessive-compulsive symptoms and self-compassion had a direct effect on the feeling of guilt. The indirect pathway of nurses' obsessive-compulsive symptoms was confirmed by self-compassion on guilty feelings. Conclusion: The results of this study emphasized the necessity of the role of nurses' obsessive behaviors on the experience of guilty feelings, which can provide implications for therapists and counselors in reducing guilty feelings considering the dimensions of self-meditation in nurses.}, keywords = {obsessive-compulsive disorder,Self-compassion,guilt}, title_fa = {نقش میانجی گری خوددلسوزی در رابطه ی بین علائم وسواس فکری عملی با احساس گناه پرستاران}, abstract_fa = {هدف: رفتارهای وسواسی در شرایط گوناگون می تواند تجربه های احساسی متفاوتی را سبب گردد، بنابراین  این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی گری خوددلسوزی در رابطه ی بین علائم وسواس فکری عملی با احساس گناه پرستاران انجام شد.روش:  پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش حاضر را تمامی 486 پرستار زن شهر گرگان در بیمارستان های دولتی بودند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 20 برای هر متغیر مشاهده شده 340  نفر به عنوان حجم نمونه به روش دردسترس  انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل، پرسشنامه احساس گناه کوگلر و جونز (1992)، پرسشنامه وسواس فکری عملی هاجسون و راچمن (1977) و پرسشنامه خوددلسوزی ریس و همکاران (2011) بودند.یافته ها: یافته ها نشان داد روابط معنا داری بین علائم وسواس فکری عملی پرستاران و خوددلسوزی با احساس گناه وجود داشت و مدل پژوهش تایید شد و به طور کلی 57 درصد از احساس گناه توسط علائم وسواس فکری عملی پرستاران و خوددلسوزی قابل تبیین می باشد. همچنین متغیرهای علائم وسواس فکری عملی پرستاران و خوددلسوزی بر احساس گناه اثر مستقیم معنادار دارند و مسیر غیر مستقیم علائم وسواس فکری عملی پرستاران با میانجی گری خوددلسوزی بر احساس گناه تایید گردیده شد.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر ضرورت نقش رفتارهای وسواسی پرستاران بر تجربه احساس گناه تاکید نمود که می تواند دلالت های کاربردی برای درمان گران و مشاوران در جهت کاهش احساس گناه با توجه به در نظر گرفتن ابعاد خوددلسوزی در پرستاران ارایه دهد.}, keywords_fa = {وسواس,خوددلسوزی,احساس گناه}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100016.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100016_b6d1d5d5c28b18b7826831aa9062ec42.pdf} } @article { author = {Kashi-Nahanji, vahideh and isfandyari-moghaddam, alireza and Erfani, nasrollah}, title = {Developing a Measurement Model of Micro- and Macro-Standards of Farhangian University Teacher-Students’ Professional Development}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {151-172}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.151}, abstract = {The study aimed to develop a measurement model of micro- and macro-standards of teacher-students’ professional development in Farhangian University, previously termed as Teacher Training College, in the west of Iran. The statistical sample of this correlational factor analysis consisted of 1080 subjects chosen from 1500 teacher-students of all courses studying in the west of Iran’s branches of Farhangian University and having passed mentoring courses. The instrument was a professional development questionnaire developed on the basis of New Jersey Teacher Professional Development Questionnaire (2014). The research measurement model relates the variables of professional development mico- and macro-standards to the latent variables and is confirmed by Smart PLS2 software. The study of the model revealed that the reliability measures of all micro- and macro-constructs were above the proposed value (.6), indicating the reliability and internal consistency of the model. The AVE values of all constructs were measured to be more than the accepted value of .5. In addition, the results showed that the factor loading of all items were above the proposed value of .7, suggesting the convergent validity of the model. Fornell and Larker test indicated that the model has divergent