@article { author = {مهداد, علی and مهدیزادگان, ایران and سوسن آبادی, مریم}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {9-27}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آیا مولفه‌های سلامت روان‌شناختی محیط کار پیش‌بینی‌کننده ابعاد بیگانگی شغلی هستند؟}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه مولفه­های سلامت روان­شناختی محیط کار (شامل: فرصت کنترل، فرصت استفاده از مهارت­ها، اهداف بیرونی ایجاد شده، گوناگونی محیطی، وضوح محیط، دسترسی به پول، امنیت جسمانی، فرصت تماس با دیگران، مقام و جایگاه اجتماعی ارزشمند) با ابعاد بیگانگی شغلی)شامل: بیهودگی، بیزاری فرهنگی، ناتوانی، بی­هنجاری، بیزاری از کار و انزوای اجتماعی) انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی، از نوع همبستگی کانونی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداری یکی از دانشگاه­های دولتی در شهر تهران تشکیل داده­اند که از میان آنان 151 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس طبقه­ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل، پرسش­نامه سلامت روان­شناختی محیط کار مهداد و همکاران، (1390) و پرسش­نامه بیگانگی شغلی ( بوئر، 2001) بوده است. تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی کانونی نشان داد که که یک همبستگی کانونی بالایی (975/0) بین متغیرهای مرتبط با مولفه­های سلامت روان­شناختی محیط کار و ابعاد بیگانگی شغلی وجود دارد. جفت کانونی نشان داد که به استثنای بیهودگی، تمامی متغیرهای بیزاری فرهنگی، ناتوانی، بی­هنجاری، بیزاری از کار و انزوای اجتماعی به­وسیله عمدتاً متغیر وضوح محیط قابل تبیین است.  هم­چنین، قوی­ترین رابطه بین وضوح محیط (با ضریب کانونی استاندارد 995/0) از متغیرهای مجموعه اول (مستقل) و بی­هنجاری (با ضریب کانونی استاندارد 99751/0-) از متغیرهای مجموعه دوم (وابسته) وجود دارد. در نتیجه می­توان از طریق افزایش شاخص­های سلامت روان­شناختی محیط کار، بیگانگی شغلی کارکنان را کاهش داد و در نهایت از بین برد.}, keywords_fa = {سلامت روان‌شناختی محیط کار,بیگانگی شغلی,دانشگاه دولتی,کارکنان اداری}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99453.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99453_d0b1b55dde1182292a1d5d4f36e736da.pdf} } @article { author = {پردلان, نوشین and برنا, محمدرضا and خلیجیان, صدف and سید طالبی, مرجان}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {28-40}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس رسالت مسیر شغلی در بین دانشجویان پزشکی}, abstract_fa = { هدف پژوهش حاضر مطالعه ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس رسالت  مسیر شغلی (CVQ) در بین دانشجویان پزشکی  در ایران است. رسالت مسیر شغلی هر فرد بر عملکرد شغلی او تاثیر دارد به­خصوص در مشاغل پزشکی که با انسان سر و کار دارند داشتن رسالت مسیر شغلی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. روش پژوهش مطالعه توصیفی –پیمایشی و از وع هدف کاربردی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان بود که تعداد 245 نفر از آن­ها با استفاده از جدول یا فرمول مورگان به­صورت تصادفی انتخاب و نسخه فارسی مقیاس  24 ماده­ای رسالت مسیر شغلی (CVQ) دیک و دافی که شامل 6 عامل بود بین آن­ها توزیع گردید. این مقیاس ابتدا به فارسی ترجمه و سپس به انگلیسی برگردانده شد و سپس جمعی از متخصصان، پرسش­نامه را برای تعیین حساسیت­های فرهنگی، وضوح سؤالات، موارد اختلاف و خطاهای موجود در معنایابی بررسی کردند.یافته­ها نشان داد ترتیب فاکتورها عیناً با آن چیزی که در روان­سنجی نسخه انگلیسی زبان جدا شده بود، مطابقت داشت. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسش­نامه 77/ و برای خرده­مقیاس­ها از 79/0 تا 85/ متغیر بود. همه موارد همبستگی مورد-کلی قابل قبولی داشتند. نتایج آزمون - بازآزمون نشان­دهنده ثبات برای مقیاس رسالت مسیر شغلی و خرده­مقیاس­های آن بود. تحلیل عاملی  اکتشافی بیانگر 6  خرده­مقیاس قابل قبولی بود. نتایج نشان داد نسخه فارسی مقیاس رسالت مسیر شغلی (CVQ) روایی و پایایی خوبی را نشان داده است.}, keywords_fa = {رسالت مسیر شغلی,دانشجویان پزشکی,روایی,پایایی,تحلیل عاملی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99438.