validity. Consequently, it can be claimed that the model enjoys validity and reliability. It is worthy of note that the model showed appropriate goodness-of-fit. The comparison of the results with those of the literature focusing on the six components of content, knowledge content, learner and learning, school leadership, teaching practice and professional responsibility revealed that the proposed model with four macro components and 11 micro components is more comprehensive than the previously-developed models. More specifically, the promotion of professional knowledge, skill and attitude among teachers is better treated in the current model. Finally, one of the benefits of the present study is the development of a standard professional development for teacher-students in Farhangian University.}, keywords = {Farhangian University,Professional Development,Professional Development Model,Teacher-Students}, title_fa = {تدوین مدل اندازه‌گیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تدوین مدل اندازه‌گیری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای دانشجو- معلمان غرب کشور دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق)  می‌باشد. پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی در قالب تحلیل عاملی می‌باشد. نمونه پژوهش را تعداد 1080 نفر از جامعه آماری 1500 نفری از میان دانشجو معلمان منطقه غرب کشور تشکیل دادند که در کلیه رشته‌های موجود دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودند و دروس کارورزی را پشت سر گذاشته‌اند. ابزار پژوهش پرسشنامه  توسعه حرفه‌ای است که بر مبنای استاندارد توسعه معلمان نیوجرسی آمریکا(2014) تدوین شد. در این پژوهش مدل اندازه‌گیری متغیرهای استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای قابل مشاهده را به متغیرهای پنهان مرتبط می‌کند و از طریق تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرم‌افزار  با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS2 ارزیابی می‌شود. ارزیابی مدل اندازه‌گیری انعکاسی توسعه حرفه‌ای نشان داد که پایایی مرکب همه سازه‌های خرد و کلان بزرگتر از میزان پیشنهاد شده 0.6 می‌باشد که نشان می‌دهد مدل از پایایی برخوردار است و دارای همسانی درونی است. میزان AVE سازه‌های خرد و کلان نیز بیانگر آن است که از مقدار قابل قبول 0.5 بیشتر هستند. همچنین نتایج نشان داد که بار عاملی هر گویه از میزان پیشنهاد شده 0.7 بیشتر است که نشان از روایی همگرایی مدل دارد. آزمون فورنل-لارکر نیز حاکی از آن است که مدل از روایی واگرا برخوردار است. بنابراین می‌توان گفت مدل دارای روایی و پایایی است.بنابراین این نتیجه به دست آمد که مدل ساختاری استانداردهای خرد و کلان توسعه حرفه‌ای از برازش مناسبی برخوردار است و با توجه به مقایسه نتایج پیشینه ها با مدل تایید شده، پیشینه‌های پژوهش‌ در شش بعد تمرکز بر محتوا؛ محتوای دانش؛ یادگیرنده و یادگیری؛ رهبری مدارس ؛ تمرین آموزشی ؛ و مسئولیت حرفه‌ای بخشی از مدل را بررسی کردند. در نتیجه می‌توان گفت مدل ارائه شده با چهار مولفه کلان و یازده مولفه خرد توسعه حرفه‌ای، مدلی جامع‌تر و کامل‌تری نسبت به پژوهش‌های پیشین ارائه کرد. بنابراین ارتقای دانش، مهارت و نگرش حرفه‌ای معلمان در مدل ارائه شده به صورت جامع‌تری نسبت به پژوهش‌های پیشین مورد بحث قرار گرفت. ضمناً، از دیگر دست‌آوردهای این پژوهش پرسشنامه استاندارد توسعه حرفه‌ای برای دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان ایران است.}, keywords_fa = {توسعه حرفه‌ای,دانشجو-معلمان,دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم),مدل‌ توسعه حرفه‌ای}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100019.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100019_a92ad62cb2237cd2e249395b6259d3b8.pdf} } @article { author = {Azizi, Mohammad and vakili, usef and hosseinloo, hamid}, title = {Entrepreneurial Coaching Model in Small & Medium Enterprises (case study: Pharmaceutical Industry)}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {173-198}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.173}, abstract = {Entrepreneurial Coaching as a supporting people to enhance and development skills them through learning entrepreneurial to identify and recognition of opportunities. Accordingly, several models have been proposed to facilitate the coaching process, but knowledge that can provide a comprehensive model and model of this entrepreneurial coaching phenomenon is limited. The purpose of the research is to design a systematic and conceptual model of entrepreneurial coaching that illustrates the key categories of this structure. Methods: the research methodology is applied to the development and collection of qualitative data. In this research, 16 semi-structured interviews with top managers and experts involved in coaching were conducted through purposeful sampling and specifically snowball technique. For data analysis, open and axial coding has been used. Results: the analysis of the research shows that the extraction of 212 subsets of the interviews, as well as the 48 sub categories and the 8 sub categories of the main categories and 7 main categories , are: basic and advanced goals, mentees characteristics(the characteristics entrepreneurship, general characteristics), coaches characteristics ( coaching knowledge and skills, personality traits, abilities, problem solving), organizational conditions(structural, management, cultural),entrepreneurial coaching actions (common concepts, coach functions, mentee functions). Results and achievements (individual benefits: individual development, knowledge and skill, self-efficacy and self-awareness, and organizational benefits: venturing, improvement and development of products and services). Conclusion: The categories that shape the entrepreneurial coaching model include: basic goals (changing attitudes, reducing conflicts, achieving new markets) and advanced goals (creative thinking, successor, improvement and improvement of units, increasing productivity), mentees characteristics ( Strong motivation, passion, honesty, learning, risk taking, tolerance of ambiguity), coaches characteristics (communication skills, empathy, challenge questions, good listener, flexibility in solutions, availability, Muharram, participation in ideas), Organizational requirements and requirements (identifying opportunities, reducing processes, supporting ideas, accessing resources, employing creative people, deserving Larry), coaching actions (sense of responsibility, mutual interaction, goals alignment, confidence building, transparency), outcomes and achievements (identification of strengths and weaknesses, creation of new units, ability to solve problems, avoidance of despair, quality improvement and Quantity of services)}, keywords = {Small & Medium Enterprises,coaching,Entrepreneurial Coaching,Entrepreneurial mentee,Entrepreneurial actions,Entrepreneurial outcomes}, title_fa = {طراحی الگوی مربی گری کارآفرینانه در شرکت های کوچک و متوسط (مطالعه مورد: صنعت دارویی )}, abstract_fa = {هدف: مربی‌گری کارآفرینانه، پشتیبانی­ کننده افراد به منظور تقویت و توسعه مهارت­های آنان از طریق یادگیری کارآفرینانه جهت شناسایی و تشخیص فرصت­ها است. هدف تحقیق حاضر طراحی برنامه مربی­گری کارآفرینانه است. روش: روش تحقیق توسعه­ ای - کاربردی و گردآوری داده‌ها کیفی است. در این تحقیق از روش نمونه­ گیری هدفمند و به­ طور مشخص از تکنیک گلوله برفی، تعداد 16 مصاحبه نیمه ساخت یافته با مدیران ارشد و کارشناسانی که درگیر مربی‌گری در کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط بودند، صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل پژوهش نشان دهنده ­ی استخراج بالغ بر 212 خرده مقوله از مصاحبه­ ها، 48 مقوله فرعی و 8 زیر مقوله اصلی و 7 مقوله اصلی است که عبارتند از: اهداف پایه و پیشرفته، ویژگی­­ های متربی (ویژگی­ های کارآفرینی، عمومی شخصیتی)، ویژگی­ های مربیان (دانش و مهارت­های مربی‌گری، خصوصیات شخصیتی، توانایی­ ها، مساله گشا) شرایط سازمانی (ساختاری، مدیریتی، فرهنگی)، اقدامات مربی‌گری کارآفرینانه (مفاهیم مشترک دوطرف، وظایف مربی، وظایف متربی)، نتایج و دستاوردها شامل: مزایای فردی، مزایای سازمانی). نتایج: این مدل مربی‌گری کارآفرینانه می­ تواند در تعیین اجزای برنامه های مربی‌گری کارآفرینانه از جمله اهداف پایه و اهداف پیشرفته برنامه مربی‌گری کارآفرینانه، ویژگی‌های مورد نیاز متربی و مربی، شرایط و الزامات سازمانی، اقدامات مربی‌گری و نتایج و دستاوردها مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {اقدامات کارآفرینانه,پیامدهای کارآفرینانه,شرکت های کوچک و متوسط,متربی کارآفرینانه,برنامه مربی‌گری,مربی گری کارآفرینانه}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100022.