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99438_8e0208a4afb4350c5680518475750a8c.pdf} } @article { author = {خرسندی یامچی, اکبر and قهرمانی, محمد and عارفی, محبوبه}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {41-67}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه شهید بهشتی و نقش میانجی فرهنگ سازمانی در این ارتباط}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه عدالت سازمانی با کیفیت زندگی کاری با نقش میانجی فرهنگ سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه شهید بهشتی است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی – همبستگی است و داده‌ها از طریق دو پرسش­نامه­ محقق­ساخته و یک پرسش­نامه استانداردشده که 263 نفر از کارکنان دانشگاه آن­ها را تکمیل نموده­اند، جمع‌آوری شد. جهت تعیین روایی پرسش­نامه­ها از نظرات کارشناسانه و تخصصی صاحب­نظران و برای تعیین پایایی پرسش­نامه­ها از روش آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌های کمی در قالب تحلیل توصیفی داده‌ها، آزمونt-test ، ضریب همبستگی پیرسون، معادلات ساختاری، تحلیل واریانس یکراهه، t برای دو گروه مستقل صورت گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد بین عدالت سازمانی و مولفه­های آن با کیفیت زندگی کاری، بین عدالت سازمانی و مولفه­های آن با فرهنگ سازمانی، بین فرهنگ سازمانی با کیفیت زندگی کاری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. هم­چنین یافته­ها نشان داد فرهنگ سازمانی در ارتباط بین عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری، نقش میانجی را به­خوبی ایفا می­کند. در خصوص وضعیت متغیرهای مورد مطالعه، یافته­ها بیانگر آن بودند که عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری از وضعیت نامطلوب و متغیر فرهنگ سازمانی از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار است.}, keywords_fa = {عدالت سازمانی,عدالت توزیعی,عدالت رویه‌ای,عدالت مراوده‌ای,فرهنگ سازمانی,کیفیت زندگی کاری}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99442.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99442_e71d2233357e95dfdba3db76cf9e7728.pdf} } @article { author = {کردی, الهه and ناستی زایی, ناصر}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {68-91}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی است. این مطالعه همبستگی (از نوع رگرسیون) بوده که به­شیوه نمونه­گیری طبقه­ای-تصادفی تعداد140 نفر از معلمان مدارس استثنایی شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلی­پور و حضرتی، 1388)، یادگیری سازمانی (چیوا و دیگران، 2007) و اشتیاق شغلی (سالانوا و شوفلی، 2004) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم­افزار   SPSS17 استفاده شد. یافته­ها نشان داد هم رهبری خدمتگزار و هم یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی رابطه مثبت و معناداری دارند. هم­چنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه­های خدمت­رسانی، تواضع و فروتنی و مهرورزی (از مولفه­های سبک رهبری خدمتگزار) و مولفه­های تجربه­اندوزی، گفت و گو و تصمیم­گیری مشارکتی (از مولفه­های یادگیری سازمانی)  قابلیت پیش­بینی اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی را دارند. بنابراین به­منظور افزایش اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی کاربست سبک رهبری خدمتگزار و نهادینه کردن فرهنگ یادگیری سازمانی در مدارس استثنایی پیشنهاد می­گردد.}, keywords_fa = {رهبری خدمتگزار,یادگیری سازمانی,اشتیاق شغلی,معلمان مدارس استثنایی,زاهدان}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99448.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99448_46b1cb1c70ccea2382c7d3fc87027474.pdf} } @article { author = {خدابخشی کولایی, آناهیتا and حسنی, شهرزاد and فلسفی نژاد, محمدرضا}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {92-103}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه ولی– فرزندی و اختلالات برون نمود در کودکان با مادر شاغل و غیر شاغل}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه رابطه ولی– فرزندی و اختلالات برون­نمود در کودکان با مادر شاغل و غیرشاغل است. پژوهش حاضر یک مطالعه علی– مقایسه­ای است. حجم نمونه  200 مادر شاغل و غیرشاغل  دارای کودکان پسر و دختر 5 تا 6 سالة مهد کودک­های شهر اراک در سال تحصیلی 1393-94 است. روش پژوهش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای است. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودک (CBCL)، پرسشنامه ارزیابی رابطه والد- فرزند  (PCRS)و پرسشنامه سنجش وضعیت اشتغال مادران استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون T مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین رابطه­ی ولی فرزندی در بین مادر شاغل و مادران غیرشاغل وجود دارد. تفاوت معناداری در متغیر اختلالات برون نمود در کودکان این گروه از مادران دیده نشد. یافته­ها نشان داد فقدان حضور مادران شاغل بر کیفیت رابطه با کودک تاثیر می­گذارد ولی در ایجاد رفتارهای برون نمود عوامل دیگری به غیر از اشتغال مادر موثر است.}, keywords_fa = {رابطه ولی- فرزندی,اختلالات برون نمود,اشتغال مادران}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99456.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99456_76d52fd9c1d4481f5e956d6463c177ef.pdf} } @article { author = {عزیزی, رحمان and احمدی پور, لقمان and کریمی, سید بهاالدین}, title = {}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {123-138}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه بین حالت‌های مثبت روان‌شناختی با رضایتمندی شغلی در مدرسان}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین حالت­های مثبت روان­شناختی با رضایتمندی شغلی در مدرسان مراکز وابسته به موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی استان تهران انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه­ی مدرسان مراکز وابسته به موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی استان تهران در سال تحصیلی 93-1394 است که حجم کامل آن برابر210 نفر است از این تعداد با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده، 118(50 زن و 68 مرد) نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­ها عبارت­اند از: پرسش­نامه حالت­های مثبت روان­شناختی رجایی و همکاران و پرسش­نامه رضایت شغلی هستند. تحلیل آماری با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آنالیز واریانس چندمتغیره در نرم­افزار spss صورت گرفت. یافته­ها نشان داد که بین حالت­های مثبت روان­شناختی و رضایتمندی شغلی رابطه معنی­دار مثبت (01/0 ≥P) وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد، بین مولفه­های حالت­های مثبت روان­شناختی و رضایتمندی شغلی نیز رابطه معنی­دار مثبت (01/0 ≥P) وجود دارد و مولفه­های حالت­های مثبت روان­شناختی 66 درصد از واریانس رضایتمندی شغلی را تبیین می­نمایند. هم­چنین نتایج آنالیز واریانس چندمتغیره نشان داد، بین نمرات زنان و مردان در مولفه­های حالت­های مثبت روان­شناختی تفاوت وجود ندارد اما بین نمرات دو گروه در رضایتمندی شغلی تفاوت معنی­دار (01/0 ≥P) وجود دارد. عواطف مثبت یکی از عوامل موثر در رضایت شغلی است، پیشنهاد می­گردد که توجه به عواطف مثبت به­عنوان یکی از راهکاراهای افزایش رضایتمندی شغلی در سازمان­ها و موسسات به­کار رود. }, keywords_fa = {حالت‌های مثبت روان‌شناختی,رضایتمندی شغلی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99432.html}, eprint = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99432_19e7f11503c1d9f22e50a893a0e920fa.pdf} } @article { author = {دهمرده, سمیه and ناستی زایی, ناصر}, title = {Predicting Schools Principals, Effectiveness based on Cameron and Quinn Competency Model}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {In all organizations, such as educational organizations, the most important sourcefor effectiveness organizational is managers. Thus, Purpose this study was predicting schools principals, effectiveness based on Cameron and Quinn competency model. This study is a descriptive- correlation and 347 primary schools principals in Zahedan were selected by Simple Random Sampling model. For collecting data, management skills assessment instrument (Cameron and Quinn, 2007) and schools principals, effectiveness (Alagheband, 1992) questionnaires were used. The data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis through Spss21 software. The finding showed that all components of competency management have positive and significant relationship with schools principals, effectiveness. Multiple regression findings showed that components of development of others, energizing employees, control system, interpersonal relationships, continuous improvement, customer service, managing teams, and acculturation can explain and predict schools principals, effectiveness. According to the findings, design and operational effectiveness of the standards school principals based on the competency of management this study is necessary.