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100022_8438a19d9109afffd38b9020dfd5fe83.pdf} } @article { author = {Sarshar, Elham and Samiee, Roohallah}, title = {present a meritocratic process model in administrative system with human resources improvement approach at Golestan University of Medical Sciences}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {12}, number = {43}, pages = {199-216}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {10.52547/jcoc.12.2.199}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to present a meritocratic process model in administrative system with human resources improvement approach at Golestan University of Medical Sciences. Method: This research is an applied-developmental research with an exploratory approach. The statistical population consisted of academic and organizational experts (n = 35) and managers of Golestan University of Medical Sciences (n = 513). 220 individuals were selected through simple random sampling. Data were collected using standard questionnaires with appropriate validity and reliability. Descriptive statistics and structural equation modeling were used for data analysis using SPSS software version 25 and Lisrel version 8.8 software. Findings: The results showed that 23 indices with 7 components of meritocracy, meritocracy, merit selection, meritocracy, aptitude, meritocracy and meritocracy were identified and approved for the meritocracy model. Eighteen indicators were identified and validated with 5 components of training, career, performance evaluation, discipline and reward system for HRM model. Also, eight variables of organizational commitment, socialization, empowerment, flexibility, decision making, motivation, supervision and work ethic were identified as mediating variables of the model. The results of the situation analysis showed that the dimensions of the model in the administrative system were higher than the average level and were at the appropriate level. Conclusion: Therefore, meritocracy is a management philosophy and attitude in which human resources are considered in terms of their inherent effort and ability.}, keywords = {Meritocracy,Human Resource Improvement,Administrative System}, title_fa = {ارائه مدل فرآیندی شایسته‌سالاری در نظام اداری با رویکرد بهسازی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل فرآیندی شایسته‌سالاری در نظام اداری با رویکرد بهسازی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعه‌ای و با رویکرد اکتشافی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی به تعداد 35 نفر و مدیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان به تعداد 513 نفر بوده که تعداد 220  نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها به وسیله پرسشنامه‌های استاندارد با روایی و پایایی مناسب جمع‌آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد 23 شاخص‌ با 7 مؤلفه شایسته‌خواهی، شایسته سنجی، شایسته‌گزینی، شایسته‌گیری، شایسه‌گماری، شایسته‌داری و شایسته‌پروری برای مدل شایسته‌سالاری شناسایی و تأیید شد. 18 شاخص با 5 مؤلفه آموزش، کارراهه شغلی، ارزیابی عملکرد، انضباط و نظام پاداش برای مدل بهسازی منابع انسانی شناسایی و تأیید شد. همچنین 8 متغیر تعهد سازمانی، جامعه‌پذیری، توانمندسازی، انعطاف‌پذیری، توان تصمیم‌گیری، انگیزش، نظارت و اخلاق کاری بعنوان متغیرهای میانجی مدل شناسایی گردید. نتیجه گیری: بنابراین شایسته سالاری یک فلسفه و نگرش مدیریتی است که در آن منابع انسانی با توجه به تلاش و توانایی ذاتی شان در جایگاه خود در نظر گرفته می شوند.}, keywords_fa = {: بهسازی منابع انسانی,نظام اداری,شایسته‌سالاری}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100025.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_100025_d952cb7be929d140da67f6938ba8e615.pdf} }