}, keywords = {competency of management,Cameron and Quinn competency competency model,Effectiveness,schools principals}, title_fa = {پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس بر اساس الگوی شایستگی کامرون و کوئین}, abstract_fa = {در همه سازمان ها از جمله سازمان های آموزشی، مهم ترین  منبع که  بر اثربخش سازمانی تأثیرگذار می باشد، مدیریت است. از این رو هدف مطالعه حاضر پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس بر اساس الگوی شایستگی کامرون و کوئین بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 347  نفر از مدیران مدارس ابتدایی زاهدان از طریق دو پرسشنامه اندازه گیری مهارتهای مدیریت کامرون و کوئین (2007) و اثربخشی مدیران مدارس علاقه بند (1371) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21  استفاده شد. یافته ها نشان داد بین شایستگی های مدیریتی و اثربخشی مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگسیون چندگانه نیز نشان داد که مولفه های بهبود کارکنان، نیروبخشی، نظام کنترل، روابط بین فردی، پیشرفت مستمر، مشتری محوری، مدیریت تیم، فرهنگ پذیری از توانایی پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس برخوردارند(05/0p<). باتوجه به یافته ها تدوین و عملیاتى نمودن استانداردهاى اثربخشی مدیران مدارس بر پایه الگوی شایستگی مدیریتی مطالعه حاضر ضروری است. }, keywords_fa = {شایستگی های مدیریتی,الگوی شایستگی کامرون و کوئین,اثربخشی,مدیران مدارس}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99424.html}, eprint = {} } @article { author = {رشیدی, مهدی and رسولی, رضا and موغلی, علیرضا}, title = {طراحی مدل تقویت ماندگاری سازمانی کارکنان دانش‏پایه: با استفاده از فن دلفی}, journal = {Career and Organizational Counseling}, volume = {7}, number = {23}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-1626}, eissn = {2645-3320}, doi = {}, abstract = {One of the most basic and important challenges that facing organizations is the increase in demand of knowledge workers in future years. The study aimed to explore how the conceptual model of knowledge workers’ organizational sustainability strengthening with emphasis on human resource management practices. HR factors affecting survival knowledge workers was conducted by using a qualitative approach in which there was no predetermined framework such theory or model and this framework based on data collected were designed. To do this, first by studying the history of earlier research, a comprehensive understanding of the literature in this field is derived and accordingly, the preliminary list of HR factors affecting organizational survival of knowledge workers provided. Then these elements were complete and final with the Delphi method. The results obtained show that HRM practices including the development of skills, compensation, opportunity to participate, organizational support and procedural justice can anticipate intend to stay through job satisfaction, organizational commitment and trust in management.}, keywords = {HRM practices,Delphi technique,Intention to stay,knowledge workers,organizational sustainability}, title_fa = {طراحی مدل تقویت ماندگاری سازمانی کارکنان دانش‏پایه: با استفاده از فن دلفی}, abstract_fa = {یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی سازمان-ها، افزایش نیاز به کارکنان دانش‏پایه در سال‌های آینده است. پژوهش حاضر با هدف کشف چگونگی مدل مفهومی تقویت ماندگاری سازمانی کارکنان دانش‏پایه با تأکید بر شیوه‏های مدیریت منابع انسانی سازمان‏دهی شد. یافتن عوامل منابع انسانی مؤثر بر ماندگاری کارکنان دانش‏پایه با رویکرد کیفی انجام پذیرفت که در آن، چارچوبی از پیش تعیین شده مانند نظریه یا مدل وجود نداشت و این چارچوب بر اساس داده‌های گردآوری شده، طراحی شد. برای انجام پژوهش، ابتدا از طریق مطالعه سوابق پژوهش‌های پیشین، شناخت نسبتاً جامعی از ادبیات موجود در این زمینه حاصل شده و بر همین اساس نیز فهرستی مقدماتی از عوامل منابع انسانی اثرگذار بر ماندگاری سازمانی کارکنان دانش‏پایه فراهم شد. سپس این عوامل با روش دلفی تکمیل و نهایی شد. یافته‏های به‏دست آمده نشان می‏دهد که برنامه‏های منابع انسانی شامل توسعه‏ی مهارت‏ها، حقوق و مزایا، فرصت مشارکت، حمایت سازمانی و عدالت رویه‏ای، از طریق متغیرهای رضایت شغلی، تعهد سازمانی و اعتماد به مدیران می‏توانند قصد ماندن کارکنان دانشی را پیش‏بینی کنند.}, keywords_fa = {شیوه‏ های مدیریت منابع انسانی,فن دلفی,قصـد ماندن,کارکنان دانش‏پایه,ماندگاری سازمانی}, url = {https://jcoc.sbu.ac.ir/article_99430.html}, eprint = {} }